قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

دوست داشتنی ترین و نفرت انگیزترین خبرهای علمی جهان در سال 2009

برگزیده ای از دوست داشتنی ترین و نفرت انگیزترین خبرهای علمی سال 2009 در قالب گزارشی منتشر شده است. بهترین پاسخها به سخت ترین سئوال های علمی و بزرگترین اکتشافات معمولا چالش برانگیز بوده و باعث آشفتگی دانشمندان و خوانندگان اخبار این رویدادها خواهند شد. نشریه لایو ساینس نیز بر همین اساس برخی از دوست داشتنی ترین و تنفرانگیزترین خبرهای علمی سال 2009 را مورد ... 

بررسی قرار داده است.

پایمال شدن حقوق پسرها:

رشد کردن برای دختران و پسران می تواند تحت شرایط مشابهی رخ دهد اما تحقیقات جدید نشان داده است دختران برای دستیابی به موفقیت های مختلف اجتماعی و رتبه های دانشگاهی کمکهای بیشتری را نسبت به پسران به همراه دارند. به بیانی دیگر در حق پسران در این زمینه اجحاف شده است. این مطالعه نشان می دهد پسران آمریکایی در مقایسه با دختران از درصد باسوادی پایین تری برخوردار بوده، نمرات پایین تری کسب کرده و میزان اشتغال و برقراری رابطه با دوستان در دوران تحصیل بسیار پایین تر است. همچنین میزان خودکشی، دستگیری و مرگ زود هنگام در میان پسران بسیار بیشتر از دختران است و راه حلی که در نهایت برای کنترل این شرایط ارائه شده بذل توجه بیشتر نسبت به پسران است.

زیانهای تنبیه بدنی برای مغز کودکان:

طی مطالعه ای که بر روی صدها کودک دو تا 9 ساله انجام گرفت محققان اعلام کردند کودکانی که بیشتر تحت تاثیر تنبیه های فیزیکی و بدنی قرار دارند از سطح میزان هوشی کمتری برخوردارند. محققان با پیگیری هوش کودکان طی گذر زمان دریافتند کودکانی که از بهره هوشی کمتری برخوردارند، دردسرهای بیشتری ایجاد کرده و زمینه تنبیه بدنی آنها بیشتر فراهم می آید و به دلیل اینکه تنبیه بدنی جراحتهای روحی فراوانی به کودک وارد می کند، این جراحتها بر روی ذهن و مغز کودک به جا مانده و در نتیجه به تدریج از یاد گیری و استفاده از هوش خود محروم خواهند شد.

مرگ دایناسورها در اثر جلبکی زهرآگین:

دانشمندان در تلاشند با قطعیت تایید کنند دایناسورها در حدود 65 میلیون سال پیش منقرض شده اند. دلایل این انقراض در غالب نظریات متعددی از جمله برخورد شهاب سنگها با زمین عنوان شده است. به همین دلیل زمانی که دانشمندان ایده ای جدید و تازه را برای شرح مرگ دایناسورها مطرح می کنند به طور حتم مناقشات فراوانی در پی خواهد داشت همانطور که نظریه دانشمندان دانشگاه کلمسون در سال 2009 مبنی بر مرگ دایناسورها در اثر تولید جلبکهای زهرآگین باعث آغاز مباحثات فراوانی شد. به گفته این دانشمندان جلبکهای زهرآگین نه تنها دایناسورها را از پا در آورده اند بلکه باعث آغاز انقراض کلی جانداران شده اند.

جنین ها حافظه دارند:

با وجود اینکه گمان می برید از زمان جنینی خود چیزی به یاد نمی آورید، مطالعه ای جدید نشان داده است جنین ها در 30 هفتگی خود از حافظه کوتاه مدت برخوردارند، در این سن جنین ها به اصوات کوتاه و ضعیف که توانایی ایجاد ارتعاش را دارند خو گرفته و نسبت به آن واکنش نشان می دهد. جنین های جوانتر از 30 هفته هرگز قادر به نشان دادن واکنش به اصوات نیستند در حالی که جنین های مسن تر قادر به واکنش نشان دادن و به یاد آورد اصوات هستند. این مطالعه و نتایج آن باعث مجذوب شدن تعداد زیادی از انسانها و شکل گیری مناقشاتی گسترده بر سر سقط جنین شده است.

تعیین شادترین منطقه:

چه کسی باور می کرد تحقیق درباره شادترین مناطق بتواند باعث خشمگینی گروهی از افراد شود؟ دو مطالعه که در رابطه با سطح شادمانی بر اساس مناطق مختلف واکنشهای متعددی را از جانب خوانندگان آن به دنبال داشت. یکی از این مطالعات نشان می دهد ثروتمندترین و آزادترین مناطق از ساکنان شادتری برخوردار است در حالی که نتایج مطالعه دوم که برای اولین بار به اثبات رسانده است سلامتی یکی از گزینه های اصلی شادی در میان افراد به شمار می رود.

صدا افراد ضعیف را می ترساند:

نتایجی که نشان می داد افراد ضعیف و لاغر نسبت به افراد تنومند و قوی صداها را نزدیک تر از حد واقعی درک می کنند واکنشهای زیادی از جانب مخاطبان در بر داشته است. محققان بر این باورند این ویژگی می تواند به منظور کمک به افراد ضعیف تر برای فرار از خطری که در حال نزدیک تر شدن بوده است در میان اجداد انسان تکامل یافته باشد.

کشف یکی از قدیمی ترین انسانهای تاریخ به نام آیدا:

علوم وابسته به تکامل طی سال 2009 در یکی از بزرگترین یافته های خود موفق به کشف فسیل انسان اولیه ای با 47 میلیون سال سن شده است که "ایدا" خوانده می شود. به گزارش مهر، این کشف تیترهای برتر بسیاری از نشریات علمی را به خود اختصاص داد و بسیاری از محققان امیدوار بودند با کمک این فسیل بتوانند شجره نامه تکاملی انسان را ترسیم کنند.

دولت ها چگونه پول مردم کشورشان را خرج می کنند:

در سال 2009 دانشمندان و سیاستمداران با رد و بدل کردن داده های خود پس از سخنرانی اوباما درباره مسائل اقتصادی که در آن به بودجه ای 140 میلیون دلاری برای انجام پروژه های مختلف از جمله کنترل انفجار آتشفشانها صحبت به میان آمد، جنجال بزرگی را به راه انداختند. در این مراسم فرماندار لوئیزیانا با انتقاد از دولت اعلام کرد به جای اجرای پروژه ای برای تحت نظر گرفتن آتشفشانها باید برنامه ای را برای کنترل خرج بودجه های دولتی توسط کاخ سفید ارائه شود. دانشمندان این انتقاد را با بیان اینکه با اجرای چنین برنامه ای می توان از نشانه های اولیه انفجار آتشفشانی آگاه شده و به این شکل جان هزاران انسان را از مرگ نجات داد، پاسخ گفتند.

طوفان بحران آب و هوایی:

تغییرات جوی یکی از مناقشات مهم سال 2009 به شمار می رود که این مناقشات با افشا و منتشر شدن هزاران نامه خصوصی و مدارک یکی از بزرگترین مراکز مطالعات جوی در انگلستان شعله ورتر شدند. این مدارک نشان می دادند دانشمندان با تغییر داده های علمی سعی در فریب انسانها داشته و شرایط اقلیمی را به شکلی غیر واقعی به مردم نشان داده اند و در شرح وضعیت آن بزرگنمایی هایی صورت گرفته است. با این حال دانشمندان اعلام کردند این نامه ها تنها صحبت های بی پرده میان متخصصان بوده و هیچ نشانه ای از فریب انسانها در آنها وجود ندارد.

منبع: نشریه لایو ساینس، به نقل از جام جم آنلاین

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد