قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

پاسخ به برخی شبهات آزمون سال89 و اعلام برگزاری آزمون قضاوت سال90

در پاسخ به برخی شبهات آزمون قضاوت سال 89 
افشار: 
تکرار اسامی، ناشی از اشتباه ماشین‌نویسی است 

استان‌های با پذیرفته‌شدگان بیشتر، داوطلبان بیشتری داشته‌اند

خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران 
سرویس: فقه و حقوق - حقوق اجتماعی

مراحل مختلف جذب قبول شدگان آزمون کتبی تصدی منصب قضا که در 9 مهرماه 1389 برگزار و نتایج آن 30 مهرماه اعلام شد، ظاهرا هنوز در حال انجام است؛ اگرچه در همان مرحله اول انتشار کارنامه داوطلبان بر سایت معاونت آموزش قوه قضاییه به دلیل درج نشدن «رتبه کل کشوری بدون لحاظ مقطع» شبهاتی ایجاد شد و بعدا با اصلاح کارنامه‌ها نسبت به رفع آن اقدام شد، اما اخیرا و درپی اعلام اسامی قبول‌شدگان آزمون علمی، برخی داوطلبان در تماس با ایسنا شبهات جدیدی را با ارایه دلایل و مدارک....

 مستند مطرح کرده‌اند که عمده‌ترین آنها مربوط به عدم تطبیق برخی اسامی در لیست اولیه (دعوت به مصاحبه علمی) و لیست نهایی (قبول‌شدگان آزمون علمی)، تکرار برخی نام‌ها در لیست دوم، قبول‌شدن برخی نام‌ها در آزمون علمی که حتی در لیست اولیه اسمی از آنها نیست، پذیرفته شدن درصد زیادی از داوطلبان برخی استان‌ها از جمله استان‌های شمالی کشور و ... است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ‌سرویس فقه و حقوق ایسنا در گفت‌وگو با «حسن افشار»، مدیر کل آموزش قضات قوه قضاییه و دبیر کارگروه جذب و استخدام داوطلبان تصدی منصب قضا، تلاش کرده است که به برخی از این شبهات پاسخ دهد.

متن کامل پرسش‌های ایسنا و پاسخ مکتوب و غیرحضوری مدیرکل آموزش قوه قضاییه که  از طریق نمابر ارسال شده، به این شرح است:

ایسنا - با توجه به انتشار لیست 1333 نفر از قبول شدگان آزمون کتبی و انتشار لیستی از 981 قبول شده در بررسی صلاحیت علمی بر روی سایت معاونت آموزش قوه قضاییه، تعداد 74 نفر از اسامی قبول‌شدگان وجود دارند که  نام آنها در لیست دوم آمده اما در لیست اولیه نامی از آنها نیست!؟ دلیل این اختلاف در انتشار اسامی چیست؟

افشار - با توجه به شرایط و ضوابط مصوب برای جذب علمی داوطلبان تصدی منصب قضا به شرح آگهی ثبت‌نام و آزمون مصوب رییس قوه قضاییه و مصوبات کارگروه جذب و استخدام داوطلبان، تعداد 1333 نفر با کسب حد نصاب نمره قبولی در آزمون کتبی در مرحله اول برای تشکیل پرونده و مصاحبه علمی شفاهی و اختبار دعوت شدند و در مرحله دوم تعداد 216 نفر نیز برای مصاحبه علمی دعوت شدند و کسانی بودند که مدل نمره 5 درس اختصاصی آنها بالاتر از حد نصاب (نمره کف) آزمون کتبی بوده که نهایتا پس از مصاحبه علمی حدود 1000 نفر به عنوان پذیرفته شدگان مرحله جذب علمی برای انجام مراحل گزینش عمومی و احراز صلاحیت نهایی به اداره کل گزینش قضات معرفی شدند و تقریبا دو برابر ظرفیت پذیرش نهایی است.

ایسنا - در لیست منتشر شده دوم ـ  که ظاهرا  لیست نهایی قبول‌شدگان است ـ برخی اسامی تکرار شده‌اند دلیل آن چیست؟ و اگر این کار سهوا صورت گرفته آیا حذف اسامی تکراری بر تعداد کل اسامی قبول شده نهایی تاثیرگذار نیست؟

افشار - لیستی که در سایت معاونت اطلاع رسانی شده است، پذیرفته شدگان مرحله جذب علمی است و البته چند نفری نیز که مطابق آگهی ثبت‌نام واجد شرایط معاف از آزمون کتبی بوده‌اند، دعوت به مصاحبه شده‌اند که نتایج حاصله به مرور جهت سیر مراحل گزینش البته در صورت قبولی به اداره کل گزینش اعلام خواهد شد و یکی دو مورد اسامی تکراری ناشی از اشتباه ماشین‌نویسی بوده و خللی به موضوع وارد نمی‌کند، چون کاهش یا افزایش تعداد مدنظر نیست بلکه هر تعداد که حد نصاب نمره مرحله جذب علمی (کتبی و شفاهی) را کسب کنند و از لحاظ بررسی شخصیتی و روانشناختی مشکلی نداشته باشند به گزینش معرفی می‌شوند و مبنای جذب نهایی احراز صلاحیت‌های علمی و شخصیتی داوطلبان است و ممکن است با این معیار در نهایت بیشتر از 500 نفر یا کمتر از 500 نفر جذب شوند.

ایسنا- چرا اسامی 216 نفر مرحله دوم دعوت به مصاحبه علمی، اطلاع‌رسانی نشد؟و دیگر اینکه  از اولین مرحله اعلام نتایج تاکنون در هر مرحله از گزینش چه تعداد قبول شده‌اند و در صورتی که اشخاصی ابهام، سوال یا شبهه‌ای در این خصوص داشتند از چه طریقی می‌توانند پیگیری کنند؟

افشار – اطلاع‌رسانی از طریق سایت معاونت آموزش و تحقیقات قوه انجام می‌شود و در مرحله گزینش هم داوطلبان باید به اداره کل گزینش مراجعه کنند که قبلا اطلاع‌رسانی شده است و از آن اداره کل بر اساس برنامه زمان‌بندی خود با داوطلبان تماس خواهند گرفت و در خصوص آزمون کتبی و مصاحبه علمی نیز با دبیرخانه کارگروه جذب و استخدام داوطلبان که قبلا هم اطلاع رسانی شده است تماس بگیرند.

ایسنا- برخی داوطلبان در تماس با ایسنا مدعی شده‌اند بر اساس مدارکی که دارند درصد افراد پذیرفته شده در برخی از استان‌ها نسبت به سایر استان‌ها تفاوت آشکار دارد، برای مثال استان‌های شمالی کشور دارای چنین شرایطی است آیا این امر دلیل خاصی دارد؟

افشار – کلیه داوطلبان از همه استان‌ها در شرایط مساوی و یکسان و فقط بر مبنای ضوابط مندرج در آگهی ثبت‌نام و شیوه‌نامه مصاحبه علمی در یک رقابت و مسابقه علمی شرکت کردند و اگر برخی از استان‌ها، تعداد پذیرفته شدگان بیشتر هستند چون، تعداد شرکت کنندگان در آزمون هم بیشتر بوده‌اند مثلا استانی بیش از 100 نفر شرکت کردند و استان دیگری کمتر از 20 نفر؛ طبیعی است نتیجه نهایی جذب علمی در هر دو استان ممکن است متفاوت باشد.

ایسنا- آزمون سال 90 در چه تاریخی برگزار خواهد شد و برنامه پذیرش چند نفر را در این آزمون مدنظر دارید؟

افشار- برای آزمون سال جاری (سال 90) نیز رییس قوه قضاییه به معاونت آموزش و تحقیقات قوه ماموریت داده که نسبت به ثبت‌نام و برگزاری آزمون اقدام کند که معاونت در حال بررسی فرآیندهای جذب سال 89 و ارتقای استانداردهای برگزاری آزمون و جذب داوطلبان است و زمان دقیق ثبت‌نام متعاقبا اعلام خواهد شد و بناست در شهریور سال جاری آزمون برگزار شود که البته احتمال تغییر زمان برگزاری آزمون وجود دارد و فقط همین قدر می‌توانم به داوطلبان عرض کنم که ثبت‌نام و آزمون در سال جاری هم به حول قوه الهی انجام خواهد شد و از همین الان با برنامه‌ریزی شروع به مطالعه منابع معتبر موثر در آزمون کنند.

انتهای پیام

کد خبر: 9002-17367

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد