قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

سرقت از حساب مشتریان با استفاده از نرم‌افزار

بر مبنای اظهارات برخی مسئولان در پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا این روزها موارد برداشت غیرمجاز و یا همان سرقت از حساب افراد افزایش یافته است و برخی از متصدیان کافی نت ها نیز که تعهدی به حرفه خود ندارند با سوء استفاده از اعتماد شهروندان و استفاده از نرم افزارهای جاسوسی مبالغی را از حساب آن ها برداشت کرده اند. در تازه ترین موارد متصدی 2 کافی نت با سوء استفاده از اعتماد مشتریان خود به سرقت موجودی حساب آن ها مبادرت کردند.

 

سرهنگ محسن میربهرسی معاون پلیس فتای ناجا درباره این گونه سرقت ها گفت: دانشجویی به یکی از کافی نت های شهر اردبیل مراجعه .....

کرد تا از طریق اینترنت کافی نت شهریه دانشگاه خود را بپردازد این دانشجو پس از آن که مبلغ شهریه را واریز کرد غافل از این که متصدی کافی نت در کمین او نشسته است از آن جا خارج شد و هنگامی که دانشجو رمز حساب خود را وارد صفحه پرداخت بانکی کرده بود، متصدی کافی نت با استفاده از نرم افزار جاسوسی به رمز دسترسی پیدا کرده بود تا پس از آن به حساب مشتری خود دستبرد بزند. پس از گذشت 7 ماه دانشجوی مذکور هنگامی که حساب بانکی خود را بررسی کرد متوجه شد که مبالغی طی دو مرحله از حساب او کسر شده است. وی پس از آگاهی از این موضوع به بانک رفت و متوجه شد مبالغی از حساب او به شماره حساب فردی ناشناس واریز شده است. بنابراین وی دست به کار شد و شکایتی را در این خصوص به پلیس فتای استان اردبیل تسلیم کرد.

 

متعاقب این اقدام گروهی از کارآگاهان پلیس فتا تحقیقات خود را در این زمینه آغاز کردند و دریافتند که شماره حسابی که پول ها به آن واریز شده مربوط به جوانی است که در شهر اردبیل کافی نت دارد. بنابراین مأموران پس از هماهنگی با مقام قضایی برای دستگیری فرد سارق دست به کار و موفق شدند او را در کافی نتش دستگیر کنند. متهم دستگیر شده در بازجویی ها صراحتا به جرم خود اعتراف کرد و گفت: برای رد گم کردن پس از 7 ماه در دو مرحله اقدام به برداشت از حساب طعمه خود کردم.

 

در مورد دیگری یک شهروند به منظور ثبت نام اینترنتی وارد کافی نتی در شهر زنجان شد. او نیز پس از آن که پشت رایانه نشست رمز حساب خود را وارد دستگاه کرد و پس از ثبت نام و پرداخت اینترنتی وجه از کافی نت خارج شد اما چند روز بعد در بررسی حساب خود متوجه شد که مبلغی از حساب او به صورت اینترنتی برداشت شده است. بنابراین وی طرح شکایت کرد و با مراجعه به پلیس فتا، وقتی مأموران از وی درباره مراجعه به مکان هایی به منظور خرید یا ثبت نام پرسیدند، گفت که چندی پیش به منظور ثبت نام اینترنتی به یک کافی نت مراجعه کرده است. پس از این اظهارات مأموران پلیس به جست وجوی سارق اینترنتی پرداختند و هنگامی که شک مأموران درباره احتمال سرقت از جانب متصدی کافی نت به یقین تبدیل شد با اخذ مجوز قضایی مسئول کافی نت مربوطه را شناسایی و دستگیر کردند.

 

متهم دستگیر شده در اعترافات خود به پلیس گفت: در هنگام ثبت نام شاکی، اطلاعات حساب وی را از طریق نرم افزارهای جاسوسی ذخیره کردم و در فرصتی مناسب خرید اینترنتی انجام دادم. متهم این پرونده به حکم مقام قضایی پس از محاکمه روانه زندان شد.

 

معاونت اجتماعی پلیس فتا به شهروندان توصیه کرد در حفظ اطلاعات محرمانه و خصوصی خود هوشیار باشند و در صورت مواجهه با مشکلاتی که ذکر آن رفت از طریق وب سایتwww.cyberpolice.ir و ایمیل eFataepolice.ir مراتب را اطلاع دهند.

 

منبع: خراسان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد