قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

کتابخانه تخصصی مؤسسه مطالعات و پژوهشهای حقوقی شهر دانش

تأسیس کتابخانه تخصصی مؤسسه مطالعات و پژوهشهای حقوقی شهر دانش به زمان شروع به کار رسمی مؤسسه در سال 1373 برمی‌گردد.


هسته اولیه این کتابخانه با خرید چند کتابخانه تخصصی حقوقی و سپس تهیه کتب حقوقی قابل تهیه از بازار آغاز گردید. از آنجا که کوشش بر آن بود که کلیه کتب و نشریات حقوقی فارسی از ابتدای صنعت چاپ در ایران تاکنون در این کتابخانه جمع آورده شود، به منظور شناسایی این آثار از فهارس کتب و نشریات حقوقی چاپ شده کمک گرفته شد. همچنین با توجه به اینکه طبق مقررات عمومی کشور از ابتدای تأسیس کتابخانه ملی در ایران (1316) هر ناشر موظف گردیده که تعداد معینی از کتابهای منتشر شده خود را به آن کتابخانه اهدا کند لذا به فهرست کتابهای موجود در کتابخانه ملی توجهی ویژه مبذول شد. با توجه به غیرماشینی بودن عملیات جستجو در آن زمان، پس از صرف زمان و انرژی قابل توجه، فهرستی از کتابهای حقوقی آن کتابخانه معظم تهیه شد. از طرفی با احتمال اینکه ممکن بود اطلاعات کتابخانه ...

ملی کامل نبوده باشد همزمان کار فهرست‌‌برداری از منابع حقوقی چند کتابخانه قدیمی و تخصصی دیگر نظیر کتابخانه مجلس شورای اسلامی و کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران نیز شروع شد و در پایان با تطبیق این فهرستها و مقایسه با موجودی کتابخانه تازه تاسیس، صورت منقحی از منابعی که می‌بایست جهت تکمیل این مجموعه تهیه می‌شد فراهم گردید. در مرحله دوم این طرح، ابتدا سعی شد در صورتی که از منابع این فهرست نسخه‌ای اصلی در بازار و یا کتابخانه‌های شخصی وجود دارد خریداری شود و در غیر این صورت آن منابع به طور امانی از کتابخانه‌های دارنده دریافت می‌شد تا نسبت به تهیه کپی از آنها و صحافی و ورود به مجموعه اقدام شود.
در کنار این اقدامات هم زمان کار تهیه منابع منتشره روز نیز در دستور کار بوده است لذا با توجه به کارهای صورت گرفته و تطبیق فهارس تهیه شده اولیه و موجودی فعلی کتابخانه می‌توان گفت بیش از 95 درصد منابع حقوقی فارسی چاپی ایران در این کتابخانه موجود است. کار تکمیل منابع موجود توسط کارکنان این کتابخانه با جدیت و نشاط در حال پیگیری است.

درخصوص تکمیل نشریات حقوقی فارسی منتشره در کشور از ابتدا تاکنون نیز مراحلی که جهت تهیه کتب حقوقی صورت گرفته بود عیناً در اینجا نیز انجام شد و حدود 80 درصد نشریات حقوقی منتشره به طور کامل تهیه و دوره آنها تکمیل شد و حدود 20 درصد دیگر از آنها تا حد قابل توجهی تهیه و جمع‌آوری شده است.

از سوی دیگر در نظام حقوق نوشته به منظور فهم منظور قانونگذار و تفسیر قوانین، ارزش مشروح مذاکرات مجالس قانونگذاری بر کسی پوشیده نیست، از این رو تصمیم گرفته شد که علاوه بر تکمیل موجودی مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی (بعد از انقلاب اسلامی)، مشروح مذاکرات مجالس قانون‌گذاری از ابتدای مشروطه (1285 هجری شمسی) تا انقلاب اسلامی نیز تهیه شود که با مساعدتهای صورت گرفته توسط کتابخانه مجلس شورای اسلامی و پیگیری‌های بعدی از بازار تاکنون حدود 50 درصد آنها تهیه شده است و کار تکمیل آنها در حال پیگیری است.

 

 با توجه به محدودیتهای مالی و گران بودن کتابهای خارجی، کوشش شده است در عرصه‌های مختلف حقوقی و مباحث جدید لااقل چند منبع از کتابهای معتبر و مطرح حقوقی انتخاب و تهیه شود به صورتی که اغلب کتابهایی که با این رویکرد تهیه شده‌اند منحصراً در این کتابخانه یافت می‌شوند. در جریان تجهیز کتابخانه به دانش حقوقی سایر کشورها، از تهیه آثار حقوقی کشورهای عربی، شرق دور، کشورهای مختلف اروپایی و ایالات متحد امریکا نیز غفلت نشده است.
با توجه به ابتنای نظام حقوقی ایران بر شرع انور اسلام و نیاز به منابع معتبر اسلامی جهت فهم حقوق موجود، در کنار کتابهای حقوقی، اکثر کتابهای فقهی و اصولی معروف امامیه و اهل سنت جهت استفاده محققان تهیه شده است.  نیز با توجه به پیوند و استفاده علم حقوق از علوم دیگر تلاش شده است حتی المقدور آثار مرتبط مهم در زمینه‌های علوم سیاسی، روابط بین‌الملل، فلسفه، علوم اجتماعی، روان‌شناسی و اقتصاد به زبانهای فارسی و انگلیسی تهیه و در اختیار محققان قرار گیرد.
تاکنون بسیاری از دانش‌آموختگان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در گرایشهای مختلف حقوقی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور، و نیز بسیاری از مؤلفان، محققان، اعضای هیأت علمی دانشگاهها، قضات و وکلا با استفاده از منابع موجود و بعضاً منحصر به فرد این کتابخانه، پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلی، و تحقیقات و مطالعات خود را به انجام رسانده‌اند.
بخش وسیعی از اطلاعات کتابخانه در نرم افزار کتابداری وارد گردیده است و ورود اطلاعات باقیمانده نیز در جریان است و هم اکنون لینک نرم‌افزار اطلاع‌رسانی این کتابخانه (سیمرغ) جهت جست و جوی آن‌لاین برقرار تا محققان از هر کجای دنیا بتوانند از طریق شبکه اینترنت به این بانک اطلاعاتی دسترسی داشته و از وجود منابع مورد نظر خود در این کتابخانه آگاهی یابند.

این کتابخانه که روند تکمیل و روزآمد کردن آن به طور مداوم تعقیب می‌شود، امروز مجموعه‌ای بالغ بر  15650 جلد کتاب و 75 عنوان مجله را تشکیل می‌دهد. در این مجموعه 7000 جلد کتاب فارسی، 3350 جلد کتاب لاتین و 5300  جلد کتاب عربی موجود است. همچنین مؤسسه از اشتراک سالانه 30 عنوان مجله فارسی و بانکهای اطلاعاتی حقوقی (فارسی و خارجی) به صورت لوح فشرده برخوردار است. 

 کتابخانه مؤسسه مطالعات و پژوهشهای حقوقی شهر دانش دارای سیستم باز بوده و استفاده‌کنندگان مستقیماً می‌توانند به قفسه کتابها مراجعه نمایند.
این کتابخانه فاقد سیستم امانت‌دهی می‌باشد و امکانات لازم برای مطالعه کتاب در محل مؤسسه تدارک دیده شده است ولی امکان کپی‌برداری از بخشهایی از منابع مورد نظر در  حدود مجاز در محل کتابخانه وجود دارد.
محیط کتابخانه برای پژوهشگران حقوق و دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی که نگارش پایان‌نامه یا رساله خود را در دست دارند ایده‌آل است و می‌توانند از یک میز کار اختصاصی در مدت نگارش پایان‌نامه خود برخوردار شوند.  همچنین دسترسی به اینترنت هم به صورت شبکه بدون سیم برای کسانی که از کامپیوتر لپ‌تاپ خود استفاده می‌نمایند و هم با سخت افزار موجود در کتابخانه برای اهداف پژوهشی مهیا گردیده است.

به علاقمندان به مراجعه به کتابخانه توصیه می‌شود جهت اطلاع بیشتر از شرایط و نحوه استفاده از کتابخانه قبلاً با شماره تلفن‌های مؤسسه تماس حاصل نمایند.
علاقمندان و پژوهشگران می‌توانند کتب حقوقی مورد نیاز خود و نیز کتبی که خرید آنها را برای کتابخانه تخصصی مؤسسه مطالعات و پژوهشهای حقوقی شهر دانش مناسب می‌دانند به ما پیشنهاد دهند تا در صورت امکان تهیه گردد. همچنین از یاری کسانی که مایل باشند با اهدای کتاب یا کمک مالی به تکمیل این مجموعه کمک کنند استقبال می‌شود.
شما با عضویت در وب‌سایت مؤسسه می‌توانید علاوه بر استفاده از مزایای عضویت و امکانات دیگر سایت؛ خبرنامه تازه‌های کتابخانه را  نیزکه فهرستی از آخرین کتب خریداری شده برای کتابخانه است دریافت نمایید.

 ساعات کار کتابخانه به طور معمول از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 7 تا 18به طور یکسره و روزهای پنجشنبه از ساعت 8 تا 14 است.

 

نظرات 1 + ارسال نظر
سعید سه‌شنبه 3 آذر 1388 ساعت 18:20

من برای پایان نامه خودم مدتها از این کتابخانه استفاده کردم. واقعا تاسیس و راه اندازی یک کتابخانه با این وسعت و دقت در بخش غیر دولتی و ارائه چنین فضای مطلوب و صمیمی برای پژوهشگران حقوق جای تقدیر و تشکر دارد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد