قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

تعیین وضعیت مواد مخدر

مواد مخدر مکشوفه در پرونده‌ها شامل دو نوع است:
1) موادی که مصرف دارویی دارند و امکان تبدیل آن در امور دارویی وجود دارد که بر اساس حکم دادگاه به مصرف امور دارویی می‌رسند.
2) یکسری از موادی که امکان بهره‌برداری از آن‌ها ..

وجود ندارد ‌که باید معدوم شوند. البته دادگاه حسب مورد تعیین تکلیف می‌کند که آیا این نوع مواد قابل بهره‌برداری هستند یا خیر.
دادگاه دستور امحاء مواد مخدر غیر قابل بهره‌‌برداری را صادر می‌کند بنابراین در سراسر کشور بر اساس احکام صادره و نوع مواد آن‌ها تفکیک صورت گرفته و مواد وقتی به حدی رسید آن را به مرکز انتقال و مواردی را که برای بهره‌برداری باید استفاده شود به مراکز دارویی برای بهره برداری دارویی انتقال داده می‌شود و مواردی که قرار است امحاء شوند با نظارت نماینده دادستان امحاء می‌شوند.

برای اینکه مواد مخدر قابلیت امحاء داشته باشند سه پیش‌شرط نیاز دارند؛ اول اینکه اجازه معدوم کردن آن مواد توسط دادگاه باید صادر شده باشد، دوم اینکه این مواد از مواد غیرقابل بهره‌برداری باشند و سوم اینکه دادستان شهرستان بر اساس دستورالعمل اجازه امحاء داده باشد چرا که برای امحاء نیاز به دستور دادستان آن شهرستان پس از طی مراحل فوق وجود دارد.

مقام قضایی هر شهرستان باید تصمیم‌گیری کند و پس از طی مراحل فوق اگر قرار باشد که مواد مخدر یک‌جا جمع شده و بعد امحاء شوند بنابر نظارت حوزه مرکز امحاء خواهند شد و اگر آن مواد قابل بهره‌برداری باشند دادستان‌ها نمی‌توانند دستور امحاء مواد را صادر کنند چراکه مواد مکشوفه ارزش مالی دارند.
(اظهارات حسین ذبحی معاون قضایی دادستان کل کشور به نقل از سایت قوه قضاییه)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد