قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

پرسش و پاسخ قضایی

با سلام

آقا یا خانم آراسته  پرسیده است: شرایط اخذ پروانه وکالت چیست؟

پاسخ:

بطور خلاصه عرض می شود که دارندگان لیسانس حقوق قضایی و یا معادل آن باید در آزمون هایی که از سوی کانون های وکلای مرکز ویا استان هایی که واجد کانون های مستقل هستند و یا مرکز امورمشاوران قوه قضائیه برگزار می می شود شرکت کرده و دوره کارآموزی مربوطه را طی نمایند و سپس موفق اخذ پروانه وکالت مربوطه شوند.

انشاءالله درآینده مطالب مشروح تر در این خصوص منتشر خواهدشد.

مقررات نظام وظیفه عمومی

سلام به علاقمندان مقررات نظام وظیفه

متعاقب درخواست تعدادی از بازدیدکنندگان سایت،بر انتشار قوانین مربوطه به معاوفیت های نظام وظیفه ،حسب ضرورت بخش فوق منتشر لکن درآتیه، کل قانون نظام وظیفه و مقررات مربوطه درچند قسمت ارائه خواهد شد. امید است مفید فایده گردد.

فصل چهارم ـ معافیتها

بخش اول ـ معافیت تحصیلی

 ماده 31ـ
 دانش آموزان دانشسراها ،  چهارساله آخر دوره متوسطه ، هنرآموزان هنرستانها و آموزشگاههای فنی و حرفه ای که ارزش تحصیلی دیپلم آنها از ....

ادامه مطلب ...

رای وحدت رویه شماره ۶۸۹ هیات عمومی دیوانعالی کشور

در خصوص حدود صلاحیت شعب تشخیص دیوانعالی کشور

پرونده وحدت رویه ردیف:۸۵/۱۸ هیات عمومی

بسمه‌تعالی
محضر مبارک حضرت آیت‌الله مفید دامت برکاته
ریاست محترم دیوان عالی کشور

احتراماً معروض می‌دارد: از شعب بیست و هفتم و چهل و دوم دیوان عالی کشور در استنباط از بند دوم ماده هجده قانون اصلاح قانون تشکیل دادگاههای عمومی و انقلاب مصوب ۱۳۸۱ طی دادنامه ۱۵۷۵ـ۳/۱۲/۱۳۸۳ پرونده کلاسه ۱۵/۲۷/۹۶۶۱ و دادنامه ۱۷۶ـ۳۱/۶/۱۳۸۳ پرونده کلاسه ۴۲/۱۸/۹۳۲۳ آراء مختلف صادر گردیده است که گزارش مربوط به هریک از پرونده‌های فوق‌الذکر ذیلاً منعکس می‌گردد:
۱ـ حسب محتویات پرونده کلاسه ۱۵/۹۶۶۱ شعبه بیست و هفتم دیوان عالی کشور، خانمی به نام زهرا عطایی حدوداً بیست و یک ساله که ...

ادامه مطلب ...

رای وحدت رویه شماره ی ۶۹۰ ـ ۳/۵/۱۳۸هیات عمومی دیوان عالی کشور

"قرار منع تعقیب صادره از بازپرسی به تقاضای شاکی خصوصی قابل اعتراض در دادگاه صالحه بوده و نظر دادگاه در این مورد قطعی و غیرقابل تجدیدنظر است"بسمه تعالی
محضر مبارک حضرت آیت‎‎الله مفید دامت برکاته
ریاست محترم دیوان عالی کشور

به استحضار می‎رساند: دادستان محترم عمومی و انقلاب تهران با ارسال نامه شماره ۸۳/۳۰۴۲۷/۲۰ مورخ ۲۱/۹/۱۳۸۳ به عنوان دادستان محترم کل کشور نسبت به آرای شماره ۱۵۲۱ ـ ۱۴/۱۰/۱۳۸۲ صادره از شعبه ۲۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران و شماره ۳۲۳ ـ ۲۷/۴/۱۳۸۳ صادره از شعبه ۱۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران که در موضوع واحدی، متفاوت صادر گردیده درخواست طرح در هیات عمومی دیوان عالی کشور را نموده است از آنجا که پس از بررسی، موضوع قابل طرح در هیات عمومی محترم دیوان عالی کشور تشخیص داده شد ابتداً خلاصه‌ای از جریان پرونده‌های مورد نظر را منعکس سپس اظهارنظر می‌نماید:
۱ـ در پرونده کلاسه ۸۲/۷د/۱۸۶ خانم فاطمه . ف علیه آقای احمدرضا . د شکایتی تحت عنوان فریب و اغفال در ازدواج تقدیم داشته که به لحاظ فقد ادله قرار ... ادامه مطلب ...

شرایط معافیت مشمولان ایرانی مقیم خارج از کشور

  گروه ناجــــا- رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا گفت: مشمولان ایرانی مقیم خارج از کشور تا چهارم بهمن ماه سال جاری، با دارا بودن برخی شرایط می توانند با پرداخت مبلغ 50 میلیون ریال از خدمت معاف ‌شوند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی پلیس، سردار «کارگر» رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا در خصوص شرایط معافیت مشمولان خارج از کشور به خبرنگار ما گفت: کلیه کسانی که قبل از سن مشمولیت (تاریخ تولد + 18)و قبل از تاریخ 29/12/82 از کشور خارج شده اند و در ورود به سن مشمولیت در خارج از کشور بوده اند و حداقل دارای دو سال اقامت در خارج از کشور باشند، در اجرای مصوبه ستاد کل نیروهای مسلح که تا چهارم بهمن ماه سال جاری معتبر است، معاف می‌باشند.
«کارگر» در خصوص مشمولانی که پس از رسیدن به سن مشمولیت و قبل از تاریخ 4/11/82 از کشور خارج شده اند نیز، اظهار داشت: این افراد باید حداقل دارای دو سال اقامت در خارج از کشور باشند تا شامل معافیت فوق بشوند.
رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا، خاطر نشان کرد: آن دسته از مشمولانی که قبل از سن مشمولیت از کشور خارج و وارد کشور شده اند،‌ مشروط برآنکه حداکثر تا سه سال قبل از سن مشمولیت یعنی 15 سالگی وارد کشور بشوند و حداقل دارای دو سال اقامت(سکونت) در خارج باشندنیز، معاف می‌شوند.
به گفته سردار «کارگر» کلیه این مشمولان، مبلغ 50 میلیون ریال به عنوان خرید خدمت باید پرداخت کنند و زمان اجرای آن نیز تا چهارم بهمن ماه سال جاری می‌باشد.
وی در پاسخ به سئوال خبرنگار ما در خصوص چگونگی اقدام این مشمولان،‌اظهار داشت: هریک از مشمولان بالا، در صورت تمایل به معافیت مذکور، می‌توانند شخصا یا از طریق انتخاب یک نفر به عنوان وکیل اقدام کرده و در صورت احراز شرایط به متقاضی یا وکیل معرفی شده ابلاغ خواهد شد که نسبت به واریز مبالغ تعیین شده اقدام کنند.
وی افزود: پس از تکمیل پرونده کارت معافیت صادر و از طریق پست به آدرس متقاضی و یا وکیل ارسال خواهد شد.
«کارگر»یادآور شد: تعیین اقامت و سکونت در خارج از کشور به عهده نمایندگی ها و کسنولگریهای ایران در کشورهای محل اقامت مشمول می‌باشد؛ مشمولان با مراجعه به این مراکز می‌توانند نمونه برگه را دریافت کنند.
وی با اشاره به این که معافیت مذکور شامل مشمولانی که به خدمت اعزام شده و فرار کرده اند نمی‌شود، تصریح کرد: تنها درصورتیکه که به جرم فرار این مشمولان رسیدگی شده باشد،‌این قانون  برای آنان قابل اجرا است.
رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا، در پایان یادآور شد: مشمولانی که با ارائه تعهد به سازمانها و ارگانهای دولتی از کشور خارج نشده اند پس از موافقت سازمان مربوطه می‌توانند از معافیت مذکور بهره مند شوند.

منبع:http://www.dadkhahi.net/modules.php?name=News&file=article&sid=375

قانون تسهیل تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی

شماره88113/84                                                        5/6/1385

جناب آقای دکتر محمود احمدی‌نژاد
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

        لایحه تسهیل تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی که با عنوان لایحه اصلاح مقررات تنظیم و ثبت اسناد در دفاتر اسناد رسمی از سوی دولت به شماره 476/27290 مورخ 11/1/1383 به مجلس شورای اسلامی تقدیم و در جلسه علنی روز سه‌شنبه مورخ 24/5/1385 مجلس با اصلاحاتی تصویب و به تأیید شورای نگهبان رسید، در اجـرای اصل یکصـد و بیست و سـوم (123) قانون اساسـی جمهـوری اسلامـی ایران به‌پیوست ارسال می‌گردد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ـ غلامعلی حدادعادل

شماره65465                                                          13/6/1385

وزارت دادگستری

        قانون تسهیل تنظیم اسنـاد در دفاتر اسنـاد رسمی که در جلسه علنی روز سه‌شنبه مورخ بیست و چهارم مرداد ماه یکهزار و سیصد و هشتاد و پنج مجلس شورای اسلامی تصـویب و در تـاریـخ 1/6/1385 بـه تـاییـد شـورای نگهبـان رسیـده و طـی نامه شماره 88113/84 مورخ 5/6/1385 مجلس شورای اسلامی واصل گردیده‌است، به پیوست جهت اجراء ابلاغ می‌گردد.

رئیس‎جمهور ـ محمود احمدی‌نژاد

قانون تسهیل تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی

        ماده 1ـ دفاتر اسناد رسمی موظفند با رعایت بند‌های زیر پس از دریافت دلایل مالکیت و پاسخ استعلام از اداره ثبت محل به منظور تطبیق سند با دفتر...

ادامه مطلب ...

تبصره ماده ۱۴ قانون کار

تائید استفساریه جدید قانون کار - شورای نگهبان قانون اساسی
طرح استفساریه قانون اصلاح تبصره ماده (۱۴) قانون کار و الحاق یک تبصره به آن مصوب ۱۳۸۳ در جلسه اخیر شورای نگهبان بررسی و مغایر موازین شرع و قانون‌اساسی شناخته نشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به نقل از دفتر ارتباطات و اطلاع‌رسانی شورای‌نگهبان، بر اساس مصوبه مجلس، مدت خدمت نظام وظیفه شاغلان مشمول قانون کار یا شرکت داوطلبانه آنان در جبهه قبل از اشتغال یا حین اشتغال، جزو سوابق خدمتی آنان نزد سازمان تامین اجتماعی محسوب می‌شود.

متن این استفساریه سوال کرده است که آیا منظور قانونگذار در قانون اصلاح تبصره ماده (۱۴) قانون کار و الحاق یک تبصره به آن مصوب ۳۰ فروردین سال ۸۳ مشمول قانون مذکور، بر کلیه مشمولان قانون تامین اجتماعی که به هر نحو به سازمان تامین اجتماعی حق بیمه خود را می‌پردازند، نیز بوده است یا خیر؟

بنابراین گزارش، نظر کمیسیون اجتماعی....
ادامه مطلب ...

دانستنی های خدمت وظیفة عمومی - قسمت پنجم و پایانی

 وضعیت مشمولان دیپلمه که در مسابقات اعزام به خارج جهت ادامة تحصیل شرکت می نمایند چگونه است؟ 

     مشمولان دیپلمه که در مسابقات اعزام به خارج جهت ادامه تحصیل شرکت می نمایند مانند   مشمولین هم طبقة خود به خدمت اعزام و پس از اعلام قبولی قطعی ترخیص خواهند شد و چنانچه   حداکثر ظرف 6 ماه از تاریخ اعلام قبولی قطعی بدون عذر موجه از کشور خارج نشوند حق ادامة تحصیل نخواهند داشت. 

 وضعیت دانشجویانی که در خارج از کشور....

ادامه مطلب ...