قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

م.ق124) شرائط رجوع به ما بذل زوجه در ایام عده

سوال از علی جعفری

سلام خوبی دادگستر جان، تبریک میگم وبلاگت خیلی تغییر کرده مبارک باشه.

 یه سوال: خانمی به صورت توافقی از همسرش جدا می شود اما در ایام عده به ما بذلش رجوع و تقاضای مهریه و سایر مطالباتش را مینماید.با تو جه به اینکه قبلا آنها را بخشیده و به صورت توافقی از همسرش جدا شده آیا در صورت مراجعه به دادگاه صالحه به حق و حقوقش

میرسد؟ یعنی پیگیری این موضوع به صلاح است یا خیر؟

متشکرم

پاسخ از ما

همانگونه که  ماده 1145قانون مدنی مقرر داشته،طلاق خلع  ومبارات  مادام  که زن رجوع به عوض نکرده باشد،ازجمله موارد طلاق بائن است.

مطابق  ماده 1146همان قانون، طلاق خلع آنست که زن به واسطه کراهتی که ازشوهرخود دارد در مقابل مالی که به شوهرمیدهد،طلاق بگیرد اعم ازاینکه مال مزبورعین مهریامعادل ان ویابیشترو یاکمتر ازمهرباشد.

با توجه  به مسایل  پیش گفته ، طلاق واقع شده درقبال عوض اعم ازاینکه براساس وکالت زن باشدیانه،دراین مرحله بائن است ورجوع به نکاح ممکن نیست.  لیکن همین  که زن به عوض مراجعه کرد،طلاق طبیعت اصلی خودرا بازمی یابد و رجعی می شود. درواقع همین که زن رجوع به عوض رابه  وسیله ای اعلام نماید،مالکیت شوهربرفدیه  ازبین  میرود و ودوباره زن مالک آن می شود و ازهمین لحظه است که اثار قراردادی که مبنای خلع ومبارات واقع شده است ازبین میرودوطلاق طبیعت اصلی خودرابازمی یابد.البته بایدبین دو حالت تفکیک قائل شد، بدین معنی که اگردرخلع یامبارات،رجوع مرد به  طلاق  به علت  اینکه طلاق ازجهت دیگر باین است (طلاق یائسه یاغیرمدخوله یاطلاق سوم)ممکن نباشد،زن هم حق رجوع به بذل نخواهدداشت زیرارجوع زن به بذل دراین صورت موجب زیان مرد است و این  زیان  به  موجب اصل لاضرر منتفی  است. این  نظر موافق قول مشهورفقهای امامیه است لیکن  اگرمرد امکان رجوع داشته  باشد رجوع زن درمابه البذل نیزجایزاست حال چه مهریه بوده باشدیامعادل آن یابیشتر و یا کمتر و در هرصورت میتواندانچه رابخشیده مطالبه کند که دربعضی ازفروض حق رجوع برای مرد هم ایجادمیشود.

نظرات 1 + ارسال نظر
سعید شجاعی سه‌شنبه 18 تیر 1392 ساعت 01:26

باتئجه به اینکه طلاق توافقی بوده بذل مهریه نوعی هبه میباشد که ژس از ان نمتواند رجوع کند

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد