قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

م.ق(۳) مجازات جرم رابطه نامشروع از نوع ملاقات خیابانی

رابطه نامشروع از نوع ملاقات های خیابانی...

سوال:  من دختری 19 ساله هستم که حدود ماه پیش من را به جرم رابطه نامشروع با پسری که اورا 5 سال است دوست دارم و قصد ازدواج باهم را داشتیم گرفتند و بعد از اینکه مارا به دادسرا بردند ما گفتیم که پدر و مادرمان از رابطه ما خبر دارند و ما میخواستیم ازدواج کنیم و قاضی بعد از اینکه فهمید ما یکدیگر را میبوسیدیم گفت که ما 99 ضربه شلاق باید بخوریم و بعد از گریه زاری بنده و ناراحتی پدر و مادرمان به ما گفت که 2 ماه دیگر حکم به در خانه میاد... سپس قاضی پدر اشکان را خواست و در تنهایی به او گفت که پسر خیلی خوبی دارد و تا 2 ماه دیگر به ازدواج ما فکر کند ...و بعد از ضامن شدن پدر اشکان من و اشکان را آزاد کردند... به نظر شما قاضی چه حکمی داده؟ و من باید چیکار کنم که شلاق نخوریم چون واقعا این مساله بسیار ناجوانمردانست که به خاطر دوست داشتن 99 ضربه شلاق بخوریم

باتشکر-علی توانا و سارا

پاسخ:  برابر ماده 637 قانون مجازات ...

اسلامی (تعزیرات ومجازات های بازدارنده)، چون میان شما دو نفر رابطه زناشویی از هرنوع، اعم از نکاح موقت یا دائیم وجودنداشته است لذا، رابطه شما دو نفر به هر انگیزه و علتی باشد، نامشروع است. پس اساسا" باهم بودن شما،  تماس های تلفنی ، ارتباط خیابانی، بوسیدن و...  کلا" ارتباط شما غیر شرعی و جرم محسوب می شود. هم چنان که همکارم  محترم قضایی پرونده بیان داشته حداکثر 99 ضربه شلاق مجازات ان است.

با توجه به این که هر قاضی قانون محوری باید مجازات را متناسب با نوع  جرم، شدت مجازات، شخصیت متهم ، اوضاع واحوالی که وی تحت آن مرتکب جرم شده و...اعمال نماید،لذا شما می  توانید جهت رهایی از مجازات به یکی از موارد قانونی ذیل استنادنمائید.

الف- از  قاضی بخواهید، تا به جهت فقدان سابقه شما وشوهرآینده تان، مجازات شلاق  را به استناد ماده ماده 25 قانون مجازات اسلامی تعلیق نماید.

ب- از  قاضی بخواهید تا  به جهت فقدان سابقه کیفری شما  دونفرو وضعیت شما ها ، مجازات شما رابه استناد بندهای 2و5 ماده 22 قانون فوق به مجازات دیگری مانند جزای نقدی تبدیل نماید و یا آن را تخفیف دهد. البته در این فرض (تبدیل یا تخفیف مجازات) نیز می توان تقاضای اعمال ماده 25 قانون فوق را نمائید.

امیدوارم که قاضی محترم پرونده با بلند نظری و روشن بینی  واین که شما ها قصد ازدواج دارید و عشق شما واقعی است و نه  خیاباینی،  تصمیصم شایسته اتخاذ نماید.

قاضی دادگستر

زیرنوس ها:

ماده ۲۲ ـ  دادگاه  می تواند  در صورت احراز جهات مخففه ، مجازات تعزیری و یابازدارنده را تخفیف دهد ( ۶۱ ) و یا تبدیل به مجازات ازنوع دیگری نماید که مناسبتر به حال متهم باشد ، جهات مخففه عبارتنداز:

۱ - گذشت شاکی یا مدعی خصوصی .

۲ - اظهارات و راهنماییهای متهم که در شناختن شرکاء و معاونان جرم و یا کشف اشیایی که ازجرم تحصیل شده است موثر باشد .
۳ - اوضاع واحوال خاصی که متهم تحت تاثیر آنها مرتکب جرم شده است از قبیل ، رفتار وگفتارتحریک آمیز مجنی علیه یا وجود انگیزه شرافتمندانه در ارتکاب جرم .

۴ - اعلام متهم قبل از تعقیب و یا اقرار او در مرحله تحقیق که موثر در کشف جرم باشد .
۵ - وضع خاص متهم و یا سابقه او .
۶ - اقدام یا کوشش متهم به منظور تخفیف اثرات جرم و جبران زیان ناشی از آن.)
ماده ۲۵ ـ در کلیه محکومیتهای تعزیری و بازدارنده حاکم می تواند  اجرای تمام یا قسمتی از مجازات را با رعایت شرایط زیر از دو تا پنج سال معلق نماید .
الف ـ محکوم علیه سابقه محکومیت قطعی به مجازاتهای زیر نداشته باشد .
۱ - محکومیت قطعی به حد .
۲ - محکومیت قطعی به قطع یا نقص عضو .
۳ - محکومیت قطعی به مجازات حبس به بیش از یک سال در جرایم عمدی .
۴ - محکومیت قطعی به جزای نقدی به مبلغ بیش از دو میلیون ریال .
۵ - سابقه محکومیت قطعی دوبار یا بیشتر به علت جرمهای عمدی با هر میزان مجازات .
ب ـ دادگاه با ملاحظه وضع اجتماعی و سوابق زندگی محکوم علیه و اوضاع و احوالی که موجب ارتکاب جرم گردیده است اجرای تمام یا قسمتی از مجازات را مناسب نداند .
تبصره ـ در محکومیتهای غیر تعزیری و بازدارنده تعلیق جایز نیست مگر در مواردی که شرعاو قانونا تعیین شده باشد .

ماده ۶۳۷ - هرگاه زن و مردی که بین آنها علقه زوجیت  نباشد ، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل یا مضاجعه شوند ، به شلاق تا نود و نه ضربه محکوم خواهندشد و اگر عمل با عنف و اکراه باشد فقط اکراه کننده تعزیر می شود .

نظرات 3 + ارسال نظر
امیر حسین راد یکشنبه 3 شهریور 1392 ساعت 15:53

این دو نفر رو باید به جای 99 تا 999 ضربه شلاق بزنند تا آدم بشن.
همین که 99 ضربه اعلام شده جای شکرش هست!
.
.
.
.
مرسی از وبلاگ خوبتون

جواد سه‌شنبه 24 شهریور 1388 ساعت 13:57

سلام!
مجازات دختر و پسری که در خانه ای خلوت دستگیر شوند چیست؟
در این حالت و به خاطر علنی نبودن ماجرا تقبیل یا مضاجعه چگونه قابل اثبات است؟ واصولا چرا در یک جامعه ی اسلامی با مردم و به خصوص جوانان حتی در صورت عدم اثبات جرم به عنوان مجرم یا فاسد رفتار می شود ؟
در صورت اثبات جرم آیا مامور نیروی انتظامی حق برخورد فیزیکی و فحاشی را دارد؟ و در صورتی که برخورد نیروی انتظامی باعث خدشه دار شدن حیثیت افراد شود آیا میتوان برای اعاده ی حیثیت اقدام کرد یا باید آرزوی عدالت در جامعه ی اسلامی را مانند خیلی از آرزوها و نیازهای دیگر خود به گور ببریم؟

پیش فرض های سوال:
با اطلاع والدین پسر این محیط فراهم شده باشد و خانواده ی دختر هیچ اطلاعی از این رابطه و وجود پسر ندارند (بین آنها علقه زوجیت نباشد و فقط دوست باشند).

رامین یکشنبه 9 دی 1386 ساعت 12:30

سلام. من وکیل دادگستری هستم. از اینکه در این وبلاگ به سوالات حقوقی ژاسخ داده میشه جای تشکر داره.ولی من با جوابی که به علی توانا و سارا دادید موافق نیستم.شما گفتید رابطه به هر انگیزه باشد رابطه نامشروع محسوب میشه .با استدلال شما حتی روابط زن و مرد نامحرم در محل کار و از باب روابط کاری رو هم باید رابطه نامشروع تلقی کرد در حالی که اینطور نیست و در رابطه بین زن و مرد انگیزه رابطه مهمه.رابطه تلفنی و حتی قدم زدن در خیابان و ژارک وامثال اینها هم رابطه نامشروع نیست.در مورد این دو نفر صرفا بوسیدن میتونه رابطه نامشروع محسوب بشه ولی اینکه گفته بشه هر نوع رابطه با هر انگیزه رابطه نامشروعه بر خلاف اصول قانونی و مغایر با ازادی مردم و ناقض اصول قانون اساسی محسوب میشه. اداره حقوق هم در یک نظریه مشورتی که متاسفانه الان شماره اون در خاطرم نیست اعلام کرده که تماس تلفنی و قدم زدن در خیابان و صحبت کردن رابطه نامشروع نیست.

با سلام
بسیار خوش وقتم که شما بازدید کننده وبلاگ بودید، و نیز مسرور از این حیث که مبادرت به اظهار نظر قضایی نمودید.
درپاسخ به ایراد شما باید عرض شود که، به اعتقاد اینجانب، درروابط پسر و دختر، انگیزه و هدف، نوع رابطه، کیفیت برقراری و محل آن بسیار حائز اهمیت است.
اینجانب نیز مانند شما، مدعی برقراری هر رابطه به عنوان رابطه نامشروع نیستم.اما برقراری رابطه خارج از عرف وهنجار چرا.
مثلا" در دانشگاه روابط پسر و دختر دانشجو در حدود تبادل جزوات، فاقد اشکال می باشد، اما وقتی این رابطه به خارج از محل فوق و به کافی شاپ و... می کشد، مصداق ماده مورد بحث قرار می گیرد. پسر و دختر، اگر قصد ازدواج دارند، شرع و قانون راه حل ارائه داده و نه این که با یکدیگر خلوت نمایند که تالی فاسد خواهد داشت.
ضمنا" ماده مورد بحث اطلاق دارد وموارد بیان شده جنبه تمثیلی دارد و نه حصری
موفق باشید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد