قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

منابع و زمان برگزاری آزمون وکالت سال 1390 اعلام شد

در گفتگو با بازارکار

منابع و زمان برگزاری آزمون سال جاری کانون وکلا اعلام شد

اشاره:

بهمن کشاورز رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) به همراه سیدمحمد جندقی رئیس کانون وکلای مرکز در گفت‌و‌گوی اختصاصی با خبرنگار بازار کار، به تشریح آخرین تصمیمات در خصوص برگزاری آزمون سال جاری کانونی وکلا پرداختند.

منابع و زمان برگزاری آزمون سال جاری، تفاوت‌های این آزمون با آزمون سال گذشته، نحوه و مبنای تعیین تعداد کارآموز وکالت، استاندارد تعداد وکیل مورد نیاز برای کشور و آخرین تصمیمات در ارتباط با دومرحله‌ای شدن....

 آزمون کانون وکلای مرکز و منابع آزمون مرحله دوم این کانون، از جمله مباحث و موضوعاتی بودند که در این گفت‌و‌گو مورد بررسی قرار گرفتند.

 

تعیین تعداد کارآموزان وکالت سال جاری تا پایان خردادماه

                                                                     

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری:

کمیسیون تبصره ماده یک قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت در سال جاری برگزار نشده و ما از مسئولان مربوطه خواهش کردیم که تا پایان خردادماه جاری تشکیل شود، تا از این طریق مشخص شود که کانون‌های وکلا چه تعداد کارآموز وکالت در سال جاری باید جذب کنند.

بهمن کشاورز رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) در این گفتگو به زمان برگزاری کمیسیون تبصره ماده یک قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت اشاره کرد و گفت: از مسئولان مربوطه خواهش کردیم تا در صورت امکان این کمیسیون را تا پایان خردادماه جاری تشکیل دهند و تعداد کارآموز وکالت که باید در سال جاری جذب شوند را مشخص کنند.

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا)، با بیان این مطلب افزود: این کمیسیون متشکل از رئیس دادگستری استان، رئیس دادگاه انقلاب و رئیس کانون وکلای استان است که براساس معیارها و ضوابط مشخص تعیین می‌کنند که در هر استان چه تعداد وکیل توسط کانون وکلای آن استان جذب شود. کانون‌های وکلا مجری تصمیم این کمیسیون هستند.

وی افزود: این کمیسیون در سال جاری برگزار نشده و ما از مسئولان مربوطه خواهش کردیم که تا پایان خردادماه جاری تشکیل شود، تا از این طریق مشخص شود که کانون‌های وکلا چه تعداد کارآموز وکالت در سال جاری باید جذب کنند.

کشاورز جذب کارآموز وکالت توسط کانون وکلا را بر مبنای کمیسیون تبصره ماده یک قانون کیفیت اخذ در اولویت هستند و در حقیقت آنان تعیین می‌کنند که کانون‌های وکلا چه تعدا وکیل جذب کنند در حقیقت کانون‌های وکلا براساس یک مبنا و مأخذ مشخص و قانونی کارآموز وکالت جذب می‌کنند و هیچ‌گاه بدون این مبنا و مأخذ اقدام به جذب نمی‌کنند.

زمان برگزاری آزمون

کشاورز سپس به زمان برگزاری آزمون سال جاری کانون وکلا اشاره کرد و گفت: سعی می‌کنیم اواخر آبان و یا اوایل آذرماه آزمون را برگزار کنیم. زیرا اواخر آذرماه همایش سراسری و انتخاب داریم، باید پیش از آن تکلیف آزمون سال جاری را مشخص کنیم.

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلا یادآور شد: آزمون تمامی کانون‌ها به جزء کانون مرکز به صورت یک مرحله برگزار می‌شود. تنها کانون مرکز است که اعلام کرده آزمونش دو مرحله‌ای است.

تفاوت‌های آزمون سال جاری

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌هایی وکلای دادگستری همچنین درباره تفاوت‌های آزمون سال جاری گفت: در آزمون امسال اتحادیه، صرفاً کسانی حق شرکت دارند که برگه خاتمه خدمت یا معافیت دائم داشته باشند. برخلاف سال‌‌های اخیر که داوطلبان در صورت داشتن معافیت‌های تحصیلی نیز امکان شرکت در آزمون را داشتند، در سال  جاری صرفاً داشتن معافیت دائم یا برگه خاتمه خدمت ملاک عمل خواهد بود.

منابع آزمون سال جاری

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران در ادامه به منابع آزمون سال جاری کانون وکلا اشاره کرد و گفت: مأخذ سوالات آزمون سال جاری از متن قوانین، متن تفاسیر رسمی قوانین و آرای وحدت رویه دیوان عالی کشور خواهد بود داوطلبان می‌توانند از هم‌اکنون با مطالعه این منابع برای آزمون آماده شوند.

کشاورز خاطرنشان کرد: روال برگزاری آزمون از طریق اتحادیه همواره به این صورت بوده است که یک آزمون سراسری و به صورت تستی برای کلیه کانون‌ها برگزار می‌شود و پس از برگزاری این آزمون، اسامی افراد پذیرفته شده جهت انجام مصاحبه به کانون اعلام می‌شود پس از اعلام اسامی، ادامه روند پذیرش کارآموزان هیچ‌گونه ارتباطی با اتحادیه ندارد و تماماً در اختیار کانون‌ هاست.

آزمون مرحله دوم کانون وکلای مرکز اسفند ماه برگزار می‌شود

سیدمحمد جندقی رئیس کانون وکلای مرکز نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار بازار کار با تأکید بر دو مرحله‌ای بودن آزمون سال جاری این کانون گفت: آزمون سال جاری کانونوکلای مرکز قطعاً دو مرحله‌ای است و در هیئت‌مدیره کانون تصویب شده که در مرحله دوم از 5 درس آزمون تشریحی گرفته شود.

وی دروس، آئین دادرسی کیفری، آئین دادرسی مدنی، حقوق جزای عمومی و اختصاصی، حقوق تجارت و حقوق مدنی را 5 درسی عنوان کرد که در مرحله دوم از آن‌‌ها آزمون تشریحی گرفته می‌شود.

رئیس کانون وکلای مرکز به زمان برگزاری آزمون مرحله اول اشاره کرد و گفت: آزمون مرحله اول اواخر آبان یا اوایل آذرماه برگزار می‌شود. پس از آنکه سازمان سنجش نتایج این آزمون را اعلام کرد ما دو برابر ظرفیت پذیرش می‌کنیم و پس از آن آزمون مرحله دوم که به صورت تشریحی است را برگزار می‌کنیم. آزمون مرحله دوم به احتمال فراوان در اسفندماه برگزار می‌شود.

کاهش سهمیه سال جاری کانون مرکز

جندقی به سهمیه پذیرش کارآموز وکالت در سال جاری اشاره کرد و گفت: تعداد هنوز مشخص نیست. منتظر برگزاری کمیسیون تبصره ماده یک قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت، هستیم که به احتمال فراوان در خردادماه جاری برگزار می‌شود. این کمیسیون مشخص می‌کند که کانون مرکز در سال جاری چه تعداد کارآموز وکالت پذیرش می‌کند.

جندقی ادامه داد: با توجه به اینکه کانون وکلای کرمان از کانون وکلای مرکز جدا شده و کانون وکلای کرج و سمنان نیز در  حال جدا شدن هستند، پیش‌بینی می‌کنیم سهمیه کانون مرکز در سال جاری با کاهش مواجه شود. زیرا کانون جدا شده و یا کانون‌هایی که جدا  خواهند شد به صورت مجزا اقدام به پذیرش کارآموز وکالت خواهند کرد و این باعث می‌شود سهمیه کانون وکلای مرکز محدود شود.

نحوه تعیین تعداد کارآموزان وکالت

رئیس کانون وکلای مرکز:

با توجه به اینکه کانون وکلای کرمان از کانون وکلای مرکز جدا شده و کانون وکلای کرج و سمنان نیز در حال جدا شدن هستند، پیش‌بینی می‌کنیم سهمیه کانون مرکز در سال جاری با کاهش مواجه شود. زیرا کانون جدا شده و یا کانون‌هایی که جدا خواهند شد به صورت مجزا اقدام به پذیرش کارآموز وکالت خواهند کرد

وی سپس به نحوه تعیین تعداد کارآموزان وکالت اشاره کرد و گفت: برای تعیین تعداد کارآموز وکالت در هر سال، ابتدا تعداد دادگاه‌ها یا شعبات جدید هر استان توسط قوه‌قضائیه مشخص می‌شود و در اختیار کانون‌های وکلا قرار می‌گیرد، کانون‌ها این دادگاه‌ها یا شعبات جدید را با تعداد وکلا و کارآموزان وکالت استان مربوطه مقایسه می‌کنندو با یک اجماع سه‌جانبه مشخص می شود که در هر استان چه تعداد وکیل جدید باید پذیرش شود. پس از اینکه مشخص شد چه تعداد کارآموز وکالت باید پذیرش شود به کانو‌های وکلا مأموریت داده می‌شود تا برای پذیرش تعداد موردنظر اقدام کنند.

جندقی برخی اظهارنظرات پیرامون اینکه نظر کانون‌های وکلا در کمیسیون تبصره ماده یک قانون کیفیت اخذ، اولویت دارد را خلاف واقع عنوان کرد و گفت: در این کمیسیون اعضای قوه‌قضائیه در اکثریت هستند و آنان هستند که تصمیم می‌گیرند هر کانون چه تعداد کارآموز وکالت پذیرش کند. موارد بسیاری بوده که کانون‌های وکلا ظرفیت و شرایط پذیرش تعداد مشخص شده در کمیسیون را نداشته‌اند اما به تصمیم این کمیسیون احترام گذاشته و از آن تبعیت کرده‌اند.

وی افزود: به هیچ عنوان نظر کانون‌های وکلا در کمیسیون تبصره ماده یک قانون کیفیت اخذ، مبنای تصمیم‌گیری نیست. اشتباه عمده مرکز امور مشاوران همین موضوع است که فکر می‌کند کانون‌های وکلا تصمیم‌گیرنده اصلی در این کمیسیون هستند.

 

استاندارد تعداد وکیل برای کشور

رئیس کانون وکلای مرکز، به استاندارد تعداد وکیل برای کشور اشاره کرد و گفت: اینکه گفته می‌شود باید برای هر هزار نفر یک نفر وکیل فعالیت کند یک موضوع جدیدی است که بنده تاکنون نشنیده‌ام و نمی‌دانم از کجا آمده است. اما این را می‌دانم که استاندارد مشخصی برای این منظور وجود ندارد و بستگی به شرایط و فرهنگ کشورهای مختلف تعداد وکلا هم متفاوت است.

ضرورت گسترش فرهنگ استفاده از وکیل

جندقی افزود: ممکن است در یک کشور فرهنگ استفاده از وکیل به شکل اصولی نهادینه شده باشد و به تبع در این کشور تعداد وکلاء باید متناسب با این مهم باشد و از طرف دیگر ممکن است مردم کشور دیگری اصولاً با خدمات وکیل آشنا نباشند و فرهنگ استفاده از وکیل در آن کشور آن‌ گونه که باید شکل نگرفته باشد،  حتماً در این کشور وضعیت متفاوت است.

وی در پایان تصریح کرد: امیدوارم در کشور ما نیز رسانه‌ها به خصوص صدا و سیما کمک کند تا مردم با خدمات وکیل بیش از پیش آشنا شوند و از این رهگذر شاهد کاهش اطاله دادرسی‌ها و همچنین احقاق حقوق مردم به شکل اصولی باشیم. با اجرایی شدن این  مهم دیگر وکیل بیکار نخواهیم داشت و ضرورت دارد تا تعداد وکلاء نیز افزایش یابد.

گفت‌و‌ گو: حجت سوری

منبع:هفته نامه بازارکار شماره 613 به تاریخ16/03/1390
به نقل از موسسه آموزش عالی آزاد چتر دانش

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد