قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

مانور سکه‌های تقلبی در بازار

اگر برای خرید سکه به بازار بروید حتی به سکه‌های وکیوم ‌شده نیز اعتماد نکنید/ سکه‌هایی هستند که اگرچه از طلا ساخته شده‌اند اما وزن آنها در مقایسه با سایر سکه‌ها کمتر است. این نوع سکه‌ها با وزن کردن قابل شناسایی هستند. بازار پر از انواع سکه است که گهگاه سکه‌های تقلبی و یا با وزنی کمتر از سکه‌های مشابه در آن موج می‌زند.
 اگر می‌خواهید برای خرید سکه به بازار بروید حتی به سکه‌های وکیوم ‌شده نیز اعتماد نکنید زیرا ممکن است عده‌ای سودجو از نام سکه‌فروشان معتبر در بازار استفاده کرده و سکه‌های تقلبی یا با وزنی کمتر از سایر سکه‌ها را همراه با وکیوم روانه....

 بازار کرده باشند.

یکی از فعالان بازار سکه در گفت‌وگو با ایلنا می‌گوید: سکه‌های تقلبی یا سکه‌های سبک‌تر از انواع مشابه چنان به مهارت ضرب شده‌اند که افراد عادی توانایی تشخیص نوع ضرب را ندارند. تمامی سکه‌ها توسط بانک مرکزی ضرب می‌شوند اما این سکه‌ها به طور قاچاق و مخفیانه توسط برخی افراد در مکانی خارج از ضرابخانه بانک مرکزی ضرب شده‌اند. البته سکه‌فروشان با سنگ محک می‌توانند سکه‌های تقلبی را تشخیص دهند. برای این کار آنان مجبورند سکه‌ها را از وکیوم خارج کرده و برای تشخیص به سنگ محک بسپارند. البته جوان‌ترها نمی‌توانند سکه‌های تقلبی و اصل را به راحتی شناسایی کنند.

جدای از سکه‌های تقلبی که در انواع مختلف از طرح جدید و قدیم گرفته تا سکه کامل و نیم و ربع بهار آزادی که در بازار وجود دارند سکه‌های دیگری نیز هستند که اگرچه از طلا ساخته شده‌اند اما وزن آنها در مقایسه با سایر سکه‌ها کمتر است. این نوع سکه‌ها با وزن کردن قابل شناسایی هستند. یکی از سکه‌فروشان در این‌باره می‌گوید: معمولا ماموران خرید شرکت‌ها از این سکه‌ها استقبال می‌کنند زیرا این گروه از سکه‌ها را می‌توانند در شکل و شمایل سکه‌های رایج در بازار اما ارزان‌تر تهیه کنند و شرکت‌های مزبور نیز آنها را به مناسبت‌های مختلف به کارکنان هدیه دهند.

در نتیجه ماموران خرید می‌توانند فاکتور خریدی معادل بهای روز سکه‌ها دریافت کنند اما وجوهی کمتر به دلیل سبک‌تر بودن سکه‌ها در مقایسه با نمونه‌های اصل به سکه‌فروشان بپردازند. البته گویا سکه‌های تقلبی و سکه‌های کم‌وزن‌تر از سکه‌های رایج در بازار را نمی‌توان از همه‌جا تهیه کرد.

او در این‌باره می‌گوید: معمولا برخی از افراد سودجو و دلال وجود دارند که سکه‌ها را به افراد نابلد می‌فروشند افرادی که سودای خرید ارزان‌تر سکه‌ها را در سر دارند. دلالان برای گمراه کردن خریداران، سکه‌های وکیوم‌شده‌ای نیز می‌فروشند. بر روی وکیوم‌ها شماره تماس و نام فروشنده دیده می‌شود اما شما نمی‌دانید که در وکیوم‌ها چه سکه‌ای نهفته است.

محمد کشتی‌آرای رئیس اتحادیه طلا و جواهر در گفت‌وگو با ایلنا شرایط آشفته فعلی را چنین توصیف می‌کند: سکه‌های تقلبی و حتی سبک‌تر از وزن معمول چند سال گذشته و توسط افراد سودجو ضرب و وارد بازار شد که اعضای آن باند توسط ماموران آگاهی دستگیر شدند. این سکه‌ها همان سکه‌هایی هستند که از آن زمان در بازار مانده‌اند اما به تازگی سکه‌های تقلبی و یا کمتر از وزن سکه‌های اصل ضرب نشده است.

اما با این وجود خیالتان چندان آسوده نباشد زیرا کشتی‌آرای می‌گوید: برخی از خریداران سکه با این بهانه به دنبال خرید سکه‌ها به میزانی کمتر از قیمت رایج در بازار هستند بنابراین شما باید علاوه بر اینکه مواظب باشید تا به دام دلالان و فروشندگان سکه‌های تقلبی نیفتید باید مواظب خریداران سکه‌ها نیز باشید.
 منبع: تابناک

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد