قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

م.ق 258) کیفت تصرفات در مشاعات (پارکینگ و پاسیو) آپارتمانها

سئوال از خانم سمیرا

باسلام  و تشکر از وبلاگ بسیار عالی و ارزشمند شما که واقعاً صمیمانه برای حل مشکلات مردم تلاش می کنید .اجرتون با خدای بزرگ إنشاء ا... اینجانب با یکی از افراد ساختمان در 2 مورد به مشکل برخوردم (پارکینگ + پاسیو )  به طوریکه زندگی را برای ما سخت و عذاب آور کرده لطفاً کمکم کنید.

- 1پارکینگ: من در ساختمان 15 واحدی ساکن هستم که در بین 15 واحد فقط واحد متعلق به ما فاقد پارکینگ می باشد.پارکینگ نداریم و 14 واحد دیگر همگی پارکینگ دارند اما در فضایی ....

از پارکینگ قسمتی هست که در نقشه ها بعنوان محوطه مشاع نامیدند و این فضا به گفته مالک قبلی ساختمان که خودش سازنده اونجا هم بوده و ما ملک را از او خریدیم ، (پارکینگ) متعلق به آپارتمان ما بوده اما چون کمی اختلاف سطح داشته بهش جواز پارکینگ ندادند و این طوری شده که ما پارکینگ نداریم  اما در هیچ جایی ننوشته که ما حتی پارکینگ داریم یا نداریم (سکوت شده(15 سال با توافق همه اهالی ساختمان و بدون هیچ مشکل در صلح و صفا در همون محل مشاع پارک می کردیم لازم به ذکر است محل مذکور اصلا مانع و مزاحمت و رفت و آمد بقیه اهالی نمی باشد و همه جای مخصوص برای خود دارند. اما متاسفانه مدتی است که یکی از ساکنین که مدت 2 سالیه به ساختمان اومده اند نمی دونم خصومتی دارن یا چیه که : مانع از پارک ما در اون محل می شوند و اظهار می کنند که ما حق هیچ گونه استفاده از این جا را نداریم و حتی نباید پامون را به پارکینگ بذاریم چه برسد به اینکه ماشین بذاریم ! ما از اکثریت ساکنین (12 واحد) جهت راضی بودن برای پارک کردن دراون محل امضا گرفتیم و حتی اعلام کرده ایم که اونجا را اجاره می کنیم اما ایشون به هیچ صراطی مستقیم نیست و می گوید که همه در اون محل حق دارن و می خواهد در مساحت سهم خودش اثاثیه بگذارد در صورتی که همه ساکنین مخالف ایشان هستن و از این مسئله که ایشان در ساختمان بوجود اوورده  ناراحت هستند.
حالا ممنون می شم که به سؤالات من جواب بدهید و راهنمایی ام بکنید  :1- شهرداری چطور به ساختمان پایان کار داده در صورتیکه 1 واحد پارکینگش معلوم نیست ؟.
2- ما چطور می تونیم از خودمون در این مورد دفاع کنیم ؟ .
3- اگه ایشون در دادگاه پیروز بشه ما می تونیم درخواست پارکینگ مزاحم بدهیم ؟ .
4- ماه 30 روز هست و مجتمع  15 واحد و حق ایشون در ماه 2 روز می شه می تونیم عنوان کنیم که ما 2روز در ماه را که حق اون آقا هست  اونجا پارک نمی کنیم و ماشین را در خیابان می گذاریم ؟.

2- پاسیو :ملک ما در قسمتی از خانه  دربی به سمت پاسیو (حدود 12 مترمربع)  دارد و پنجره آشپزخانه ما و 2  واحد بالایی و تعداد 6 عدد پنجره توالتهای همسایه ها هم به انجا باز می شود . این قسمت تنها از منزل ما امکان رفت و آمد دارد و حتی کلید برق  هم از داخل منزل ما رد شده  و  محوطه ذکر شده از بالا پشت بام هم باز می باشد.  اینجانب به دلیل فضولات حیوانی و کثیفی و الودگی که از بالا با پایین ریخته می شود  و نیز مشرف بودن و دید داشتن به پنجره همسایه ها سقفی نصفه (کامل بسته نمی باشد) از جنس پلاستیکی شفاف ، تا بالای پنجره آشپزخانه خودم به طوریکه اصلا  مانعی برای خروج هوا و نور و بو برای دیگران هم نمی باشد با پیچ و به صورت کاذب نصب کردم و در این مدت 15 سال هیچ کدوم از همسایه ها اظهار ناراحتی در این خصوص نکرده اند اما این آقا شاکی شده که باید سقف جمع بشه و ما حق استفاده از این مکان را هم نداریم .
مااز اکثریت ساکنین (12 واحد) جهت راضی بودن این سقف نصفه  امضا گرفتیم اما ایشون بد جوری الکی زور گویی می کنه  در ضمن ایشون  صرفا 2 پنجره کوچک دستشوبی که اونهم 6 متر از سقف ما بالاتره و هیچ ممانعت و مزاحمتی نداره  ،  به پاسیو بازشو داره
1- اگه پاسیو برای استفاده ما نیست پس چرا راه ورود را به ما داده اند؟. 2- مگه ما سرایدار یا نظافت چی هستیم که باید هرروز اونجا را بشوریم ؟.
3- می خواستم بدونم که آیا گذاشتن وسیله هم در پاسیو اشکال دارد ؟ چون ایشون علاوه بر سقف می گه که باید وسایلمون را هم تخلیه کنیم می خوام ببینم هر کی باشه با این متراژهای خونه های کوچک (متراژخونه  85 متره) از این فضا ها استفاده نمی کنه ؟. پس تراس هم که مشاع هست باید چیزی گذاشته نشه ؟. اول از اینکه  پرحرفی های منو خوندید متشکرم ببخشید واقعا از لحاظ روحی به هم ریخته ام خواهش می کنم زودتر جوابمو بدین چون ایشون شکایت کرده و کارشناس هم محلها را دیده و گفته منتظر نامه دادگاه باشید !.بازم ممنونم و ارزوی سلامتی دارم براتون

پاسخ:

با سلام، ضمن آرزوی سلامتی برای شما شهروند محترم

در پاسخ به سؤال شما لازم است به برخی از مواد قانون مدنی استناد گردد:

1-پارکینگ

فصل دوم - در حق انتفاع

‌ماده 40 - حق انتفاع عبارت از حقی است که به موجب آن شخص می‌تواند از مالی که عین آن ملک دیگری است یا مالک خاصی ندارد استفاده کند.

‌حکم اخیر نسبت به اعمال حقوقی که مربوط به حقوق خانوادگی و یا حقوق ارثی بوده و یا مربوط به نقل و انتقال اموال غیر منقول واقع در خارج ایران‌ می‌باشد شامل نخواهد بود.  ‌مبحث اول - در عمری و رقبی و سکنی

‌ماده 45 - در موارد فوق حق انتفاع را فقط درباره شخص یا اشخاصی می‌توان برقرار کرد که در حین ایجاد حق مزبور وجود داشته باشند ولی ممکن‌است حق انتفاع تبعاً برای کسانی هم که در حین عقد بوجود نیامده‌اند برقرار شود و مادامی که صاحبان حق انتفاع موجود هستند حق مزبور باقی و بعد‌از انقراض آنها حق زائل می‌گردد.

‌ماده 46 - حق انتفاع ممکن است فقط نسبت به مالی برقرار شود که استفاده از آن به ابقاء عین ممکن باشد اعم از این که مال مزبور منقول باشد یا‌غیر منقول و مشاع باشد یا مفروز.

‌ماده 48 - منتفع باید از مالی که موضوع حق انتفاع است سوء‌استفاده نکرده و در حفاظت آن تعدی یا تفریط ننماید.

ماده 94- صاحبان املاک می‌توانند در ملک خود هر حقی را که بخواهند نسبت به دیگری قرار دهند در این صورت کیفیت استحقاق تابع قرارداد و‌عقدی است که مطابق آن حق داده شده است..

ماده 108 - در تمام مواردی که انتفاع کسی از ملک دیگری به موجب اذن محض باشد مالک می‌تواند هر وقت بخواهد از اذن خود رجوع کند مگر‌این که مانع قانونی موجود باشد.

همچنین در قانون تملک آپارتمانها آمده است:

ماده 6- چنانچه قراردادی بین مالکین یک ساختمان وجود نداشته باشد کلیه تصمیمات مربوط به اداره و امور مربوط به قسمت‌های مشترک به ‌اکثریت آراء مالکینی است که بیش از نصف مساحت تمام قسمت‌های اختصاصی را مالک باشند.

ماده 10 - هر کس آپارتمانی را خریداری می‌نماید به نسبت مساحت قسمت اختصاصی خریداری خود در زمینی که ساختمان روی آن بنا شده یا ‌اختصاص به ساختمان دارد مشاعاً سهیم می‌گردد مگر آن که مالکیت زمین مزبور به علت وقف یا خالصه بودن یا علل دیگر متعلق به غیر باشد که در این‌صورت باید اجور آن را به همان نسبت بپردازد... .

 

با عنایت به صراحت مواد فوق از آنجاکه شما پیش از سکونت همسایه طرف اختلاف، جهت انتفاع از قسمت مشترک آپارتمان (به عنوان پارکینگ) با مالکیت مشاعی آن،  مأذون از طرف مالکین بوده اید و بعد از استقرار همسایه موصوف نیز مجدداً رضایت سایر مالکین را نسبت به تصرف مزبور جلب نموده اید، و حسب اطلاعات ارائه شده این توافق حاصل اراده مالکین بیش از نصف مساحت تمام قسمتهای اختصاصی آپارتمان است، تصرف شما قانونی محسوب می گردد، لکن براساس ماده 10 به منظور رعایت حق همسایه مخالف با این تصرف باید قدرالسهم او را از این انتفاع، پرداخت نمایید.  این مبلغ به تراضی طرفین یا با نظر دادگاه (ازطریف ارجاع امر به کارشناسی) تعیین می گردد.

2-پاسیو

در خصوص سقف ایجاد شده در فضای پاسیو، همسایه مخالف برابر مقررات قانونی نمی تواند شخصاً آن را از محل استقرارش بردارد، لکن جنانجه در این خصوص به طرفیت شما دادخواستی مطرح نمود، دادگاه در فرض احراز ذیسمت بودن یا ذینفع بودن وی در تقدیم دادخواست، چنانچه معاذیر شما را در ایجاد سقف کاذب احراز نمود، دادخواست را رد و حکم بر بیحقی خواهان ( همسایه) صادر می نماید اما اگر خلاف ادعای شما ثابت شد، حکم علیه شما مبنی بر الزام به برداشتن سقف کاذب صادر می نماید.

تصرفات شما در پاسیو از طریق قراردادن وسایل خود در آنجا هم تابع مقررات بند یک راجع به پارکینگ می‌باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد