قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

دانلود رایگان-مقدمه

با توجه به انتشار مطالب متنوع از موضوعات حقوقی در وب سایت ها و وبلاگ های حقوقی که بخش هایی مفیدی از آنها تنها از طریق دانلود فایل قابل دسترسی می باشد که یافتن لینک مربوطه امری دشوار و زمان گیر بوده و بعضاً از طریق موتورهای جستجو نیز قابل دسترس نیست، لذا در نظر داریم لینک های دانلود کتب، جزوات، آزمون ها، مقالات و نرم افزارهای مهم حقوقی را که به آنها دسترسی یافته ایم را پس از بررسی موجود بودن فایل مربوطه، در بخش «دانلود های رایگان حقوقی» قرار دهیم که امیدواریم مفید واقع شود.

جا دارد از تمام اشخاصی در تهیه و بارگذاری مطالب فوق در اینترنت اقدام نمودند، قدرانی نمایم. لازم به ذکر است که به جهت این که لینک ها مربوط به وب سایت و وبلاگ های مختلفی است، از ذکر موردی منابع آنها خودداری می شود.

ادامه مطلب ...

ضرورت اعلام نتیجه قرارهای نهایی به زندان

تاریخ 27/9/1389

شماره 325/89/س/794/9001

کلیه معاونان محترم دادستان و سرپرستان نواحی دادسرای عمومی و انقلاب

 

با سلام و حیات

به پیوست تصویر نامه سرپرست محترم مجتمع قضایی بعث به شماره2790/2198/9001 مورخ 28/6/89 ارسال می گردد، خواهشمند است دستور فرمایید به نحو مقتضی به همکاران محترم قضایی مجموعه ابلاغ شود تا همکاران پس از صدور قرار نهایی برای متهمانی .......

ادامه مطلب ...

شأن قاضی و قانون مداری

عادت کنید پای میز هیچ مسئولی نایستید

بگذارید دو خاطره را برایتان تعریف کنم که هر دو در خصوص شأن قاضی و قانون مداری است، البته یکی قبل از انقلاب و دیگری مربوط به اوایل پیروزی انقلاب اسلامی.

 

شاید ندانید من در دورانی که مرحوم «عبدالعلی لطفی» وزیر دادگستری مرحوم دکتر مصدق بودند و در حالی که جوانی بیست و دو سه ساله بودم، وارد قضا شدم و مطلع هستید، مرحوم لطفی در آن زمان پیرمرد هشتاد ساله مجتهدی بودند که عزم جدی 

ادامه مطلب ...

عجیب ترین شکایت ها

در دنیا شکایات عجیب و غریبی به ثبت می رسند که برخی به فرجام می رسند و برخی نافرجام می مانند. کشور آمریکا نیز شاهد شکایات بسیار جالب و عجیب و غریبی است، این هم برخی از عجیب ترین شکایات مطرح شده در آمریکا:

 

به گزارش وبلاگ ترجمه اخبار ترکیه به نقل از روزنامه وطن؛

 

• یک مرد اهل سان دیه گوی آمریکا علیه شهرداری شکایتی را به مبلغ 504 میلیون دلار مطرح کرد.
دلیل شکایت این بود: هنگام اجرای کنسرت در سالن.....

ادامه مطلب ...

قضاوت حضرت علی «ع» و اسنتطاق یا استفصال

شاید کسانی که فصل بینه و یمین را در کتب قضاء خوانده باشند، پیش خود تصور کنند که قاضی کاری جز مطالبة بینه از مدعی و درخواست یمین از مدعی علیه ندارد. یعنی اگر مدعی فاقد بینه باشد، دست به تحلیف مدعی علیه زده و او هم معمولاً سوگند یاد می کند و پروندخ دعوی به این آسانی بسته می شود. اما مطلب چنین نیست. یکی از مطالبی که بطلان این تصور را ثابت می کند، موضوع استنطاق(و تفریق شهود دعوی مدنی و کیفری) است.

موضوع استنطاق به امورکیفری بستگی دارد. استنطاق، تحصیل دلیل یا تلقین نیست و از تدابیری است که قضات باید ازآن برای کشف حقیقت استفاده نمایند. در این مورد یک دعوی کیفری در تألیفات مؤلفان ....

ادامه مطلب ...

قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح سرد و...

قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح سرد و مهمات غیر مجاز مصوب 7 شهریور 1390

فصل اول ـ کلیات

ماده1ـ قاچاق سلاح، مهمات، اقلام و مواد تحت کنترل عبارت از وارد کردن آنها به کشور و یا خارج نمودن آنها از کشور به طور غیرمجاز است.

 

ماده2ـ مقصود از سلاح و مهمات در این قانون انواع سلاحهای گرم و سرد جنگی و شکاری اعم از گلوله‌زنی و غیرگلوله‌زنی و مهمات مربوط به آنها است.

تبصره ـ اسلحه لیزری و آن دسته از شبه‌سلاحهایی که به دلیل مشابهت و کاربرد، قابلیت جایگزینی سلاح را دارند از حیث احکام مندرج در این قانون، حسب مورد تابع احکام سلاح گرم قرار می‌گیرند و ....

ادامه مطلب ...

مرخصی قضات

تاریخ: 17/12/1387

شماره: 23062/ق/60

ریاست کل محترم دادگستری استان تهران

سلام علیکم

باعنایت به سئوالات مطروحه در خصوص نحوه محاسبه و ذخیره مرخصی، مستنداً به ماده 17 قانون مدیریت خدمات کشوری، قضات از مقررات قانون مذکور مستثی هستند.

بنابراین وضع مقررات جدید در ماده 84 قانون مرقوم در خصوص اعطاء و ذخیره مرخصی قابل اعمال برای دارندگان پایه های قضایی نمی باشد.

لازم است کمافی السابق طبق مفاد مواد 49-48-47 قانون استخدام کشوری و آیین نامه مربوطه عمل شود. ایام تعطیلی بین دو مرخصی جزو مرخصی محاسبه و منظور می گردد./آ

عبداللهی

مدیر کل کارگزینی قضات

سرقت از حساب مشتریان با استفاده از نرم‌افزار

بر مبنای اظهارات برخی مسئولان در پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا این روزها موارد برداشت غیرمجاز و یا همان سرقت از حساب افراد افزایش یافته است و برخی از متصدیان کافی نت ها نیز که تعهدی به حرفه خود ندارند با سوء استفاده از اعتماد شهروندان و استفاده از نرم افزارهای جاسوسی مبالغی را از حساب آن ها برداشت کرده اند. در تازه ترین موارد متصدی 2 کافی نت با سوء استفاده از اعتماد مشتریان خود به سرقت موجودی حساب آن ها مبادرت کردند.

 

سرهنگ محسن میربهرسی معاون پلیس فتای ناجا درباره این گونه سرقت ها گفت: دانشجویی به یکی از کافی نت های شهر اردبیل مراجعه .....

ادامه مطلب ...

بهاء شهادت

یک نفر تماشاچی روزی گذرش به زندان شهر افتاد. چشمش به شخصی افتاد که در کُنج زندان نشسته بود. پیش رفت و از رئیس بازداشتگاه پرسید: این زندانی مرتکب چه جنایت وحشتناکی شده است؟

رئیس بازداشتگاه با خونسردی گفت: این زندانی مرتکب هیچگونه جنایت که سهل است، حتی خلاف هم نشده است. او چند روز پیش از خیابانی عبور می کرد و دید که شخصی به ضرب گلوله شخص دیگری را کشت. او را برای ادای شهادت گرفتند و به منظور تأمین دلیل در اینجا زندانی کردند.

تماشاچی: پس قاتل کجاست؟

رئیس: آه، او را به قید کفالت آزاد کردند.

 

منبع: مجله علمی حقوقی انتقادی کانون وکلاء، سال هیجدهم، شماره مسلسل102، خرداد-تیر 1345، صص132-133

شکایت نمایندگان مجلس از شاه به دادگستری

همچنانکه مستحضرید، زندگینامه خود نوشت دکتر ناصر کاتوزیان استاد ممتاز حقوق دانشگاه تهران مکتوب شد.

اتوبیوگرافی ناصر کاتوزیان در 328 صفحه، شمارگان 3 هزار نسخه و با بهای 4250 تومان از سوی شرکت سهامی انتشار به چاپ رسیده و به زودی در بازار کتاب توزیع خواهد شد.

این کتاب در سه فصل تنظیم شده است: دوران کودکی و نوجوانی، دوران قضاوت، دوران دانشگاهی، فصل سوم از این کتاب خود شامل 4 بخش است شامل پیش از انقلاب، پس از انقلاب، دوران انفصال و عزلت و بازگست به دانشگاه.

به گزارش مهر، پیش از این نیز به مناسبت بزرگداشت دکتر ناصر کاتوزیان، زندگینامه و خدمات علمی و فرهنگی وی از سوی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی منتشر شده بود.

 سطور ذیل نگاهی است به یکی از خاطرات این استاد پیرامون یک دادخواست شگفت:

 

خاطره جالب دیگری که از کارنامه دادگاه شهرستان به یاد دارم؛ دادخواست گروهی از نمایندگان مجلس منحل شده و درخواست ابطال فرمان انحلال مجلس از طرف شاه بود. برای فهم این مطلب؛ ناچار باید یادآوری کنم که شاه در آستانه انقلاب ...