قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

آیین‌نامه نحوه پرداخت یارانه در حوزه نشر و مطبوعات

           ماده1ـ به منظور ساماندهی نظام پرداخت یارانه حوزه نشر و مطبوعات و اجرای بخشی از بند « ز» ماده 104 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1383ـ اعتبار ردیف پیش‌بینی شده به منظور حمایت از نشر کتاب و مطبوعات به شیوه‌های حمایتی مشخص شده در این آیین‌نامه هزینه می‌شود.
          
بخش اول ـ حوزه کتاب
          
ماده2ـ پرداخت یارانه مصرف‌کنندگان کتاب به شیوه‌های زیر صورت می‌گیرد:
           1
ـ انتشار کارت اعتباری یا بن ارزشی خرید کتاب برای استفاده اقشار جامعه با اولویت گروههای زیر:
          
الف ـ دانش‌آموزان به ویژه در مقطع دبیرستان.
          
ب ـ دانشجویان در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری.
          
ج ـ طلاب علوم دینی در مقاطع مقدماتی، سطح و خارج.
          
د ـ اساتید اهل قلم و فرهیختگان برجسته کشور.
           2
ـ تخفیف در بهای کتاب در زمان برگزاری ... 


نمایشگاههای کتاب، حداقل معادل تخفیفی که ناشران در نمایشگاه به خریداران کتاب اعطاء می‌نمایند.
           3
ـ پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز بابت حمایت از خرید کتب خارجی توسط دانشجویان، اساتید، پژوهشگران، اهل قلم و کتابخانه‌های کشور از نمایشگاه بین‌المللی کتاب در داخل کشور، تا سقف نه میلیون (9.000.000) دلار.
          
تبصره1ـ حداقل هفتاد درصد (70%) اعتبار منظور شده، در بند (1) ماده (2) برای اعطای کارت اعتباری یا بن ارزشی به دانش‌آموزان، دانشجویان و طلاب هزینه می‌شود.
          
تبصره2ـ حداقل پنجاه درصد (50%) از اعتبار این بخش از آیین‌نامه به ماده (2) اختصاص می‌یابد.
          
ماده3ـ خرید و اهدای کتاب به منظور تقویت کتابخانه‌های کشور، ارتقاء فرهنگ عمومی و گسترش فرهنگ کتابخوانی با رویکرد افزایش دسترسی مخاطبان با سلایق مختلف به کتاب، به‌خصوص جوانان، براساس دستورالعملی است که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنظیم می‌شود.
          
تبصره1ـ کتابخانه‌های شخصی که مورد استفاده عموم نمی‌باشد مشمول این ماده نمی‌شود.
          
تبصره2ـ مؤسسات فرهنگی و پژوهشی غیردولتی از طریق اهدای کتابهای خریداری شده از محل اعتبار این بخش، مورد حمایت قرار می‌گیرند.
          
تبصره3ـ حداکثر سی درصد (30%) اعتبار این بخش از آیین‌نامه، در ماده (3) هزینه می‌شود.
          
ماده4ـ کمک به شبکه توزیع کتاب برای افزایش دسترسی استفاده‌کنندگان کتاب، از طریق پرداخت یارانه سود و کارمزد تسهیلات بانکی به منظور کمک به خرید، احداث یا راه‌اندازی انبار، تجهیزات توزیع کتاب، کتابفروشی و مجتمع‌های فروشگاهی کتاب و نمایشگاه و فروشگاههای سیار کتاب و مراکز پخش کتاب، حداکثر تا ده درصد (10%) اعتبار این بخش از آیین‌نامه اختصاص می‌یابد.
          
ماده5 ـ حداکثر تا ده درصد (10%) اعتبار موضوع این بخش از آیین‌نامه بابت کمک به انتشار آثار ارزشمند و اطلاع‌رسانی و تبلیغات کتاب و راه‌اندازی پایگاههای تازه‌های کتاب و برگزاری نمایشگاههای استانی اختصاص می‌یابد.
          
تبصره ـ صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و شهرداریها موظفند در زمینه تبلیغات عمومی برای ایجاد انگیزه در ترویج کتابخوانی و اطلاع‌رسانی در زمینه کتاب از طریق تبلیغات رسانه‌ای، محیطی و شهری همکاری لازم را به عمل آورند.
          
ماده6 ـ افزایش یا کاهش حداقل‌ها و حداکثرهای مورد عمل به عنوان سهم اعتباری هر ماده در ایـن بخش تا ده درصد (10%) براساس شرح عملیات موافقتنامه متبادله قابل تغییر است.
          
بخش دوم ـ حوزه مطبوعات
          
ماده7ـ نشریاتی که از هیئت نظارت بر مطبوعات مجوز اخذ نموده و در موعد مقرر انتشار آن آغاز شده باشد، می‌توانند متقاضی حمایتهای موضوع این آیین‌نامه باشند.
          
تبصره1ـ تمام نشریاتی که مجوز نشر دریافت می‌دارند پس از حداقل یک دوره شش ماهه انتشار و احراز شرایط و ضوابط قانونی مصرح در قانون مطبوعات، می‌توانند در فهرست حمایت قرار گیرند.
          
تبصره2ـ خبرنامه‌های داخلی سازمانها و نهادهای دولتی و غیردولتی، مشمول حمایتهای موضوع این آیین‌نامه نمی‌باشند.
          
تبصره3ـ اعلام وصول به موقع و تأیید گزارش شمارگان (تیراژ) منتشره هر نشریه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از شرایط احراز دریافت حمایتهای موضوع این آیین‌نامه است.
          
ماده8 ـ به منظور اعطای فرصت برای خودکفایی و افزایش توان نشریات کشور، پرداخت نقدی به نشریات با توجه به تعداد صفحات و شمارگان آنها تا شصت درصد (60%) اعتبار مصوبات این بخش از آیین‌نامه به شرح جدول زیر صورت می‌گیرد:

           تبصره1ـ ارقام جدول یادشده با توجه به عمومیت مشخصات نشریات موجود در اندازه‌های یادشده محاسبه شده است، در صورت تفاوت قطع صفحات، گرماژ و نوع کاغذ مورد استفاده نشریات با قطع و گرماژ مندرج در جدول یادشده به تشخیص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبلغ حمایت از انتشار هر صفحه بر این اساس برای این نشریات تعیین می‌گردد.
          
تبصره2ـ چنانچه حجم آگهیها و گزارش آگهیهای (رپرتاژ آگهی) مندرج در نشریات بیش از سی درصد (30%) صفحات نشریات باشد به تشخیص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از میزان صفحات مورد حمایت به تناسب کاسته می‌شود.
          
ماده9ـ نشریات با محتوای زیر از حمایت ویژه برخوردار می‌گردند:
          
الف ـ نشریات استانی (محلی) و منطقه‌ای.
          
ب ـ نشریات کودک و نوجوان و بانوان.
          
ج ـ نشریات با موضوع معارف دینی و قرآنی.
          
د ـ نشریات علمی و تخصصی.
          
تبصره ـ ویژه نامه‌هایی که با موضوع انقلاب اسلامی و ارزشهای دفاع مقدس منتشر می‌شوند مشمول حمایت ویژه می‌گردند.
          
ماده10ـ نشریات در صورت بالا بودن کیفیت عملکرد محتوایی شامل مواردی چون نسبت اخبار و مطالب تولیدی اختصاصی، تناسب شمارگان و برگشتی نشریه، مطالب علمی، آموزشی مرتبط با زمینه انتشار، ترویج ارزشهای والای اجتماعی و دینی، ترویج اتحاد ملی و انسجام اسلامی، رعایت اصول روزنامه‌نگاری و چاپ همزمان با انعکاس الکترونیکی نشریه بر اساس جداول امتیازبندی (تهیه شده توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) محاسبه و مورد حمایت ویژه قرار می‌گیرند.
          
ماده11ـ افزایش سهم نشریات موضوع مواد (9) و (10) حداکثر تا سی درصد (30%) اعتبار این بخش از آیین‌نامه و هر مورد حداکثر تا سه برابر جدول موضوع ماده (8) این آیین‌نامه قابل اعمال می‌باشد.
          
ماده12ـ به منظور تشویق دریافت نشریات از طریق اشتراک به اشخاص حقیقی یا حقوقی که مطبوعات مورد نظر خود را از طریق سیستم اشتراک دریافت دارند، تا پنجاه درصد (50%) بها پشت جلد تخفیف داده خواهد شد.
          
تبصره ـ حداقل ده درصد (10%) اعتبار این بخش از آیین‌نامه بدون منظور و پرداخت هزینه‌های توزیع سیستم اشتراک مصرف می‌شود.
          
ماده13ـ چنانچه شمارگان اعلام شده نشریات در بازرسیهای اتفاقی، مغایر شمارگان اعلام شده آنان باشد، میزان حمایت از این نشریات به تشخیص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به یک سوم حمایتهای جدول موضوع ماده (8) براساس شمارگان واقعی آنها کاهش می‌یابد.
          
ماده14ـ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است عملکرد مالی، عملیاتی و تحلیلی این آیین‌نامه را هر سال به هیئت وزیران گزارش نماید

 معاون اول رئیس جمهور ـ محمدرضا رحیمی  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد