قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

م.ق246)معامله صوری و به قصد فرار از دین

سوال از آقای بهروان یار

جناب قاضی دادگستر:با عرض سلام، خواهشمندم نظر خود را در رابطه با مشکلی که  اینجانب دارم بیان دارید.اگر امکان دارد یک نسخه از نظریه خود را به من email   فرمایید.مادر اینجانب در تاریخ 20-10-84  سند عادی را به اینجانب داد مبنی بر اینکه مبلغ 108000000میلیون تومان بابت خرج ها یی که در عرض سی سال گذشته برای ایشان نموده ام بدهکار است.ایشان قول داده بودند که وقتی ملکشان را در خیابان بخارست بفروشند قرض مرا پرداخت خواهند ....

کرد. ملک مذبور در تاریخ 12-12-84 فروخته شد به مبلغ 130000000 میلیون تومان ولی برادر بزرگتر مانع از پرداخت این پول به اینجانب گردید.مادر چک فروش آپارتمان 212 متری مذکور را پس از خروج از محضر  پشت امضاء نمود و در حساب برادر بزرگتر واریز گردانید.

در تاریخ 19-12-84  برادر بزرگترم  مادر را مجبور کرد که به دادسرا برود و شکایت کند که این سند را در حالی که خواب بوده است امضاء کرده است و از درجه اعتبار ساقط می باشد.در تاریخ 20-12-84 برادر بزرگتر وکالت تام الاختیار محضری از مادر می گیرد تا بتواند ملک مسکونی  وی را بفروشد.در تاریخ 21-1-85  برادر بزرگتر اقرار نامه محضری از مادر می گیرد مبنی بر اینکه وی  بوده است که خرج و مخارج زندگی وی را در عرض 30 سال گذشته تامین نموده است.در تاریخ 6-2-85 برادر بزرگتر مادر را به محضر می برد و ملک وی را که امروز 500000000 تومان  ارزش دارد را به نام خود می کند.

در تاریخ 10-2-85 من سند تعهد نامه ای را که از مادر داشتم در دادگاه شهید بهشتی  به مورد اجراء گذاشتم.در تاریخ 5-7-86 دادگاه کیفری حکم به برائت من داد

در تاریخ 7-7-86 دادگاه تجدید نظر حکم برائت دادگاه کیفری را تایید نمود.در تاریخ 9-9-86  اینجانب آگاه شدم که ملک مادر به نام برادر انتقال داده شده است.در تاریخ 10-10-86 دادگاه شهید بهشتی  رای به محکومیت مادر داد و ایشان را  موظف به پرداخت 108000000 تومان به اینجانب نمود.در تاریخ 12-10-86 اینجانب از مادر و برادر شکایت نمودم که معامله صوری و به قصد فرار از دین انجام داده اند که هنوز تاریخ دادگاه مشخص نشده است.

مادر ( در حقیقت برادر ) حکم 108000000 میلیونی دادگاه شهید بهشتی را قبول نکرده است و تقاضای تجدید نظر کرده است.

خواهشمندم مرا راهنمایی فرمایید که

الف- آیا چون تاریخ به اجرا گذاشتن سند من حدود 5-6 روز بعد از تاریخ نقل و انتقال می باشد چه تاثیر قانونی بر روی پرونده خواهد داشت؟

ب- آیا ملک معامله شده جزو مستثنیات دین می باشد یا خیر؟

س- آیا ملکی که در خیابان بخارست حدود 60 روز قبل از آن معامله شد،آیا آن هم جزو مستثنیات می باشد یا خیر؟.

 

                                                                          متشکرم

پاسخ ازما

اولا: مقدم یا موخر بودن اقدام شما برفروش خانه مثبت معامله به قصدفرارازدین نیست گرچه اگراقدام شمامقدم برمعامله بود میتوانست قرینه ای برای اثبات معامله به قصدفرارازدین باشد درهرصورت اثبات موضوع نیاز به دلیل داردازقبیل اینکه وجهی به عنوان ثمن معامله پرداخت نشده باشد و...

ثانیا: داشتن منزل متناسب باوضعیت خودوخانواده از مستثنیات دین است مگراینکه  مالک بتواندبافروش آن محلی کوچگتر را تهیه ودران زندگی متناسب داشته باشد که دراین صورت ازشمول مستثنیات دین خارج خواهدبود.

ثالثا :ملاک مستثنیات دین تناسب آن با وضعیت طرف درحال حاضر است وملکی که سابقا فروخته شده متعلق به وی نمیباشدتابحث مستثنیات دین دراین باره مطرح گردد.

شماپس ازمحکومیت مادرتان وقطعیت حکم وصدوراجراییه وگذشت مهلت یکماهه میتوانید درصورت نبودن مالی برای توقیف، به استنادماده 2قانون نحوه اجرای محکومیتهای مالی تقاضای بازداشت محکوم علیه تازمان پرداخت دین یاثبوت اعساررابنمایید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد