قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

ویرتوپسی یا کالبد شکافی مجازی

خداحافظی با کالبد شکافی اجساد

 شاید یکی از مکان‌هایی که بسیاری آرزو می‌کنند گذرشان به آنجا نیفتد، پزشک قانونی باشد، آن هم برای تایید هویت افراد متوفی. بعلاوه حتی بسیاری از علاقه‌مندان به رشته پزشکی، حداقل در ابتدای دوران تحصیلشان از کالبدشکافی اجساد که...

در این رشته گریزناپذیر به نظر می‌رسد، واهمه دارند.

با این حال گویا گروهی از دانشمندان موفق شدند با بهره‌گیری از تکنیکی جدید به کابوس سر و کله زدن با اجساد در اتاق‌های تشریح ، پایان دهند و بدون نیاز به ایجاد حتی یک شکاف یا بریدگی در جسد، علت مرگ افراد را شناسایی کنند.

پزشکان سوئیسی هم‌اکنون در حال انجام حدود 100 مورد کالبد شکافی در سال بدون نیاز به باز کردن اجساد هستند که برای انجام این کار از ابزاری مانند اسکنر نوری سه‌بعدی استفاده می‌کنند و با این شیوه می‌توانند در 80 درصد موارد علل مرگ انسا‌ن‌ها را به طور صحیح شناسایی کنند.

با بهره‌گیری از این تکنیک که ویرتوپسی یا کالبدشکافی مجازی نام دارد، بررسی علل 60 تا 80 درصد مرگ‌های ناگهانی یا غیرطبیعی ممکن خواهد بود. همچنین این روش آمار دیجیتالی و دائمی را در اختیار پزشکان قرار می‌دهد که از طریق اینترنت قابلیت به اشتراک گذاشتن دارند.

در این روش، جسد روی سطحی قرار می‌گیرد و اسکنرهای سه بعدی با عکسبرداری از نقاط مختلف آن، اطلاعات لازم را در اختیار محققان پزشکی قانونی قرار می‌دهند و سپس این اطلاعات توسط رایانه ارزیابی می‌شود.

با این تفاسیر پرونده‌های تحقیقات علمی جنایی (CSI) با استفاده از اسکنر‌های نوری که قادرند جزئیات قابل اعتمادی از اجزای بدن ثبت کنند، دچار تحولی اساسی خواهند شد. بعلاوه آن‌که شاید به این ترتیب اتاق‌های تشریح در آینده‌ای نه چندان دور، حتی برای ترسوترین افراد هم دیگر وحشتناک نباشد.

منبع: جام‌جم آنلاین

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد