قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

کاربران و ناامنی فضای سایبر

میزان و انواع جرائم رایانه‌ای در ایران

دبیر همایش امنیت و دولت الکترونیکی با بیان اینکه از میان کاربران ۶۷ درصد افراد حقیقی و ۳۳ درصد افراد حقوقی از جرائم رایانه ای دچار خسران شدند، گفت: این آمار نشان می دهد که افرادی که قرار است از خدمات دولت الکترونیکی استفاده کنند در معرض آسیبهای جدی قرار دارند.
به گزارش خبرنگار مهر، سید پاشا ناصرآبادی سه شنبه در همایش امنیت و دولت الکترونیکی با تاکید بر اینکه افزایش امنیت تنها با ارتقای سواد الکترونیکی میسر نمی شود، گفت: طبق آمارهای منتشر شده در زمینه جرائم رایانه ای در سال ۸۵، ۷۹ مورد جرم رایانه ای صورت گرفته در حالی که این رقم در سال ۸۶ به ۹۸ مورد رسیده است.

انواع جرائم رایانه ای در کشور
وی به انواع جرائم رایانه ای در کشور اشاره کرد و افزود: این جرائم شامل ...

۲۰ مورد در زمینه کلاهبرداریهای رایانه ای، ۳۱ مورد توهین و نشر اکاذیب، ۱۲ مورد دسترسی از روش هک، ۱۰ مورد تکثیر غیرمجاز، ۱۶ مورد کلاهبرداری اینترنتی و سه مورد تخریب داده ها بوده است.

بالاترین آمار جرائم رایانه ای مربوط به تهران است
ناصر آبادی بالاترین میزان وقوع جرائم رایانه ای در کشور را در تهران با ۷۷ درصد وقوع جرم در زمینه رایانه دانست و اظهار داشت: پس از تهران خراسان با ۹ درصد و اصفهان با ۶ درصد در رتبه های بعدی قرار دارند.

مردان بیشتر مرتکب جرم رایانه ای شده اند
وی همچنین با تفکیک جنسیتی بیشترین مجرمان رایانه ای را در میان مردان ذکر کرد و ادامه داد: از میان افرادی که جرائم رایانه ای علیه آنها صورت گرفته است ۶۷ درصد اشخاص حقیقی و ۳۳ درصد افراد حقوقی بوده اند. این نشان می دهد که افرادی که قرار است از خدمات دولت الکترونیکی استفاده کنند در معرض آسیبهای جدی قرار دارند.

میزان موفقیت کشور در کشف جرائم رایانه ای
رئیس همایش امنیت و دولت الکترونیکی با اشاره به میزان جرائم رایانه ای کشف شده خاطرنشان کرد: در سال ۸۵ شصت درصد جرائم رایانه ای کشف و شناسایی شد که این میزان در سال ۸۶ به ۵۰ درصد رسید.

ناصرآبادی نا آشنایی کاربران با ویژگیهای فضای سایبر، بی توجهی و کم توجهی به امنیت فناوری اطلاعات از سوی کاربران منفرد و موسسات دولتی و خصوصی، افزایش میزان کاربری رایانه ای و بهره گیری از شبکه های رایانه ای، پیچیده تر شدن فعالیتهای متخلفان و مجرمان فضای سایبر و فقدان همکاریهای بین المللی در مقابله با جرائم رایانه ای را از علل وقوع جرائم رایانه ای در کشور دانست.

وی همچنین به فقدان قوانین خاص در زمینه جرائم رایانه ای اشاره کرد و ادامه داد: خوشبختانه در سالهای اخیر قانون جرائم رایانه ای در هیئت دولت تصویب و در حال اجرا است.

رئیس همایش امنیت با تاکید بر اینکه سال جاری با نام سال الگوی مصرف نامگذاری شده است، اضافه کرد: این نامگذاری می تواند فرصت مناسبی برای کاربردی کردن فناوری اطلاعات در کشور باشد چرا که بهترین راه رسیدن به اصلاح الگوی مصرف IT است.

منبع: خبرگزاری مهر

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد