قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

امکان جذب زنان برای تصدی امر قضاوت در ایران

علیرضا عالی پناه، رئیس مرکز جذب و آزمون قوه قضائیه ایران درباره امکان جذب زنان برای تصدی امر قضا گفته است که "پس از بررسی های مفصل مقرر شد که با سنجیده شدن جوانب مختلف امکان جذب بانوان هم وجود داشته باشد".

به گفته آقای عالی پناه، به این ترتیب زنان ..

می توانند در آزمون کتبی سال ۱۳۹۱ شرکت کنند و گزینش آنها با روشی مشابه روش پذیرش مردان، انجام می شود.

بر اساس قانونی که بعد از انقلاب سال ۱۳۵۷ به تصویب رسید، قضاوت تنها به مردان اختصاص یافت و انتخاب قاضی تنها از میان مردان واجد شرایط کسب این حرفه صورت می گیرد.

به این ترتیب زنانی که تا پیش از انقلاب به حرفه قضاوت مشغول بودند، مجبور شدند در پست های دیگری نظیر وکالت به کار مشغول شوند.

آقای علی پناه، رئیس مرکز جذب آزمون قوه قضائیه همچنین در مورد "اشکالات شرعی" به کارگیری زنان در امر قضاوت گفت: "از آن جا که قضا در کشور ما یک امر اذنی است که توسط ولی فقیه به افراد اذن داده می شود، به همین دلیل استفاده از زنان در امرقضاوت آن هم به صورت اذنی مشکلی ندارد."

آقای عالی پناه افزود:" حتی اگر قضاوت اذنی هم نبود، چون زنان در مرحله انشا رای نیستند، مشکلی از این باب وجود نداشت. "

مهرانگیز کار، حقوقدان، در واکنش به انتشار این خبر به بی بی سی گفت: "با توجه به این که گفته شده زنان در مرحله انشای رای نمی توانند نقشی داشته باشند و امضای آنها در رای نهایی نیست، به نظر می رسد که تغییر فاحشی در وضعیت عملی شدن اشتغال زنان در امر قضاوت ایجاد نشده است."

به گفته خانم کار، این طور به نظر می رسد که منظور از جذب بانوان برای تصدی امر قضا این باشد که تعداد زنانی که وارد دستگاه قضایی می شوند و دردادگاهها حضور پیدا می کنند، بیشتر شود.

این حقوقدان همچنین افزود: "اگر قرار است گشایشی در این مورد ایجاد شود و زنان هم بتوانند در مقام قاضی بنشینند، باید قانونی که تاکید می کند قضات باید از میان مردان واجد شرایط انتخاب شوند، تغییر کند."

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد