قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

م.ق85)دعوی الزام به تنظیم سند رسمی وضمانت اجرای عدم حضور فروشنده

سوال آقای عباس صادقی

با سلام و عرض خسته نباشید

 همانگونه که مستحضرید منزلی به مرحوم پدرم به ارث رسیده است که با 3 برادر و 2 خواهر شریک هستند ...

1-پدرم سهم یکی از برادران را از وراث آنان طی سند عادی خریداری نموده است . در این سند ذکر شده است که فروشنده تعهد مینماید پس از انجام اقدام اداری در یکی از دفاتر اسناد رسمی سند را بنام خریدار نموده و پول خود را دریافت نماید .

2-کارهای مقدماتی اداری انجام شد و چون فروشندگان سند در اختیار خود نداشتند رفتند تا سند بیاورند.

3- فروشندگان پس از 18 روز از فروش سهم الارث مجددا سهم الارث خود را به فرد دیگری فروختند که آن فرد خواهر زاده پدرم می باشد که این اقدام آنها مدتها از ما مخفی بود .

4-پدرم با استفاده از فروش نامه و تقسیم نامه ای که از سالها قبل داشتند مبادرت به اخذ سند مالکیت با استفاده از ماده 147 نمود ولی اخیرا خواهرش مبادرت به شکایت از وی نموده و خواهان ابطال سند وی گردید .

5-منزل فوق شامل 928 متر زمین و در دوقسمت میباشد که یک قسمت آن در تصرف پدرم و دیگری در تصرف عمه ام میباشد و زمین تصرفی عمه ام 553 متر است و تصرف پردم نیز 375 متر میباشد .

6- دادگاه تقسیم نامه قدیمی را بدلیل عدم تنفیذ قبول نکرده و سهم عمه ام را 116 متر دانست و چون مالکیت مشاعی وی ثابت شده است به نسبت سهم وی مبادرت به ابطال سند به نسبت سهم این عمه ام نمود .

سوال بنده اینست که:

1- معامله ای را که پدرم با وراث برادرش انجام داده است به چه شکلی در میاید و اخیرا نیز درخواست الزام به تنظیم سند برای فروشندگان آن داده است ولی آنان ادعا دارند که پولی ردو بدل نشده است در صورتی که در فروشنامه توافق شده است تا پول در محضر به فروشندگان پرداخت شود .در این ارتباط آیا میتوان اقدامی نمود و آنانرا وادار با تنظیم سند نمود یا خیر ؟

2- وضعیت سندی که گرفته ایم با توجه به موارد فوق و حکم دادگاه چه میشود و اینکه آیا با توجه به اینکه عمه ام زمین سهم الارث خود را در تصرف دارد و مقدار 436 متر نیز اضافه در تصرف دارد با اعتراض ما آیا دادگاه مجددا حکم به ابطال سند میدهد یا خیر و چه مقدار از سند باطل میشود به نسبت سهم وی و یا کل سند ؟ و ما چه اقدامی را باید انجام دهیم.

پاسخ از ما

پاسخ سؤالات شما به شرح ذیل است:

1-مطابق ماده339قانون مدنی پس ازتوافق بایع ومشتری درمبیع وقیمت آن عقد بیع به ایجاب و قبول واقع  میشود، به این معنی که باتوافق  طرفین و گفتن خریدم وفروختم قرارداد لازم الاجراء منعقد شده و برای طرفین و قایم مقام قانونی آنان از قبیل وراث لازم الاتباع است و درصورت استنکاف فروشنده یافروشندگان ازحضور در دفترخانه وتنظیم سندرسمی، خریدارمیتواند به عنوان آثار بیع، دادخواست  الزام به  تنظیم  سند علیه  فروشنده تقدیم دادگاه نماید و لو آن که خریدارثمن معامله (پول ملک خریداری شده) رانپرداخته باشد.

البته دادگاه درحکم  به  الزام به  تنظیم سند رسمی ،این الزام را مقیدبه پرداخت ثمن معامله خواهدنمود و پس ازآن که خریدارثمن معامله را درحساب دادگستری تودیع نمود، حکم به الزام صادر خواهد نشد.ضمنا" در صورت استنکاف فروشنده ازحضوردردفترخانه رسمی، نماینده دادگاه دردفترخانه حاضر و ملک خریداری شده رابه نام خریدار منتقل خواهدنمود.

2-درموردتصرف مازادبرمیزان سهم الارث توسط عمه شما، چنانچه ملک مشاع باشدپدرتان بایددادخواست وضع ید تقدیم نماید. البته این درصورتی  است که  عمه  شما مانع تصرف پدرتان درملک مشاع گردد والا در صورت قابلیت تقسیم می تواند افراز ملک را از اداره  ثبت اسنادو املاک محل  وقوع  ملک بخواهد ودر صورت غیر قابل تقسیم بودن تقاضای فروش ملک مشاعی واخذ وجه به میزان سهم خودرا ازدادگاه بخواهد. راجع به اینکه وراث بعدازفروش سهم الارث مجددا آن را به شخص دیگری فروخته باشند این عمل مصداق انتقال مال غیر ودر حکم کلاهبرداری بوده ومجازات دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد