قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

تأسیس کلانتری بانوان

رییس پلیس پیشگیری تهران بزرگ از راه‌اندازی سه کلانتری مخصوص زنان تا پایان امسال در تهران خبر داده است.

سرهنگ محسن بیگی به خبرگزاری ایسنا گفته است که در تمام کلانتری‌های پایتخت، شعب خدمات قضایی از سال گذشته راه‌اندازی شده که پلیس زن در این شعبه‌ها حضور دارد و به مسائل مربوط به زنان و کودکان رسیدگی می‌کند.

سرهنگ بیگی توضیح نداده است که در کلانتری‌های مخصوص زنان ...

برای رفع خشونت از زنان و کودکان چه اقداماتی انجام خواهد شد.

در ایران، آمار دقیقی از خشونت علیه زنان منتشر نمی‌شود اما بیشترین نوع خشونتی که در کشور گزارش شده، خشونت جنسی و تجاوز است.

کارشناسان می‌گویند که خشونت علیه زنان در ایران با قوانین و سیاست‌گذاری‌های تبعیض آمیز موجود، تشدید می‌شود و تلاش فعالان حقوق زنان را برای رفع این خشونت‌ها ناکام می‌گذارد.

بحث راه‌اندازی کلانتری مخصوص زنان نخستین بار تیرماه سال 87 با راهکار بررسی «رویکردهای جدید پیشگیری پلیسی از جرم» مطرح شده بود.

 

خشونت جنسی و تجاوز

راه‌اندازی کلانتری مخصوص زنان در شرایطی مطرح شد که گزارش‌های وقوع دومورد تجاوز جنسی علیه زنان تنها در ماه گذشته، جایگاه و عملکرد مسئولان را زیرسوال برده است.

با گزارش خبر ربوده‌شدن و تجاوز به یک زن در شهر قیامدشت و تجاوز به یک زن دیگر مقابل همسر و فرزندانش در لواسان، فراکسیون اقلیت مجلس وعده داد که اطلاع‌رسانی درمورد حوادث قیامدشت و لواسان به‌زودی اعلام خواهد شد.

پس از گزارش این حوادث، صادق لاریجانی، رییس قوه قضائیه و علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، خواستار برخورد جدی با «معترضان به امنیت و نوامیس مردم» شدند.

این در شرایطی است که احمد روزبهانی، رییس پلیس امنیت اخلاقی تهران، این حوادث تجاوز به زنان را «به تهاجم فرهنگی دشمن» نسبت داد و گفت: تجاوز به محارم با استفاده از فضاهای مجازی ترویج می‌شود.

روزبهانی درباره این موضوع که چه راهکار ریشه‌ای برای بحث تجاوز به عنف وجود دارد، گفت: بیکاری و ازدواج و کار فرهنگی به عهده پلیس نیست.

 

خشونت علیه کودکان

همچنین بررسی مسائل کودکان در کلانتری‌های مخصوص در شرایطی مطرح شد که موارد کودک‌آزاری از جمله تنبیه بدنی، خشونت جنسی در خانه و مکان‌های دیگر، بسیار گزارش می شود.

کارشناسان خلا و تضاد قانونی و عدم ‌اطلاع‌رسانی خانواده‌ها را از مهم‌ترین دلایل کودک‌آزاری در کشور می‌دانند.

ایران امضاکننده پیمان حقوق کودک است که باید براساس آن برای حمایت از کودکان در برابر خشونت‌های جسمی و روانی، هر گونه آزار و سهل‌انگاری، اقدامات قانونی، اجتماعی و آموزشی لازم را به عمل آورد.

براساس قانون مجازات اسلامی، حق حیات کودک در ایران به «پدر» سپرده می‌شود. اما پدری که مبادرت به کودک آزاری کرده و حتی فرزند خود را به قتل رسانده، در ایران آزاد شده است و این در مغایرت با منشور حقوق کودک است.

در نبود قانون مشخص برای رسیدگی به حقوق کودکان، مشخص نیست کلانتری‌های مخصوص کودکان برای رفع خشونت از آنان چه راهکاری دارند.

منبع: مردمک، مورخ 13/9/1388

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد