قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

حق طرفین پرونده کیفری یا وکلای آنان در مطالعه و اخذ رونوشت

حق طرفین پرونده کیفری یا وکلای آنان در مطالعه و اخذ رونوشت از پرونده در امور کیفری، در هریک از مراحل تحقیقات مقدماتی و دادرسی متفاوت است.

بدیهی است که این امر به جهت اصول حاکم بر هریک از این مراحل است. مثلا" محدودیت اعمال شده در مرحله تحقیقات مقدماتی به لحاظ وجود سیستم تفیشی و در مرحله دادرسی سیستم اتهامی است.

مستندات قانونی این امر به شرح ذیل ....

است:

• مرحله تحقیقات مقدماتی:

«شاکی حق دارد هنگام تحقیقات، شهود خود را معرفی ودلایل خود را اظهار نماید و نیز از صورتجلسه تحقیقات مقدماتی که منافی با محرمانه بودن تحقیقات نباشد، پس از پرداخت هزینه، رونوشت بگیرد »

(ماده 73 قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری مصوب 28/6/1378)

 

• مرحله دادرسی:

«درمواردی که تحقیقات تکمیل و برای انجام محاکمه وقت تعیین شده باشد متهم یا وکیل او حق دارند، پیش از شروع محاکمه به دفتر دادگاه مراجعه و از محتویات پرونده اطلاعات لازم را تحصیل کنند.»

(ماده 190 قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری مصوب 28/6/1378)

زیرنویس :

نظریه مشورتی شماره 5909/7 مورخ 13/9/1379 اداره حقوقی قوه قضاییه:

اولا"- در ماده 73 ق . آ . د . ک . 1378 به فرد اجلای اوراق پرونده که صورتجلسه تحقیقات مقدماتی است، اشاره شده و لذا اخذ رونوشت از سایر اوراق نیز ، با رعایت قید و شرط مذکور د رماده مزبور ، بلامانع است.

 

ثانیا - طرق تحصیل اطلاعات مذکور در ماده 190 ق . آ . د . ک . 1378 مختلف و اعم است از مطالعه پرونده ، تهیه یادداشت و اخذ رونوشت.

 

ثالثا" - اختیار مذکور در ماده 190 ق . آ . د . ک . 1378 منحصر به متهم و وکیل او نیست بلکه شاکی و وکیل وی هم می توانند در این مرحله با مراجعه به پرونده اطلاعات مورد نیاز خود راتحصیل نمایند.

 

رابعا" - پس از صدور حکم نیز مراجعه طرفین یا وکلای آنها به پرونده برای تحصیل اطلاعات مورد نیاز منعی ندارد، اعم از اینکه حکم غیابی و قابل واخواهی و یا حضوری و قطعی و یا قابل تجدیدنظر باشد.

نظرات 1 + ارسال نظر
karimi سه‌شنبه 28 مهر 1388 ساعت 10:33

با سلام
جا دارداز زحمات واطلاع رسانی مفید شما کمال را داشته باشم اینجانب کارشناس رسمی قوه قضایی در رشته کشاورزی ومنابع طبیعی می باشم با توجه به علاقه مندی خودم به مباحث قضایی املاک و اسناد من معمولا" هفته ای حداقل دوبار به سایت شما سر می زنم واز اطلاعات آن استفاده میکنم بسیار خوب کاربردی وراهگشا است . امیدوارم که همیشه موفق وموید بشید . درضمن در صورت نیاز اینجانب آمادگی همکاری، اظهارنظر کارشناسی واستفاده از تجارب حضرتعالی را دارم . باتشکر . ایمیل اینجانب mhkarimi2@yahoo.com می باشد .
سبزی زندگیتان پایدار باد .
یاحق

با سلام
از آشنایی و مراتب تشکر شما ممنونیم.
چنانچه در تهران می باشید ، تجربیات، مشخصات محل کار و اقامت و نیز شماره تماس محل کار و همراه خود را اعلام تا در صورت امکان از دانش شما استتفاده شود.
موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد