قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

شاهرودی به مشهد مقدس می رود ؛ جهرمی و کدخدایی به قوه قضائیه

با پایان یافتن دوره ده ساله ریاست آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی بر قوه قضائیه ، اکثر نظرها حکایت از قطعیت انتخاب حجت الاسلام صادق لاریجانی بر مسند ریاست دستگاه قضا و استقبال نخبگان از این تصمیم دارد.
به گزارش خبرنگار مهر، با آغاز به کار حجت الاسلام والمسلمین صادق لاریجانی به عنوان رئیس قوه قضائیه که از فقهای دانشمند شورای نگهبان است، به طور طبیعی تغییراتی در بدنه دستگاه قضایی کشور صورت خواهد پذیرفت که از احیاء معاونت اجرایی قوه قضائیه به عنوان یکی از اصلی ترین کارهایی که در زمان لاریجانی در این قوه صورت خواهد پذیرفت، یاد می شود.

از هم اکنون گمانه زنی های بسیاری در خصوص احیاء معاونت اجرایی قوه قضائیه همزمان با روی کار آمدن صادق لاریجانی صورت می گیرد که بر اساس شنیده ها از .....

سیدمحمد جهرمی، وزیر کار دولت نهم و معاون اجرایی و انتخابات سابق شورای نگهبان به عنوان اصلی ترین گزینه برای تصدی این عنوان نام برده می شود.

البته گواه این سخنان، اظهار نظر شخص وزیر کار دولت نهم درباره عدم علاقه اش به فعالیت در دولت دهم به عنوان وزیر یا در دیگرمسئولیت های اجزایی است. سید محمد جهرمی درگفتگویی با خبرنگار مهر در پاسخ به این سئوال که در دولت دهم نیز به عنوان وزیر فعالیت خواهید کرد، گفته است که من ترجیح می دهم که در جای دیگری خدمت کنم.

در همین رابطه شنیده شده است که یکی دیگر از افرادی که البته از شورای نگهبان به قوه قضائیه نقل مکان خواهد کرد ، عباسعلی کدخدایی، سخنگو و از اعضای حقوقدان این شورا است.

کدخدایی که چندی است موضوع رفتنش از شورای نگهبان مطرح شده و قبلا هم خبرهایی از فعالت وی در قوه مقننه شنیده می شد، تنها پذیرفت که به عنوان مشاورعلی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی با نهاد تقنینی کشورهمکاری داشته باشد،این روزها و با روی کارآمدن رئیس جدید قوه قضائیه، بار دیگر مسئله رفنتش از شورای نگهبان مطرح می شود.

مثل اینکه این بار رفتن کدخدایی از شورای نگهبان به قوه قضائیه جدی است و حتی سخنگوی شورای نگهبان روز گذشته تلویحا و خارج از بحث و گفتگو با خبرنگاران درباره مسئله انتخابات ، به این موضوع اشاره کرد. او در پاسخ به سئوال خبرنگاری که پس از پایان نشست سخنگوی شورای نگهبان با خبرنگاران خطاب به وی گفت به عنوان یک شهروند از سخنان شما درباره تائید انتخابات قانع نشدم، عنوان کرد که ''انشاالله ۴ سال دیگر سخنگوی جدید شورای نگهبان شما را قانع می کند.''

از سویی دیگر همه منتظرند بدانند که با آغاز به کار حجت الاسلام صادق لاریجانی در قوه قضائیه و اتمام دوره ریاست آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی، رئیس فعلی دستگاه قضایی کشورکه یکی از فقها و علمای به نام کشورمان است، در چه عنوانی مشغول خواهد شد.

شنیده ها حاکی از آن است که آیت الله هاشمی شاهرودی که نماینده مردم استان خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری است و بیت او در خیابانی منتهی به حرم امام رضا(ع) در مشهد قرار دارد ؛ قرار است با عزیمت به مشهد مقدس به کار فقهی، حوزی و مراتب علمی مرجعیت خود بپردازد. انتصاب به عنوان عضو فقهای شورای نگهبان نیز در مورد آیت الله شاهرودی مطرح است. اگر چه اخبار دیگری که از میل ایشان به اقامت در مشهد مقدس حکایت دارد ، تاملاتی را در خصوص چگونگی فعالیت ایشان در شورای نگهبان متبادر خواهد ساخت.

دوران ده ساله رئیس فعلی دستگاه قضایی کشور در حالی رو به پایان است که از دیدگاه اغلب کارشناسان حقوقی و حقوقدانان، سید محمود هاشمى شاهرودى در دوره
۱۰ ساله مدیریت خود در قوه قضائیه جمهوری اسلامی مجموعا عملکرد قابل دفاعی داشته و موجبات تحولات مثبتی در این دستگاه شده است که البته باید تکمیل شود.
در پایان باید اشاره کرد در حالی از حجت الاسلام صادق لاریجانی به عنوان رئیس جدید قوه قضائیه یاد می شود که پیش از این اسامی دیگری چون حجج اسلام علی اکبر ناطق نوری، محمد محمدی ری شهری و سید ابراهیم رئیسی به عنوان گزینه های احتمالی ریاست جدید قوه قضائیه یاد می شد.

'' خبرگزاری مهر ''

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد