قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

دوربینی برای آشکار سازی لکه های خون درصحنه جرم

استفان مورگان و میشل می ریک، دو محقق از دانشگاه کارولینای شمالی واقع در ایالت کلمبیا، بر روی طرح اولیه دوربینی کار می کنند که بتواند لکه های مشکوک خون موجود در صحنه جرم؛ که با چشم غیر مسلح قابل شناسایی نیستند را آشکار سازی کند.  

 
در حال حاضر برای تعیین لکه های خون از ماده ای به نام «لومینول» استفاده می گردد که به صورت اسپری در مکان های مشکوک افشانده می شود. از آنجایی که این ماده ...

سمی است؛ ترکیب خون را به گونه ای تغییر می دهد که در آزمایش های سطح بالاتر، تعیین DNA خون را مشکل و حتی غیر ممکن می سازد. به همین دلیل محققین به فکر پیدا کردن راهکاری ویژه در این زمینه افتادند.  
 
تنها کافی است که با این دوربین تازه ابداع شده، عکسی از صحنه جرم گرفته شود. این دوربین با استفاده از پالس های اشعه مادون قرمز که بر سطوح می تاباند مکان لکه ها را مشخص کرده و با کمک یک لایه 8 میکرومتری از پروتئین آلبومین(protein albumin) که همانند یک فیلتر است، مکان دقیق لکه های خون را تعیین می کند.  
 
با این شیوه لکه های بسیار ریز خون به راحتی در صحنه مشخص شده و برای آزمایشات دیگری نظیر تعیین DNA سالم حفظ می شوند. محققین می گویند با تغییر دادن ماده سازنده این فیلتر می توان مکان دقیق دیگر لکه های موجود در صحنه اعم از لکه روغن ها، چای، قهوه و حتی سموم را کشف کرد.  
 
طرح این دوربین در حال بررسی است و در صورت داشتن عملکرد موفقیت آمیز در تست ها؛ می تواند به عنوان بهترین و کاربردی ترین وسیله ی جرم شناسی در صحنه های قتل محسوب شود. این وسیله قطعا مورد استفاده کارآگاهان علاقه مند به استفاده از تکنولوژی خواهد بود.

منبع: نارنجی .کام

نظرات 1 + ارسال نظر
مهدی پنج‌شنبه 15 فروردین 1392 ساعت 21:05

باتشکر خیلی جالبه اگه جهانی بشه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد