قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

علل تخلفات در پایان‌ نامه های دانشجویی

رئیس انجمن ژنتیک ایران گفت: سیستم آموزشی اشتباه در کشور علت اصلی تخلفات پایان‌نامه‌ای است.

محمد‌تقی اکبری در گفت‌و‌گو با فارس گفت: مجموعه سیستم آموزشی حاکم بر کشور و نگرش‌های مدرک‌گرایی باعث شده است که میزان این تخلفات روز به روز بیشتر شود.

وی افزود: علت دیگری که می‌تواند در این امر مؤثر باشد، انجام دشوار پایان‌نامه‌های دانشجویی در سطح مقاطع بالاست که دانشجویان را ناخواسته به این امر که، می‌توان ...

آن را تقلب و یا دزدی علمی نامید، وادار می‌کند.

اکبری تصریح کرد: سوء‌استفاده از پایان‌نامه‌‌های دانشجویی که اخیراً به یک معضل بزرگ در کشور تبدیل شده است که این امر آبروی علمی مملکت را زیرسؤال برده و حتی پایان‌نامه‌هایی که برخی دانشجویان با زحمت بسیار زیادی انجام داده‌اند را بی‌‌ارزش می‌کند.

وی با اشاره به اینکه انجام این کار زشت، آبروی علمی کشور را به خطر انداخته است گفت: این امر وضعیت علم کشور را به وضع فجیعی تبدیل کرده است که این عزم جدی دولت، ‌انجمن‌های علمی، اساتید و حتی دانشجویان را می‌طلبد تا وضعیت پایان‌نامه‌ها از این بدتر نشود.

رئیس انجمن ژنتیک ایران افزود: این روند دزدی یا تقلب علمی به سمت مقالات و مجلات علمی داخلی و خارجی نیز کشیده شده است؛ البته باید گفت که این امر تنها در کشور ما به یک معضل تبدیل نشده است؛ بلکه اکثر کشورها درگیر این قضیه هستند؛ اما در کشور ما میزان تخلفات پایان‌نامه‌ای رنگ پررنگ‌تری را به خود گرفته است.

اکبری خاطرنشان کرد: متأسفانه با توجه به آماری که در انجمن ژنتیک داشته‌ایم، مشاهده می‌کنیم که بیشتر تخلفات پایان‌نامه‌ای به علت نداشتن کارهای عملی و آزمایشگاهی در رشته‌های علوم انسانی است؛ البته در سایر علوم از جمله علوم زیستی و مهندسی نیز این مشکل اتفاق می‌افتد؛ اما در علوم انسانی این روند سریع‌تر طی می‌شود.

منبع: مأوری نیوز

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد