قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

تصرف عدوانی-بخش دوم

مرکز آموزش اداره کل دادگستری استان تهران

آموزش ضمن خدمت قضات

حقوق جزای اختصاصی

تصرف عدوانی

جلسه دوم

 

مدرس: آقای منصور میر سعیدی – استاد دانشکده حقوق علاّمه طباطبایی

گردآوری: علیرضا مرادی – قاضی دادگستری تهران

درجلسه قبل گفتیم که برای رفع تصرف می توان هم دعوی تصرف عدوانی حقوقی طبق قانون آیین دادرسی مدنی مطرح کرد و هم دعوی تصرف عدوانی کیفری طبق ماده 690 قانون مجازات اسلامی -تعزیرات و مجازات های بازدارنده. قانونگزار درماده 690 خواسته یک ضمانت اجرای کیفری برای خلع ید که جنبه حقوقی آن در ماده 308 قانون مدنی ...

ادامه مطلب ...

م.ق100) بررسی نظریه شورای نگهبان درخصوص ماده 1309قانون مدنی و...

سوال از آقا یا خانم حسینی

به نام خدا

 با سلام

ضمن عرض خسته نباشید اینجانب درخواست می کنم ماده 1309قانون مدنی را که شورای نگهبان حذف نموده به دلایل ذیل بررسی نمایید، چون حذف این ماده قانونی منجر به بی اعتمادی به مدارک؛ اسناد رسمی (شناسنامه - سند مالکیت و..........)؛  سازمانهاو نهادهای ...

ادامه مطلب ...

م.ق99)فروش مال غیر،صورتمجلس تفکیکی و وظایف هیأت نظارت

سوال از ناشناس

با سلام

حدودا هفت سال قبل اپارتمانی از یک مجتمع هفت واحدی خریدم. صاحبخانه محلی را بعنوان پارکینگ واحد بنده نشان داد که وقتی یکی از مالکین از خارج کشور برگشت مدعی شد این محل پارکینگ واحد من است.پس از مراجعه به اداره ثبت و رویت صورت مجلس تفکیکی، صحت ادعای ایشان اثبات شد و معلوم شد محل پارکینگ بنده در جایی میباشد که یک ستون بزرگ ...

ادامه مطلب ...

م.ق98)شرایط معافیت از خدمت به جهت بیماری

سوال از آقای سعید حسینی

با سلام - لطفاُ به سوال من در مورد نظام وظیفه پاسخ دهید

 ینجانب متولد سال 1363 . ماه 6 می باشم پدر من 66 ساله و مادر من 52 ساله می باشد. پدر من دارای همسر دوم می باشد و دارای 3 دختر و 4 پسر میباشد که دختران ازدواج کرده اما پسران مجرد می باشند...

ادامه مطلب ...

م.ق97)جرم جرح با چاقو متهم 16 ساله و مجازات آن

سوال از اقا احسان

سلام

خسته نباشید

سوالی داشتم درباره حکم درگیری با چاقو ؛ یکی از آشنایان که 16 سال سن دارد ، فردی را با ضربات چاقو از ناحیه صورت و پشت زخمی کرده و فراری است ، مضروب شکایت کرده و حکم جلب گرفته ، و گاه و بیگاه منزل خانواده این فرد مورد بازرسی قرار می گیرد ...

ادامه مطلب ...

م.ق97) عدم معافیت کفالت از خدمت به جه وجود برادر برزگتر

سوال از آقای حامد

با سلام و عرض خسته نباشی

من 24 ساله هستم و یک برادر یزرگتر از خودم دارم که عضو رسمی سپاه است (پاسدار رسمی) و ازدواج کرده خودم هم دانشجوی کارشناسی ارشد هستم در ضمن مجرد هم میباشم .دوتا خواهر داریم که هر دوشون از من و برادرم کوچکتر هستند و پدرمان هم حدود 72 سال ...

ادامه مطلب ...

م.ق96)مجازات اخذ شناسنامه المثنی با هویت دیگری

سوال از آقای محمد

با عرض سلام

اینجانب بنا به دلایلی و از روی بی تجربگی شناسنامه اخبی خود را گم کردم و برای اینکه وی را ناراحت نکنم چون آدم عصبی میباشد اقدام به گرفتن المثنی برای وی کردم ولی چون عکس وی را نداشتم با استفاده از عکس خود آن را گرفتم و بعد از مدتی شناسنامه اصلی اورا پیدا کردم ...

ادامه مطلب ...

م.ق95) جعل امضاء مسؤل مربوطه توسط سرباز وظیفه

سوال از مهدی رحیم پور

جناب اقای قاضی دادگستر

با عرض سلام و خسته نباشید، متاسفانه بنده در دوره خدمت وظیفه خود امضای رئیس سازمان خود را جعل کرده ام، البته جهت تسریع در روند بررسی بنده در یک سازمان دیگر الان نیز به گناه خود اعتراف کرده ام.حال نمی دانم چه حکمی در انتظار من است....

ادامه مطلب ...

م.ق94) بی احتیاطی در امر رانندگی منجر ایراد صدمه،رانندگی ...

سوال از آقای اکبر

سلام من میخواهم از شما یک سوال کنم.

من  8ماه پیش بدون داشتن گواهینامه ی موتور سواری  همراه پدرم در حال رفتن به مکانی بودیم که راننده ی موتور خود من بودم من به سرعت گیری رسیدم وسرعت خودم را کم کردم  نا گهان از پشت سر صدای ترمز ماشینی را شنیدم وبعد به شدت خوردم زمین وقتی بلند شدم که من ...

ادامه مطلب ...

م.ق93) دفتر کل ثبت وقایع،شناسنامه و ارتباط آن ها با اثبات نسب

سوال از خانم ایران

با سلام

شخصی  ادعا می کند خواهر اینجانب می باشد وشکایتی در دادگاه مطرح نموده است توضیح اینکه نامبرده دارای شناسنامه به نام شخص دیگری است که فوت نموده است وحدود 35 سال رفت وآمد به منزل ما داشت، لیکن پدر اینجانب نامبرده را فرزند خود نمی دانست وشناسنامه وی رابه نام خود نگرفت اکنون که پدرم فوت نموده نامبرده از اینجانب شکایت کرده است با توجه به ...

ادامه مطلب ...