قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

م.ق 257) امکان رفع توقیف از ملک موضوع قرار تأمین تأمین خواسته

سؤال از مجید

با تشکر از شما

در ادامه سوال شماره "م.ق155)"  14/3/87 میخواستم بپرسم که بنده پس از گرفتن وکیل، ملک را در ازای چک بلامحلی به مبلغ 20 میلیون تومان توقیف کردم و ایشان پس از 3 ماه آن مبلغ را به حساب دولت ریخته و ملک را رفع توقیف کرده و از پرداخت وجه به بنده امتناع میکند ضمنا روز دادگاه نیز قاضی نیامد.

حال بنده با این وضعیت چه کار کنم؟، آیا میتوانم خسارت تاخیر تادیه و هزینه دادرسی و حق الوکاله را بگیرم؟.

 ایشان نیزدارای یک اعیانی مرغداری میباشد و در آخر آیا وکیل بنده ضعیف عمل کرده یا نه وچه قدر دیگر باید منتظر بمانم تا به حقم برسم؟.

با تشکر

 

پاسخ ما:

 بر اساس ماده 124 قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی ....

خوانده می تواند به عوض مالی که دادگاه می خواهد توقیف کند یا توقیف کرده است، وجه نقد یا اوراق بهادار به میزان همان مال در صندوق دادگستری یا یکی از بانکها ودیعه بگذارد، لذا اقدام دادگاه در رفع توقیف از ملک توقیف شده،با تقاضای خوانده پرونده و با مجوز قانونی  صورت پذیرفته است. این وضعیت تا زمان صدور حکم قطعی ادامه می یابد و چنانچه حکم به نفع شما صادر شود ، شما می توانید خسارات تأخیر تأدیه ، خسارات دادرسی اعم از حق الوکاله وکیل و هزینه دادرسی و سایر هزینه هایی که مستقیماً ناشی از عدم انجام تعهد یا تأخیر در انجام آن از ناحیه خوانده و در نتیجه اقدام شما در طرح دعوا بوده،  برای اثبات آن ضرورت داشته است را ، از خوانده مطالبه نمایید.

لازم به ذکر است اگر در همین پرونده موارد فوق را مطالبه نموده باشید، دادگاه با احراز شرایط حکم به نفع شما صادر خواهد نمود، لکن در صورت عدم مطالبه خسارات دادرسی و تأخیر تأدیه و صدور حکم به نفع شما نسبت به اصل خواسته می توانید به موجب دادخواست جداگانه ای نسبت به مطالبه موارد مزبور اقدام نمایید.

بر اساس مفاد مادتین 100 و 101 همان قانون، هرگاه جلسه رسیدگی در وقت مقرر به خاطر وجود عذری تشکیل نشود، دادگاه نزدیکترین وقت را برای رسیدگی تعیین می نماید و چنانچه عذر مزبور مربوط به خود دادگاه باشد ؛  نظیر مرخصی قاضی در وقت رسیدگی ، دادگاه مکلف است وقت رسیدگی را حداکثر تا دو ماه آینده تعیین نماید و از این جهت حقی از شما تضییع نمی گردد.

راجع به سؤال دیگر شما مبنی بر اینکه آیا احتمال عملکرد ضعیف وکیل شما در پرونده می رود یا خیر، باید گفت تعهد وکیل در هر پرونده ای تعهد به وسیله است نه نتیجه؛ بدین معنی که وکیل مکلف است با ابزارهای قانونی و دلایل و امارات موجود در پرونده همچنین با رعایت منافع و مصالح موکل در جلسات رسیدگی دادگاه حضور یافته و یا لایحه تقدیم نموده و سایر اقداماتی را که از ناحیه دادگاه تکلیف می شود، انجام دهد. حدود اختیارات وکیل در پرونده به مفاد وکالتنامه تنظیمی میان وی با موکل بستگی دارد که آن هم به مصرحات قانونی محدود می شود. در خصوص پرونده شما و بر اساس توضیحات ارائه شده وقوع احمال از ناحیه وکیل محرز نمی باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد