قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

م.ق115)سوء پیشینه و تعریف واژه کیفری چیست؟

سوال از آقای حمید

با سلام خدمت جناب قاضی و عرض ادب

سوالی داشتم از حضور شما در نوشته های پیشین که بخشی از قانون مجازات اسلامی را مرقوم فرمودید، در تبصره های ذیل ماده ۶۲ مکرر نوشته شده بود که مجازاتهایی که جزو ماده ۶۲ نباشند، گرچه در پرونده سجل کیفری ثبت می شوند ولی در گواهی های صادره از مراجع ذی ربط منعکیس نمیشوند واین در حالی بود که یکی از خوانندگان از اصفهان در سوالی که پرسیده بود، نوشته ...

بود که به جرم رابطه خیابانی دستگیر و محکوم به شلاق شده و گرچه مجازات وی جزو مجازاتهای مشمول حد نبوده و لی حتی با وجود گذشت ۷ یا ۸ سال برای وی عدم سو پیشینه صادر نشده بود.علت چه بوده؟، آیا دراستعلام مستقیم ادارات و اشخاص فقط محکومیت های موثر نوشته می شود یا هر محکومیت کیفریی بازگو می شود؟در ضمن می خواستم از حضور شما بپرسم که اصولا واژه کیفری به چه معناست؟مثلا شکایت به دادگاه خانواده و یا درگیری بر سر زمین و احکام صادره پیرامون اینگونه مسایل جزو مسایل کیفری است؟

پاسخ از ما

اولا": توصیه می شود که برای درک بهتر مفهموم سوء‌پیشینه یا سوء سابقه به پرسش و پاسخ های پیشین در این خصوص از جمله شماره 41،45 و 46 مراجعه نمایید.

ثانیا": در استعلام مربوطه اگر سابقه شما جزء موارد موضوع ماده 62 مکرر قانون مجازات اسلامی نباشد،بازهم درج استعلام می شود، اما آثار  بیان شده در همان ماده را ندارد.

ثالثا": درموردی که بیان داشتید گواهی صادر نشد، باید علت را جستجو کرد.علت را بیان  تا پاسخ داده شود.

رابعا": واژه کیفری یعنی وابسته به کیفر، منسوب به کیفر.این اصطلاح در برابر حقوقی یا مدنی بکار می رود.عجالتا" باید گفت اصولا" در مواردی که یکی از قوانین جزایی که متضمن جرم و بعضا" تخلف جزایی باشد، نقض گردد؛ مطرح می گردد تا از امور مدنی یا حقوقی و حسبی متمایز شود.

ضمنا" در امور کیفری باید طرح شکایت کرد،اما درامور مدنی یا حقوقی و حسبی با دادخواست و درخواست طرح دعوی یا تقاضا می گردد.امور کیفری واجد مجازات اعم از جرای نقدی، شلاق، حبس و...است اما امور حقوقی و حسبی ناظر به اموال و  روابط حقوقی افراد با یکدیگراست.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد