قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

دانستنیهای نظام وظیفه عمومی

 

مقدمه:

 سوالات متعددی ازطریق ایمیل ونیز دربخش نظرات از تعدادی از بازدیدکنندگان محترم رسیده که امکان پاسخ گویی فردی آنان میسر نبوده لذا، با جمع بندی آنها، مطالبی بسیار کاربردی، درخصوص نظام وظیفه که بویژه این روزه مبتلا به قبول شدگان کنکوری است، درچند قسمت ارائه می گردد، که  پاسخ سوالات مطرح شده نیز درآن گنجانده شده است. امید است مفید واقع گردد.

 

قسمت اول:

فرجه شش ماهه فارغ التحصیلان دانشگاهی  و حذف آن

 

 برابر قانون نظام وظیفه عمومی، فارغ التحصیلان مراکز دانشگاهی کشور، شش ماه فرصت دارند، که خود را به یکی از مراکز نظام وظیفه عمومی کشور معرفی تا تکلیف آان از جهت نظام وظیفه معین شود.

کیفیت مراجعه  آنان نیز به این صورت است، که باید به یکی از مراکزپست ..

مراحعه و دفترچه راهنمای خدمت وظیف عمومی دریافت دارند، تا درمورد اعزام ویا درخواست معافیت  آنا ن اقدام شود.

فرجه شش ماهه، به مدت زمانی گفته می شود، که فارغ  التحصیلان  دانشگاهها برای شرکت درآزمون مقطع بالاترفرصت دارد، که چنانچه در این مدت درهیچ مقطعی قبول نشوند، باید به خدمت سربازی اعزام شوند، والا غایب محسوب می شوند. بدیهی است، فرجه مزبور، مختص دانشجویان مقطع فوق دیپلم و بالاترمی باشد.

درخواست های عده ای از دانشجویان قبول شده درخارج از فرجه فوق، ازسازمان نظام وظیفه عمومی، مبنی بر این که به آنها اجازه داده تحصیل داده شود، سبب شد تا،سازمان فوق طی بخشنامه ای به سراسر نظام وظیفه های عمومی کشور، ابلاغ نماید، که  این افراد می توانند از این امتیاز استفاده کنند. به تعبیر دیگر، فرجه مزبرر و محدودیت ناشی از آن برداشته شد.

 بنابراین، هرکس ازدانشگاه  فارغ التحصل شود ودرمقطع بعدی قبول شود، چه درفرجه شش ماهه بوده باشد یا خیر؟، می تواند ادامه تحصیل دهد، وحتی می تواند، به خدمت سربازی اعزام شود و پس از قبولی، ترخیص ازخدمت شده وبه دانشگاه برود.

سوالی که ممکن است مطرح شود این که، اگر کسی ازدانشگاه فارغ التحصیل شود، از فرجه شش ماهه استفاده کند و فرجه نیزتمام شود، ولی هنوز به خدمت سربازی نرفت، ودرمقطع بعدی قبول شود، آیا می تواند ازامتیازفوق  استفاده کند یا خیر؟.

ج) بله، می تواند ازاین امتیاز استفاده کند، اما مشروط به این که :

 الف- دانشجوی انصرافی نباشد.

ب- وارد غیبت از خدمت نشده باشد.

 

قسمت دوم :

معافیت های خدمت نظام وظیفه عمومی

ادامه دارد...

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد