قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

شهادت دروغ در ولادت یا فوت

بند د ماده 2 قانون تخلفات، جرایم و مجازاتهای مربوط به اسناد سجلی و شناسنامه مصوب 10/5/1370 مجمع تشخیص مصلحت نظام:
«ماده 2- اشخاص زیر به حبس از 91 روز تا یک سال و یا به پرداخت جزای نقدی از 200.000. ریال تا 1.000.000. ریال و یا به هر دو ....

مجازات‌محکوم می‌شوند:
الف- ...
ب- ...
ج- ...
‌د - اشخاصی که در مورد ولادت یا وفات شهادت دروغ بدهند و شهادت آنان در تنظیم دفتر ثبت کل وقایع و یا وفات مؤثر واقع شود.»

زیرنویس:
نظریه شماره 5468/7 مورخ 2/8/1384 ا . ح . ق :
با توجه به اطلاق و عموم ماده 650 قانون مجازات اسلامی مقامات رسمی اختصاص به مقامات قضایی ندارد و لذا اگر کسی در اداره ثبت احوال نسبت به تاریخ ولادت یا وفات شخصی به دروغ شهادت دهد و این شهادت در اصدار شناسنامه و یا گواهی فوت مؤثر واقع شود، مشول ماده فوق الذکر خواهد بود. در مورد استعلام هر چند ماده 650 قانون مجازات اسلامی نسبت به بند د ماده 2 قانون تخلفات جرایم و مجازات های مربوط به اسناد سجلی و شناسنامه مصوب 10/5/1370 مجمع تشخیص مصلحت نظام قانون مؤخر محسوب می شود و قاعدتا" می بایسیتی ملاک عمل قرار گیرد ولی چون به موجب نظریه تفسیری شماره 5318 مورخ 23/3/1372 شورای نگهبان هیچ یک از مراجع قانونگذاری حق رد و ابطال و نقض و فسخ مقررات و مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظارم را ندارند، موضوع مشمول بند د ماده قانون تخلفات جرایم و مجازات های مربوط به اسناد سجلی و شناسنامه مصوب 10/5/1370 مجمع تشخیص مصلحت نظام می باشد و باید براساس آن مجازات تعیین شود.

نظریه 3234/7 مورخ 9/9/1379 ا . ح . ق :
با توجه به اطلاق و عموم ماده 650 ق . م . ا . مقامات رسمی اختصاص به مقامات قضایی ندارد و لذا اگر کسی مثلا در اداره ثبت احوال به دروغ شهادت دهد که فلان شخص صاحب فرزندی به نام . . . شده است و این شهادت موثر در صدور شناسنامه مورد شهادت گردد مشمول ماده بالا خواهد بود.

نظرات 4 + ارسال نظر
ناصر چهارشنبه 29 اردیبهشت 1389 ساعت 01:35

اینجانب مبلغ هفتصد و بیست میلیون ریال وجه دستی به کسی میدهم و در قبال آن چک در یافت میکنم
که به کرات چک با بانک برده شده و با عدم کسر مو جودی مواجه شدم و به دفعات چک پشتنویسی به تاریخ های متفاوت شده
که در آخرین بار قبل از سر رسید صادر کننده چک به اتفاق شرکاء از اینجانب شکایت کیفری را ترتیب داده اند که متن شکایت
سرقت همین چکها که در یده من است سرقت سفته تجاوز به عنف (چون طرف من خانم میباشد ) آدم ربایی مسلحانه در
خصوص فرزند شان جعل عنوان مامور اطلاعات تهدید تو هین افتراء و غیره گوشه هایی از اتهامات من میباشد که بعد از دو
سال توانستم خودم را با کلیه اتهامات تبرعه کنم که در همان ابتدا و ماههای نخستین سرقت چکها از سوی دادگاه کیفری رد
شد سپس چکها را برگشت زدم با توجه به اینکه به بانک اعلام مفقودی وسرقت شده بود و مطالبه وجه نمودم که در دادگاه
نخستین رای به سود من صادر گردید به انضمام تاخیر و تادیه که طرف من برای اتلاف و وقت کشی به تجدید نظر فرستاد
و با توجه به اینکه سرقت از سوی دادگاه کیفری رد شده بود دو مرتبه بر سرقتی بودن چکها اصرار ورزیدن و پرونده مجددا
در جلسه ویژه ای که چکها را کارشناسی کردند رای دادگاه نخستین تایید و به نفع من صادر گردید در این مرحله که دیگر
راهی برایشان نمانده بود اعلام اعسار کردند که تمامی شهود اعسار ایشان همه به اتفاق شاکیان بنده در دادگاه کیفری بودند
که به من اتهامات سنگین و غیر قابل بخششی را زدند سوال اینجاست آیا قبول اعسار با ماهی فقط پنجاه هزار تو مان که در
سیزده سال طول میکشه که فقط اصل پول را بدهند از سوی قاضی صحیح میباشد آ یا قاضی مرتکب تخلف شده
چگونه میتوان از قاضی شکایت کرد آیا میتوانم از شهود اعسار بعد از 8 ماه از رای صادره گذشته شکایت کنم از چه طریقی
چگونه به نظر شما قاضی به طور رابطه ای رای صادر کرده یا نه البته بنده با مستندات پرونده را به تجدید نظر فرستادم که
که تجدید نظر شهود اعسار در دادگاه نخستین را ملاک قرار داد و به همان ماهی پنجاه هزار تومان پرونده خاتمه یافت الان
من میتوانم چکار کنم
با شکر از شما

ف.ا دوشنبه 30 آذر 1388 ساعت 13:10 http://hooghooghdan.ir

سایت حقوقی حقوقدان

مهرداد یکشنبه 22 آذر 1388 ساعت 15:13

سلام به شما
وبلاگ بسیار پر محتوایی دارید
اما حیف نیست مطالب به این خوبی و کاملی درون یک وبسایت نباشه؟
ممنون

کمالی شنبه 21 آذر 1388 ساعت 21:28

سلام
خسته نباشید
خیلی خیلی از زحمات و راهنماییهای شما متشکرم
وبلاگ بسیار بسیار عالی دارید
با آرزوی موفقیت روز افزون برای شما
وکیل دادگستری

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد