قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

بانک اطلاعات فوت شدگان تصادفات رانندگی

ایجاد بانک اطلاعات فوت شدگان تصادفات رانندگی بهینه سازی می‌شود

براساس تفاهم نامه مابین سازمان پزشکی قانونی کشور و سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای کشور، بانک اطلاعات فوت شدگان تصادفات رانندگی بهینه سازی می‌شود.

به گزارش خبرنگار <مأوی>، معاون اداری، مالی سازمان پزشکی قانونی کشور در این مراسم گفت: در 7ماهه نخست امسال به طور میانگین....

روزانه 40 نفر جان خود را در حوادث رانندگی برون شهری از دست داده‌اند. دکترمحمد رضا اربابی خاطرنشان کرد: میزان تلفات ناشی از تصادفات رانندگی در سال 1385، 7 دهم درصد نسبت به سال پیش از آن افزایش یافته و در سال 1386، 9/16 درصدکاهش داشته، در حالی که در سال 1387 میزان تلفات 9/1 درصد افزایش داشته است و این رقم در 7ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 5 درصد کاهش را نشان می دهد. وی ابراز امیدواری کرد که با انعقاد این موافقت‌نامه و بهینه سازی سیستم جمع آوری اطلاعات فوت شدگان ناشی از تصادفات رانندگی، بانک اطلاعاتی دقیقی تهیه شود که کاهش آمار متوفیان تصادفات رانندگی را به دنبال داشته باشد. در ادامه این مراسم معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای نیز با اشاره به ضرورت ایجاد بانک اطلاعاتی منسجم، دقیق و قابل اطمینان در کشور در زمینه تلفات ناشی از تصادفات رانندگی گفت: از آنجا که پایه و اساس هر کار پژوهشی در زمینه حمل و نقل و ایمنی جاده‌ای داشتن بانک اطلاعاتی دقیق و تحلیل آن است، امیدواریم با تبادل این موافقت‌نامه بین 2 سازمان، زمینه ایجاد یک بانک اطلاعاتی دقیق و امکان بهره برداری از آن توسط سازمان و پژوهشگران و جامعه دانشگاهی فراهم شود. دکتر کامران رحیم اف افزود: در این توافق‌نامه مقرر است تمام شاخص ها و اطلاعات مربوط به متوفیان سوانح رانندگی بررسی و سهم عوامل مختلف در بروز سانحه تعیین شود تا با توجه به آمار، راهکارهای مناسب ارائه و زمینه کاهش تلفات ناشی از تصادفات رانندگی فراهم شود . وی آمار و شاخص های مورد ارزیابی براساس این موافقت‌نامه را شامل اطلاعاتی نظیر سن، جنسیت، تحصیلات، شغل، ویژگی های جسمانی، وضعیت تأهل، محل وقوع حادثه، وضعیت روشنایی محل، نوع معبر، نوع و وضعیت رویه آسفالت، اعلام کننده سانحه، نحوه انتقال متوفا، محل وارد شدن ضربه، علت نهایی فوت، محل فوت، وضعیت متوفا در هنگام تصادف، رنگ لباس، نحوه وقوع تصادف، نوع خودرو، نام محور و ... ذکر کرد. رحیم اف ابراز امیدواری کرد که با ایجاد بانک اطلاعاتی یادشده، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نخستین سازمانی باشد که حرکتی را برای کاهش سوانح از منظر علمی و پژوهشی در کشور آغاز می کند. وی در ادامه از آمادگی برای ارائه این آمار به پژوهشگران، دانشگاهیان و حمایت از طرح‌های تحقیقاتی آنها خبرداد و افزود: محور اصلی این توافق‌نامه، ارائه اطلاعات فوت‌شدگان ناشی از تصادفات رانندگی در سطح کشور اعم از درون شهری، برون شهری و روستایی از سوی سازمان پزشکی قانونی به عنوان سازمان مجری به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به عنوان سازمان کاربر است که از ابتدای سال 1388 آغاز شده و تا نیمه نخست سال 91 اعتبار دارد و با موافقت 2طرف قابل تمدید است .

معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای تصریح کرد: براساس این موافقت‌نامه جهت تسهیل در فعالیت کارشناسان سازمان مجری برای اجرای این توافق‌نامه، سازمان کاربر مـتـعـهـد مـی شـود، تـجـهـیـزات سـخـت افـزار رایـانه‌ای، پزشکی و آزمایشگاهی که در راستای انجام این توافق‌نامه استفاده می‌شود به صورت امانی در اختیار سازمان مجری قرار گیرد. رحیم اف ادامه داد: فهرست تجهیزات سخت افزار رایانه ای، پزشکی، آزمایشگاهی و محل تحویل آن توسط سازمان مجری تعیین می شود. معادل 40 درصد کل تجهیزات یادشده پس از تأیید دریافت اطلاعات توسط دفتر فن آوری اطلاعات، سازمان کاربر از ابتدای سال 1388 تا تاریخ انعقاد توافق‌نامه تحویل داده می‌شود ، بقیه تجهیزات یادشده نیز طی 3 نوبت در سال های 1389 ، 1390 و 1391 پس از تأیید دریافت اطلاعات توسط دفتر فن‌آوری اطلاعات سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای تحویل داده می‌شود. وی افزود: مدت زمان تحویل تجهیزات امانی پس از پایان مدت تفاهم نامه در صورت درخواست سازمان مجری حداکثر تا 5 سال قابل تمدید خواهد بود. معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای اضافه کرد: سازمان مجری موظف است پس از امضای توافق‌نامه ظرف 20 روز طرح کامل اجرایی خود را با هماهنگی سازمان کاربر تهیه، نهایی و براساس آن عملیات اجرایی خود را آغاز کند. همچنین سازمان مجری متعهد می شود به صورت ماهانه و حداکثر تا بیستم ماه بعد، اطلاعات کل کشور را به تفکیک استانی جمع آوری کند و در قالب فایل نرم افزاری به سازمان کاربر در مرکز تحویل دهد.

معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای تحویل گفت: تجهیزات رایانه‌ای، پزشکی و آزمایشگاهی براساس اعلام سازمان مجری و مفاد توافق‌نامه و با درنظر گرفتن زمان لازم برای طی مراحل قانونی جهت تأمین تجهیزات صورت می گیرد. همچنین بررسی و اعلام نظر مبنی بر تأیید یا عدم تأیید اطلاعات دریافتی حداکثر یک هفته پس از دریافت اطلاعات توسط سازمان کاربر انجام می‌شود.

توافق‌نامه مربوط به بهینه سازی سیستم جمع آوری اطلاعات فوت‌شدگان تصادفات رانندگی با هدف بهینه سازی سیستم جمع آوری اطلاعات فوت‌شدگان ناشی از تصادفات رانندگی و با امضای دکتر شهریار افندی زاده، معاون وزیر راه و ترابری و رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای و دکتر محمد حسن عابدی خوراسگانی، رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با حضور مدیران و مسئولان سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای و سازمان پزشکی قانونی کشور مبادله شد.

آمار فوت شدگان ناشی از حوادث رانندگی 5/4 درصد کاهش یافت از ابتدای سال جاری تا پایان آبان امسال، 16 هزار و 556 نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادندکه این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 5/4 درصد کاهش یافته‌است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان پزشکی قانونی کشور، از کل فوت شدگان ناشی از حوادث رانندگی در هشت ماهه سال جاری، 13 هزار و 99 نفر مرد و 3 هزار و 457 نفر زن بودند همچنین در این مدت 207 هزار و 626 نفر از هموطنان نیز در سوانح رانندگی مجروح شدند.بر اساس این گزارش در آبان امسال یک هزار و 951 نفر از هموطنان در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند که ازکل کشته شدگان در تصادفات آبان امسال 376 نفر زن و یک هزار و 575 نفر مرد بودند. ‌همچنین در آبان امسال 25 هزار و 343 نفر در تصادفات رانندگی مجروح شدند که 18 هزار و 873 نفر از آنان مرد و 6 هزار و 470 نفر از آنان زن بودند.

منبع: مأوی‌نیوز

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد