قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

شکایات مردم در خصوص وام های 18 میلیونی بانک مسکن

طبق اطلاع، بر اساس روش قبلی بانک مسکن در ازای 6 میلیون سپرده متقاضیان، به آن ها 12 میلیون تومان وام تعلق می گرفت. در یک مقطع زمانی به علت وجود اعتبار و ذخایر مالی مازاد، بانک 6 میلیون به متقاضیان بالاتر از سقف تعهدات خود داده است و متعاقباً با کاهش اعتبارات و ذخایر مالی وضع به همان صورت قبلی یعنی تا سقف 12 میلیون تومان برگشته که مورد اعتراض افرادی که نوبت وام آن ها رسیده واقع شده ...

ادامه مطلب ...

نتایج آزمون وکالت آخر اذر اعلا‌م می‌شود

                                        

از IRIB

بهمن کشاورز افزود: اسامی پذیرفته شدگان این آزمون از طریق پایگاه اینترنتی سازمان سنجش و پایگاه اینترنتی اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران و نیز در یکی از روزنامه های کثیرالا‌نتشار درج خواهد شد.

وی با بیان اینکه سازمان سنجش متولی برگزاری تمام مراحل آزمون از صدور کارت و بررسی مدارک ارسالی تا رتبه بندی اسامی و نمرات و اعلا‌م آن بود گفت: اسامی اعلا‌م شده قطعی است و تغییری در آن داده نخواهد شد.

کشاورز اضافه کرد: چنانچه داوطلبان اعتراضی...

ادامه مطلب ...

نقش اصلاح قوانین در حل مشکلات

مشروح سخنرانی آقای دکتر علی آزمایش

 

سالن اجتماعات کانون وکلای دادگستری مرکز – مورخ 27/9/1386

جلسه ماهانه سخنرانی کارآموزان وکالت دادگستری کانون مرکز‏، با حضور جمع کثیری از کارآموزان وکالت، وکلای دادگستری و مسئولان کانون وکلای دادگستری مرکز و اتحادیه سراسری، برگزار گردید.


در این مراسم، آقای دکتر علی آزمایش استاد محترم دانشگاه و وکیل دادگستری، تحت عنوان «نقش اصلاح قوانین در حل مشکلات» سخنرانی نمود.

ایشان در ابتدا از اینکه به ناچار، باید در مقابل جمع عظیم همکاران به صورت نشسته و آنهم در جایگاه بلندتر، سخنرانی نماید، ابراز تاسف نمود و اینکه در هر جمعی شایسته است به خاطر احترام حضور مردم، سخنرانی به صورت ایستاده انجام شود، درخواست ...

استاد دانشگاه - وکیل پایه یک دادگستری ادامه مطلب ...

تبریک عید قربان

 

عید قربان،عید سرسپردگی و بندگی و جشن رهیدگی از اسارت نفس و شکوفایی ایمان و یقین بر همه مسلمانان جهان خجسته باد.

راه‌اندازی دانشگاه جامع علمی کاربردی قوه قضاییه

مدیرکل آموزش قضات خبر داد: راه‌اندازی دانشگاه جامع علمی کاربردی قوه قضاییه

دومین دوره آموزش تخصصی حقوق ثبت اسناد و املا‌ک ویژه قضات سراسر کشور در محل ساختمان آموزش‌های تخصصی معاونت آموزش برگزار شد

دومین دوره آموزش تخصصی حقوق ثبت اسناد و املا‌ک ویژه قضات سراسر کشور در محل ساختمان آموزش‌های تخصصی معاونت آموزش برگزار شد.

مدیرکل آموزش قضات در مراسم افتتاحیه این دوره با اشاره به تحولا‌ت صورت‌گرفته در سطح معاونت آموزش قوه قضاییه گفت: آموزش‌های رسمی و غیررسمی دو محور اصلی فعالیت‌های آموزشی معاونت آموزش قوه قضاییه را تشکیل می‌دهد. در بخش آموزش‌های رسمی، معاونت آموزش قراردادی با دانشگاه پیام نور به‌منظور ادامه تحصیل ...

ادامه مطلب ...

دفتر پیشگیری از وقوع جرم در دادستانی کل کشور

در پی تصویب چارچوب تشکیلا‌تی دادستانی کل کشور- دفتر پیشگیری از وقوع جرم در دادستانی کل کشور تشکیل شد

پیرو تصویب چارچوب تشکیلا‌تی دادستانی کل کشور توسط رئیس قوه قضاییه، واحدی تحت عنوان دفتر پیشگیری از وقوع جرم زیر نظر معاون اول دادستان کل کشور تشکیل شد.

 این تصمیم در راستای نقش آفرینی نهاد مدعی‌العمومی‌کشور در ایفای وظیفه پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی، وفق بند پنج اصل 156 قانون اساسی اتخاذ شده است. با‌توجه به این که دادستانی کل کشور در زمره نهادهای عالی قضایی کشوری بوده و در مقام نظارت بر تمامی‌دادسراها و ضابطان قضایی نقش‌آفرینی می‌کند، خواهد توانست به عنوان رکن هماهنگ‌کننده میان دستگاه‌های مختلف کشور، تدابیر کلا‌نی در راستای پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی در سطح ملی اتخاذ نماید.

بدین منظور و در راستای انجام بهینه وظایف محوله، آیت‌الله دری نجف آبادی، دادستان کل کشور طی حکمی دکتر وکیلیان، دادیار دیوان‌عالی کشور را به عنوان رئیس این اداره منصوب و از وی خواست که در اسرع وقت برنامه و تشکیلا‌ت لا‌زم را برای ایفای این وظیفه به نحو مقتضی ترسیم نماید.

م.ق۹)مسؤلیت نمایده شخص حقوقی و مدت مرور زمان شکایت کیفری در چک

سوال:

عرض سلام سوالی از حضور شما داشتم .

در مورخه 8/8/83 چکی در وجه حامل صادر شده که این چک مربوط به شرکت می باشد که دارندگان حق امضا من و شریکم می باشد با مهر شرکت مبلغ این چک 120000000 ریال می باشد صاحب چک در مورخه 27/7/84 چک را برگشت زده و به اجرا گذاشته است پس از دوسال فهمیدم که حکم غیابی صادر گردیده است  ملزم به پرداخت مبلغ چک و 2 سال حبس که اینجانب تازه با خبر شدم در حال حاضر نفر دوم فرار کرده است و هیچ خبری از وی نیست حال من ماندم و حکم.

لطفاٌ به من کمک کنید حتی نمیدونم  چکار باید بکنم .من منتظر ...

ادامه مطلب ...

علم قاضی در صورت مستند بودن به ادله وقرائن، حجت است

رای شماره 86-16مورخ 29-8-1386 هیأت اصرای کیفری دیوان عالی کشور

هیأت عمو‌می‌دیوان عالی کشور موضوع پرونده اصراری کیفری شماره 86/16 به ریاست آیت الله مفید، رئیس دیوان عالی کشور و با حضور آیت الله دری نجف آبادی، دادستان کل کشور و قضات شعب کیفری دیوان عالی کشور صبح روز سه شنبه، 29 آبان ماه جاری برگزار شد.

به گزارش «مأوی»، طبق محتویات این پرونده شعب دادگاه‌های عمو‌می‌جزایی شاهین شهر و شعبه 20 دیوان عالی کشور در موضوع پرونده قتل اختلا‌ف داشته‌اند، بدین نحو که شعب دادگاه بدوی با تکیه بر علم قاضی، عمل متهم را مطابق با بند( ب) ماده 206 قانون مجازات اسلا‌‌می‌دانسته و عمل وی را کشنده ارزیابی کرده بودند؛ اما شعبه 20 دیوان عالی به علم قاضی خدشه وارد کرده و عمل متهم را منطبق با بند (ب) ماده 206 قانون مذکور ندانسته بود که پس از طرح در هیأت عمو‌می، ‌اکثریت قضات شعب دیوان عالی کشور رأی شعبه 102 دادگاه عمو‌می‌جزایی شاهین شهر را تأیید کردند.

خلا‌صه جریان پرونده

در نزاعی که در تاریخ 30 اردیبهشت ماه 1382 در مورچه‌خورت میان چند نفر ...

ادامه مطلب ...

مرجع صالح رسیدگی به دعوی تقسیم ماترک غیر منقول

معاونت قضایی، آموزش و تحقیقات اداره کل دادگستری تهران

گزارش کمیسیون حقوقی و قضایی قضات

سوال 214 :

چنانچه ما ترک متوفی فقط شامل مال غیر منقول باشد، دعوی تقسیم ماترک در دادگاه قابل استماع است یا نه؟

نظریه اکثریت قریب به اتفاق - 5/7/1380: 

رسیدگی به دعوای تقسیم ماترک متوفی که منحصر در اموال غیر منقول است به دلایل زیر در صلاحیت دادگاه عمومی است.(1)

دلیل اول - اینکه صراحتا در فرض سؤال واژه «دعوی» ذکر شده دلالت روشن دارد که دادگاه مرجع رسیدگی به دعوی است و مراجع دیگر صلاحیت رسیدگی ندارند.

دلیل دوم- ما ترک غیرمنقول متوفی دارای دیون و وصیت است که هنوز دیون تصفیه نشده است. لذا غیر از محاکم دادگستری مراجع دیگری ذی صلاح این امور مهم نمی تواند باشد.(2)

دلیل سوم - افراز ( که فرع بر تقسیم است) ناظر به ملک ...

ادامه مطلب ...

م.ق۸)ضوابط اخذ قرارهای تأمین کیفری- شکایت انتظامی از قاضی متخلف

سوال:

با سلام

خدمت جناب قاضی دادگستر

دادیار شعبه رسیدگی کننده به پرونده‌ای با موضوع انتقال مال غیر پس از نقض پی در پی قرارهای منع تعقیب و اناطه صادره آن دادیاری توسط شعبه دادگاه جزائی ٬ ضمن صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست برای متهم پرونده ٬ با در نظر گرفتن حداکثر مجازات حبس جرم مذکور ( برابر هفت سال ) و با ازای هر سال معادل بیست میلیون ریال ٬ قرار وثیقه‌ای در قبال مبلغ یکصد و پنجاه میلیون ریال صادر نموده است .

این در حالیست که بهای ملک مورد بحث در زمان معامله آن ٬ یک ونیم سال پیش ٬ هشتصد میلیون ریال بوده و دادیار مربوطه ارزش ملک مورد منازعه و ضرر و زیان وارده به شاکی پرونده ناشی از ارتکاب جرم را مد نظر قرار نداده است .

لطفا بفرمائید آیا دادیار مربوطه در صدور قرار وثیقه بایستی فقط به تناسب حداکثر مجازات حبس جرم متهم اقدام نماید یا اینکه باید در اتهام انتقال مال غیر ارزش مال مورد بحث و ضرر و زیان وارده به شاکی را نیز در نظر بگیرد ؟

در صورت اخیر آیا دادیار صادر کننده قرار تخلفی مرتکب شده ...

ادامه مطلب ...