X
تبلیغات
پیکوفایل
رایتل

قاضی دادگستر

استرس و فشارهای روانی

 دکتر عیسی جلالی

 قسمت دوم (جلسه مورخ 25/4/1388 کمیسیون معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضائیه )

 

تهیه و تنظیم:

زهرا عبادی- دادیار اظهار نظر دادسرای عمومی و انقلاب تهران

 

ای دل غمدیده حالت به شود دل بد مکن    وین سر شوریده بازآید به سامان غم مخور

دور گردون گر دو روزی بر مراد ما نرفت             دائماً یکسان نماند حال دوران غم مخور

ای دل ار سیل فنا بنیاد هستی برکند        چون تو را نوح است کشتیبان ز طوفان غم مخور   

گرچه منزل بس خطرناک است و مقصد بس بعید    هیچ راهی نیست کان را نیست پایان غم مخور      

 

گفته شد در دنیای امروز «شعور» در عرصه‌های مختلف زندگی و کیفیت آن نقش عمده‌ای را ایفا می‌کند.

 در کشورهای پیشرفته برای تقویت و ارتقاء سطح شعور افراد از مهد کودک شروع به آموزش و تعلیم افراد می‌شود تا کیفیت زندگی آنها را بهبود بخشند و جای بسی تأسف است که در کشور ما حتی یک دوره آموزشی در این زمینه وجود ندارد.

بخش عمده ‌ای از اختلالات حادث در روابط میان اشخاص ناشی از....

اخنلالات موجود در شعور آنان است. هر چه شعور افراد بیشتر باشد، تدبیر آنان در برابر مشکلات زندگی بالاتر خواهد بود.

پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: من از فقر امتم نمی‌هراسم بلکه از سوءتدبیر آنها هراسناکم .

در عرصه اقتصادی مهم آن است که ما بتوانیم میان رفاه و بحران اقتصادی قائل به تفکیک شده و در شرایط مختلف، اقتصاد خانواده را مدیریت نماییم. استرس سالم منجر به بهبود شرایط اقتصادی می‌گردد.

خودشناسی استرس

هر یک از افراد جامعه می‌توانند استرس را در محیط زندگی خود کاهش داده، یا موجب افزایش سطح آن شوند.

رفتار و گفتار گروه اخیر به گونه‌ای است که باعث بروز ناراحتی در سایرین می‌شود. این افراد در اصطلاح عامیانه تخصص ویژه‌ای در «حالگیری» دارند؛ به گونه‌ای که حتی سلام و احوالپرسی، طرز نگاه و حرکات آنها با عث بروز استرس در اطرافیان می‌گردد؛ این افراد فی‌نفسه نقش یک عامل استرس را برای دیگران ایفا می‌نمایند.

در مقابل افرادی هستند که وجودشان برای دیگران آرامش‌بخش بوده، قادر به کاهش استرس در اطرافیان می‌باشند.

یکی از راههای موفقیت صاحبان مشاغل شریفی همچون قضاوت و پزشکی، در برقراری ارتباط با دیگران بویژه در برقراری ارتباط با دیگران لحن و صدا (تونالیته)می‌باشد. صدای ما در هنگام سخن گفتن با دیگران باید صدای یک بزرگوار باشد.

در وجود هر انسانی یک فرشته و یک دیو وجود دارد.انسان سالم فرشته و انسان ناسالم دیو وجود انسان‌های دیگر را ظاهر می‌سازد که از نظر شرعی و عرفی این امر معصیت است.

ما در روابط خود باید این حساسیت و دقت را داشته باشیم که فرشته وجود انسانها را آشکار سازیم.

البته برخی افراد «دیوسرخود» هستند. بسیاری از مجرمین خطرناک اینگونه‌اند، اما در قبال این افراد نیز باید راه بازپروری و تربیت اجتماعی را در پیش گرفت و از سرکشی دیو وجود آنها حتی المقدور جلوگیری بعمل آورد؛ بدین معنی که سطح فرهنگ آنها را به سطحی رساند که مجازات را درک نموده و إعمال آن را ناشی از وجود خصومت میان خود با قاضی ندانسته، حتی به خاطر مجازات از مقام قضایی تشکر یا عذرخواهی نماید.

 یکی از معروفترین متخصصین قلب بروز سکته‌های قلبی را ناشی از سه عامل می‌داند؛این سه عامل عبارتند از:1- آب و هوای نامطلوب2-تغذیه نادرست3-استرس که از منظر ایشان استرس مهمترین عامل محسوب می‌گردد.

برخی افراد از طریق ایجاد استرس منجر به مرگ دیگران شده و قاتل به حساب می‌آیند.

 

 

واکنش در مقابل استرسها

در برابر استرسها چه باید کرد؟

در پاسخ به این سؤال باید استرس ها را به دو گروه تقسیم نموده و در هر استرسی بدواً جایگاه آن را در حوزه اختیار خود مشخص نماییم:

1- استرسهای داخل در قلمروی نفوذ و اختیار ما

از جمله این استرسها می‌توان به مسائل موجود در محیط خانواده و محیط کار اشاره نمود. کثرت تعدادپرونده‌ها و بی‌نظمی شعبه عامل بروز استرس است اما با یک برنامه ریزی صحیح می‌توان نظم را در امور قضایی و دفتری شعبه برقرار و با از بین بردن یا کاهش استرس آن را مدیریت نمود.

2- استرسهای خارج از قلمرو نفوذ و اختیار ما

از جمله این استرسها می‌توان به مسائل موجود در جامعه نظیر گرانی قیمت مسکن و بروز جنگ در عرصه بین المللی اشاره نمود. در اینجا فرد به تنهایی نمی‌تواند اقدام مؤثری بعمل آورد و باید به صورت منطقی آن را پپذیرد.                                          ادامه دارد...

.

 

کمیسیون معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضائیه در روز پنجشنبه، 15/5/1388 تشکیل جلسه داد.

همچون ماههای گذشته در این جلسه نیز پس از بحث و نظرسنجی در خصوص مسائل قضایی، در قسمت دوم برنامه؛ آن معاونت همچون جلسه  گذشته مفتخر به حضور دلنشین جناب آقای دکترعیسی جلالی،استاد برجسته در رشته روانپزشکی بود.

ضمن تشکر صمیمانه از حضور سبز آن استاد عالیقدر در این کمیسیون، توجه شما مخاطبین ارجمند را به  قسمت سوم  سخنان ایشان پیرامون مبحث «استرس و فشارهای روانی» جلب می‌نماید؛ امید که مقبول طبع مخاطبین ارجمند قرار گرفته،کاستی های آن را که ناشی از ضعف قلمی نگارنده می باشد، به دبده اغماض بنگر ند.

 

لطف الهی بکند کار خویش     م‍ژده رحمت برساند سروش

لطف خدا بیشتر از جرم ماست   نکته سربسته چه دانی؟خموش

         گوش من و حلقه گیسوی یار           روی من و خاک در می‌فروش   

رندی حافظ نه گناهی است صعب      با کرم پادشه عیب پوش                 ‌                   

 

مقابله با استرس ناسالم و شیوه‌های آن

افراد موفق افرادی هستند که به صورت خودکار ذهن خود را

مدیریت می‌کنند اگر چه دوره‌آموزشی مدیریت ذهن را سپری ننموده باشند.

قضاوت سالم ثمره انکارناپذیر مدیریت ذهن است.

 

یک- مدیریت ذهن

امروزه درمان تمام مشکلات روحی و روانی نظیر افسردگی،خشم و کینه با تکنیک «مدیریت ذهن» امکانپذیر است که افراد باید در این زمینه آموزشهای لازم را ببینند.

 

مدیریت ذهن مادر تمام شاخه‌ها و گرایشهای مدیریت از قبیل مدیریت استرات‍ژیک، تولید،تضمین کیفیت و... است.

سازمانهای موفق و دارای کیفیت مطلوب حاصل نیروهای انسانی با کیفیت است که از ظرفیتهای ذهنی خود به نحو مطلوبی استفاده می‌کنند.

سازمان ذهن ما به فعالیتهایی از قبیل تحلیل،تجزیه،مقایسه،اندیشه،قضاوت،حذف و انتخاب اشتغال دارد که مهمترین آن «اندیشیدن»است. اندیشه در آموزه‌های دینی ما دارای اهمیت بسیار است. مدیریت ذهن همان مدیریت اندیشه است.

هنر،علم و تمدن بشری حاصل اندیشه است.

حضرت علی (ع) در روانشناسی تستی را ارائه داده‌اند که مورد پذیرش علمای امروز علم روانشناسی قرار گرفته است. در کلیه گزینشهای خود اعم از انتخاب دوست،شریک زندگی و ...  قضاوت افراد را در مورد زندگی، شاخص قرار دهیم.

 

به من بگو راجع به زندگی چگونه قضاوت می‌کنی تا به تو بگویم کیستی؟

.

 سه سؤال مهم مدیریت ذهن عبارت است از:

1- آیا ذهن من به من راست می‌گوید یا نه؟

  Asmineschy یکی از دانشمندان

در تعریف روانشناسی گفته است:«روانشناسی علم کشف دروغ‌هایی است که انسان به خود می‌گوید».

تمام مشکلات بشری ناشی از خودفریبی است و کسی که مدیریت ذهن ندارد نمی‌تواند تصمیم‌گیری صحیحی داشته باشد.

2- آیا ذهن من عملکرد صحیحی دارد یا نه؟

مغز هر انسانی در فرآیند فعالیتهای خود گاه دچار اشتباه می‌شود که با مدیریت ذهن می توانند آن را به حداقل برسانند.

3 - آیا ذهن من از من حرف‌شنوی‌ دارد یا نه؟

ذهن در برابر هنجارها و ارزشهای فرد و رعایت آن مقاومت نموده و بر خلاف آن عمل می‌کند.

پاسخگویی مثبت و منطبق بر واقعیتهای موجود به این سه سؤال به معنای مدیریت ذهن می‌باشد.

مدیریت ذهن انسان را از موجودی بازیگوش به انسانی آرام تبدیل می‌نماید.

دو- بهره‌گیری از تکنیک زبان ذهن

تواناییهای ذهنی برای اعمال نفوذ در دیگران و مؤثر بودن در محیطهای کاری را «زبان ذهن» گویند که با بهره‌گیری صحیح از آن می‌توان بر استرسها غلبه کرد و در روابط اجتماعی نقش محوری بر عهده گرفت.

سه- تقویت مهارت گوش دادن به صحبتهای دیگران

افراد با گوش دادن به حرفها و پی بردن به ذهنیات دیگران، قادر به فراگیری تجربیات ایشان و کسب مهارتهای بیشتر در عرصه‌های مختلف زندگی هستند،لذا موفقیت ایشان در زندگی چشمگیرتر می‌با‌شد.

شیوه‌های مقابله با استرس ناسالم

1- یاد خدا 2- ورزش روزانه‌ به مدت 20 دقیقه 3- ارتباط با مصاحبان خوب 4- بهره‌گیری از آثار هنری نظیر موسیقی،ادبیات و نقاشی و اشتغال به‌ آن 5- جهت دهی اندیشه به سمت مثبت‌اندیشی به منظور کاهش افکار منفی و افزایش افکار مثبت 6- شکرگزاری در برابر نعمتهای الهی و بزرگ نمایی آن 7- ساماندهی نهادهای اجتماعی به منظور کاهش استرس.

وضعیت روانی مطلوب

بهترین وضعیت روانی فرد در حالتی است که انسان قادر به تشخیص زشتی و زیبایی عوامل درونی و بیرونی است با تکیه بر اصالت هر یک از آنها.

انسان تحت چه شرایطی از نظرجسمی، روحی و ارتباطی در بهترین شرایط است؟حالت شکر و سپاس به طریق قلبی،عملی و زبانی با تصور آنها در ذهن به بهترین کیفیت.

بهترین راه تغییر احوال شکر الهی و سپاسگزاری از او می‌باشد. در غلبه بر استرسها هیچ تکنیکی از نظر سرعت اثربخشی، کارآمدتر از یادآوری نعمتها در حال ابتلا به نقمتها نیست بالعکس بیان نقمتها در زمان بهره مندی از نعمتها منجر به بروز استرس ناسالم در فرد و تشدید آن خواهد شد.

شکر نعمت،نعمتت افزون کند             کفر،نعمت از کفت بیرون کند

مدیریت زیبا: تأکید بر هر چه با زیبایی

ذهن ما باغچه‌ای است      گل در آن باید کاشت

پایان

22/5/1388

 

نظرات (0)
نام :
ایمیل : [پنهان میماند]
وب/وبلاگ :
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)