قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

م.ق251)اعسار از پرداخت محکوم به یا تقسیط آن

سوال از مجید

با سلام و خسته نباشید ،از طراحی این سایت متشکرم -جناب آقای قاضی ، اینجانب از طرف دادگاه محکوم به پرداخت مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۲۳ ریال به کارگر خود شدم که بر اثر این حکم اموال اینجانب را در فروشگاه به همان مبلغ با تایید کارشناس اتحادیه توقیف نمودند . در حالیکه این قطعات ( قطعات کامپیوتر ) نوسان قیمت زیادی دارد . حال پس از ۴ ماه احضاریه ...

آمده بود که در صورت عدم حضور پس از یک هفته شما جلب خواهید شد . که متاسفانه بدلیل عدم حضور در شهرمان یک روز پس از یک هفته آنجا حاضر شدم که گفته شد حکم جلب شما صادر شده است . این در حالی است که واقعاً قدرت پرداخت این وضعیت را به دلیل شرایط بد مالی ندارم . و حدود یک هفته است که به همین خاطر محل کسبم را تعطیل و آنجا نرفته ام . حال از جنابعالی می خواهم مرا در این مورد راهنمایی فرمائید. باز هم متشکرم.

پاسخ ازما

تا آنجاکه ما می دانیم لوازم کار از مستثنیات دین است و قابل توقیف نیست.بهر حال شما به دادگاهی که حکم محکومیت شما را صادر کرده است دادخواست اعسار از پرداخت محکوم به 000/000/23 ریال تقدیم نمایید تا منجر به بازداشت شما نشود و اگر توانایی پرداخت قسطی وجوه فوق را دارید نیز مراتب را ذکر کنید تا مبالغ فوق تقسیط شود به به اصطلاح تقاضای اعسار به تقسیط را نمایید.

جهت آگاهی بیشتر شما مواد مربوط از قانون نحوه محکومیت های مالی مصوب 10/8/1377 آورده می شود:

ماده 2 ـ هر کس محکوم به پرداخت مالی به دیگری شود چه به صورت استرداد عین یا قیمت یا مثل آن و یا ضرر و زیان ناشی از جرم یا دیه و آن را تادیه ننماید دادگاه او را الزام به تادیه نموده و چنانچه مالی از او در دسترس باشد آن را ضبط و به میزان محکومیت از مال ضبط شده استیفا می نماید در غیر این صورت بنا به تقاضای محکوم له ، ممتنع را در صورتی که معسر نباشد تا زمان تادیه حبس خواهد کرد .

تبصره ـ چنانچه موضوع این ماده صرفا دین بوده و در ذمه مدیون باشد دادگاه در حکم خود مستثنیات دین را منظور خواهد داشت و در مورد استرداد عین صورتی مقررات فوق اعمال می شود که عین موجود نباشد به جز در بدل حیلوله که برابر مقررات مربوطه عمل خواهد شد .

ماده 3 ـ هرگاه محکوم علیه مدعی اعسار شود ( ضمن اجرای حبس ) به ادعای وی خارج از نوبت رسیدگی و در صورت اثبات اعسار از حبس آزاد خواهد شد ، چنانچه متمکن از پرداخت به نحو اقساط شناخته شود دادگاه متناسب با وضعیت مالی وی حکم بر تقسیط محکوم به صادر خواهد کرد .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد