قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

ودیعه خروج از کشور مشمولان

سردار کارگر : ودیعه خروج از کشور مشمولان 15 میلیون تومان می باشد

 گروه ناجــــــا- مبلغ ودیعه خروج از کشور مشمولان، 150 میلیون ریال است و هرگونه اظهار نظر غیرمسئولانه در مورد این مساله بی اساس است.
سردار بهمن کارگر رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا طی گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی پلیس، اعلام داشت: ودیعه خروج از کشور مشمولان مبلغ یکصد و پنجاه میلیون ریال می باشد.

  وی هرگونه اظهار نظر غیرمسئولانه نسبت به مبلغ ودیعه را بی اساس دانست و گفت: اعلام هر خبری مبنی بر افزایش و یا کاهش این مبلغ، وجاهت ...

ادامه مطلب ...

اولین شعبه شورای حل اختلاف ویژه دعاوی حوزه اینترنت

 
اولین شعبه شورای حل اختلاف ویژه دعاوی حوزه اینترنت تاسیس شد
اولین شعبه شورای حل اختلاف ویژه دعاوی حوزه اینترنت در استان تهران تاسیس شد.

معاون قضایی رییس کل دادگستری استان تهران و رییس شورای حل اختلاف استان شب گذشته طی سخنانی در این مراسم گفت در این مجتمع حوزه‌های تخصصی اینترنتی فعالیت خواهند کرد.

"مسعود ستایشی" هدف از تشکیل مجتمع ویژه ‪ ICT‬را کاهش مراجعه به دستگاه قضایی ذکر کرد.

دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات نیز گفت از بخش خصوصی انتظار می‌رود که فعالیت خود را در تمام ابعاد حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (‪(ICT‬ به گونه‌ای افزایش دهد که موجب رشد و ارتقای کشور شده و به نفع مردم نیز باشد.

"عبدالمجید ریاضی" افزود امروزه ‪ IT‬زیرساخت توسعه برای تمام کشورهای جهان است و به همین سبب تمامی کشورهای توسعه‌یافته و نیافته درصدد استفاده از این فرصت برای ارتقای کشور خود هستند.

وی با اشاره به اینکه اکنون تعداد کاربران اینترنت در کشور حدود ‪۱۱‬ میلیون نفر است، گفت چنانچه قرار باشد طبق برنامه این تعداد را به ‪۳۰‬ میلیون تن برسانیم باید اقشار ضعیف جامعه نیز قدرت خرید کامپیوتر داشته و باشند و بتوانند از اینترنت استفاده کنند.

معاون ‪ IT‬وزارت ارتباطات، ویژگی اینترنت را دستیابی همگان و به ویژه روستاییان به تمام امکانات اطلاعاتی موجود در شهر دانست و تاکید کرد به همین سبب باید کاری کرد که مردم بتوانند از این امکانات استفاده کنند.

ریاضی خاطرنشان کرد طی سال گذشته در خصوص تسهیلات مالی بیشترین کمک به ‪ISP‬ها داده شده است و از بین هزار ‪ ISP‬موجود در کشور به ‪ ISP ۸۰۰‬کمک مالی شده است.

به گفته وی، تاکنون تسهیلات مالی در اختیار ‪ ۵۰‬شرکت نرم افزاری قرار گرفته و سعی شده است که این تسهیلات مالی با شرایط مناسب و ارزان ارایه شود.

شیوه‌نامه اجرایی جامع رفع اطاله دادرسی

شماره14420/85/1                                                   22/7/1385

« شیوه‌نامه اجرایی فصل دوم دستورالعمل شماره یک طرح جامع رفع اطاله دادرسی مصوب 30/7/1384»
« تنظیم حدود اختیار وکلاء و کارشناسان در صلح و سازش»

       بخش اول: تعاریف
        ماده1ـ
منظور از « وکلاء» و « کارشناسان» در این شیوه‌نامه کلیه وکلاء، مشاوران حقوقی و کارشناسان دارای پروانه « رسمی» و « معتبر» از کانون وکلای دادگستری، مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلاء و کارشناسان قوه قضائیه و کانون کارشناسان رسمی دادگستری می‌باشد.
        ماده2ـ منظور از « مرکز» و « هیأت» در این شیوه‌نامه به ترتیب « مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلاء و کارشناسان قوه قضائیه» و « هیأت اجرایی موضوع ماده2 آئین‌نامه اجرایی ماده 187 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران» می‌باشد.
        بخش دوم: قواعد
        ماده3ـ
به منظور جلوگیری از اطاله دادرسی، از طریق بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی امور وکالت و کارشناسی و به استناد مواد2، 57، 194 و 199 قانون آئین ....

ادامه مطلب ...

شرایط جذب در مرکز امور مشاوران

نحوه ثبت‌نام، آزمون، مصاحبه، گزینش، کارآموزی، تحلیف و صدور پروانه

الف- نحوة ثبت‌نام:

جهت شرکت در آزمون مرکز، دفترچه‌های راهنما حاوی اعلام شرایط لازم جهت شرکت در آزمون و مدارک مورد نیاز، فرمهای مخصوص و اعلام تعداد نیاز مرکز به وکیل یا کارشناس در نقاط مختلف کشور تهیه و تنظیم می شود  که افراد می‌توانند پس از اعلام مرکز از طریق مراکز پستی سراسر کشور نسبت به تهیة آن اقدام و با تکمیل و ارسال مدارک ...

ادامه مطلب ...

آشنایی با قوه قضاییه(۱) - سخنى با هموطنان ارجمند

سخنى با هموطنان ارجمند

 

 

 

 دادگاه براى غالب افراد تداعى کنندة مکانى است که به اختلافات مردم رسیدگى مى‏کند و با استفاده از قدرت خود و بر اساس قانون، میان طرفین اختلاف و دعوا حکم مى‏کند و نیز قانون شکنان را مجازات مى‏نماید. از این نظر دادگاه جایى است که مظلومان و صاحبان حق، چشم امید به آن دارند و زشتکاران و متجاوزان به حقوق دیگران از آن بیمناکند.

 با این حال، غالباً دستگاه قضایى براى آنهایى که هیچ‌گاه گذارشان به آنجا نیفتاده است جلوه‏اى متفاوت دارد، گویى آنجا مکانى است که افراد ...

ادامه مطلب ...

حقوق شهروندی

بسمعه تعالی: مدت زمانی که بحث حقوق شهروندی و رعایت آن از سوی مجریان قانون شدت گرفته است. بی مناسبت ندیمدم که مقاله ا ی اقای سیدمحمد زمان دریا باری را در این خصوصی منتشر نمایم.

حقوق شهروندایرانی از عهد باستان تا امروز

  

          اشاره : نوزدهم آذرماه ، پنجاه وچهارمین سالگرد تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشراست این اعلامیه که منشور رهایی بخش انسانها از قید وبند ستمگران محسوب می شود متضمن برخی ا زاساسی ترین حقوق فطری انسانها ست . دراین منشور ،  برتساوی انسانها درعرصه های علمی ، آموزشی ، فعالیت های اجتماعی واقتصادی وسیاسی و تأکید شده است . دراین نوشتار ، با بررسی اصول حاکم براعلامیه مذکور ، مبانی این اصول را درتاریخ ایران کاوش می کنیم .

          حقوق بشردرایران باستان

          نخستین اعلامیه حقوق بشردرجهان ، درایران باستان ودرزمان کوروش بزرگ هخامنشی ، صادرشده است . کوروش ذوالقرنین  دراین منشور ، برده داری واسیر آزادی راممنوع اعلام کرده وبه بازگرداندن همه اسیران وبردگان به سرزمین های متبوعشان ، دستورداده است . بامطالعه بخشهایی از این اعلامیه که به هنگام  فتح بابل از سال 550 سال قبل ازمیلاد صادر شد می فهمیم که کوروش بزرگ دست به سنت شکنی زده وازشیوه مرسوم آن زمان که اعمال سیاست زمین سوخته وقتل عام مغلوبین بوده احتراز می کند ومی گوید :‹‹ سپاهان من ، بدون مزاحمت ،  درمیان شهر بابل حرکت کردند من به هیچ کس اجازه نمی دادم که سرزمین سومر واکد را دچار هراس کند من احتیاجات بابل وهمه عبادتگاههایش را درنظرداشتم ودربهبود وضعشان کوشیدم . من یوغ ناپسند بابل را برداشتم ، خانه های مخروبه آنان را آباد کردم ، من به بدبختی های آنان ، پایان بخشیدم .‹‹ درعصر داریوش هخامنشی نیز شاهد یک قانون جامع هستیم که به ‹‹ دادنامه داریوش ›› شهرت یافته است . سلسه مقرارت آیین زردشت که وندیداد نامیده می شود . مبتنی برهمین دادنامه است . یکی ازمظاهر حقوق بشر دردوران هخامنشی ، بردباری مذهبی است . داریوش بزرگ ،  دادگری وعدالتخواهی را به بهترین شیوه درزمان خودش برقرار کرد ودراین میان ، ازدادرسان ویژه مسائل دشوار حقوقی یاری می جست . اوقانون  اساسی کشور را برمبنای بردباری دینی ورعایت حقوق اقلیتهای مذهبی ، تدو ین کرده بود ودرنگارش این قانون، آداب ورسوم وسنتهها وقوانین ومقرارت ملل مغلوب را تاجایی که به کیان امپراتوری هخامنشی لطمه نمی زد ،لحاظ کرده بود . اوبرای اجرای هرچه بهترقانون اساسی ، شورایی متشکل از دادرسان خانواده شاهنشاهی وموبدان را مسؤول نظارت براجرای قانون قرار داده بود . این شورا،گزارشهایی را که ازشهر بانان وایالتهای امپراتوری اخذ می کرد به اطلاع پادشاه می رسانید . به این ترتیب را ه برهرگونه اعمال تبعیض نژادی مذهبی ، بسته می شد وکلیه ملل مغلوب باوجود تفاوتهای نژادی ، مذهبی ، زبانی و باهم داشتند ، تحت لوای امپراتوری هخامنشی ،  درصلح وصفا به سرمی بردند واین مرهون سیاست تبعیض زدایی حکمرانان وقت بوده است . قرنها بعد است که دراعلامیه حقوق بشر، چنین حقی برای انسانها به رسمیت شناخته شده است . درماده دوم این اعلامیه آمده است :‹‹ هرکس می تواند بدون هیچ گونه تمایز ، مخصوصا از حیث نژاد ، رنگ ، جنس ، زبان ، مذهب ، عقیده سیاسی یا هر عقیده دیگر وهمچنین ملیت ، وضع اجتماعی ، ثروت ، ولادت یا هرموقعیت دیگر ، ا زتمام حقوق وکلیه آزادی هایی که دراعلامیه حاضرذکر شده است ، بهره مند گردد. به علاوه هیچ تبعیضی به عمل نخواهد آمد که مبتنی بروضع سیاسی ، اداری ، قضایی یا بین الملل کشور یا سرزمینی باشد که شخص با آن تعلق دارد . خواه این کشور ، مستقل ، تحت قیمومت یا غیر خود مختار بوده یا حاکمیت آن به شکلی محدود شده باشد .››

          درعصر هخامنشی ، حق پناهندگی افراد به کشورها ، مراعات می شد . ماجرای پناهندگی ‹‹ تمیستوکل ›› سردار بزرگ یونانی به دربار اردشیر هخامنشی نمونه ای ا زاعمال اصل رعایت حق پناهندگی اتباع کشورهای بیگانه است که درماده 14 اعلامیه جهانی حقوق بشر برآن تأکید شده است :

          ‹‹ هرکس حق دارد دربرابر تعقیب ، پناهندگی جست وجو کند ودرکشورهای دیگر ، پناه اختیار کند .››

          رعایت حقوق اجتماعی افراد ، یکی دیگر از....

ادامه مطلب ...