قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

حق کانون وکلاء یا مرکز مشاوران در مطالبه پرونده از مقامات قضایی

سئوال 28: مطالبه پرونده توسط کانون وکلای دادگستری و یا مشاورین قوه قضاییه از طریق معرفی نماینده (وکیل) جهت بررسی تخلف وکیل یا مشاورین عضو کانون به چه صورت می باشد؟

 نظر اکثریت

کانون وکلا یا مشاورین مکلفند در صورت نیاز به پرونده، صرفاً از طریق...

استعلام یا تصریح موارد لازم، اقدام نمایند و دادسرا و یا دادگاه مکلف به ارسال پرونده نمی باشد. تنها در صورت استعلام دادگاه یا دادسرا، موارد مورد درخواست کانون را در صورتی که منع قانونی وجود نداشته باشد، پاسخ داده و ارسال می دارند.

 نظر اقلیت

حق مطالبه پرونده را ندارد و در صورت نیاز باید از طریق اعزام بازرسین به شعبه مربوطه و در دفتر دادگاه با اجازه رئیس شعبه موارد لازم را استکتاب نمایند.

 

نظر کمیسیون نشست قضایی(1) مدنی:

مطابق ماده 72 آیین نامه لایحه قانونی استقلال وکلای دادگستری، مراجع رسمی از جمله دادسراها و دادگاه ها مکلف به دادن اطلاعات مورد درخواست کانون وکلا شده اند و کانون در مقام رسیدگی به تخلف وکیل می تواند عملکرد وکیل مشتکی عنه در پرونده محاکماتی مورد نظر را از مراجع و مسؤولین مربوط استعلام نماید و از عبارت قانون، تکلیف ارسال پرونده مستفاد نیست؛ لذا نظر اکثریت قابل تأیید است.

 

زیرنویس:

ماده 72 آیین نامه لایحه قانونی استقلال وکلای دادگستری مصوب آذر ماه 1334 وزیر دادگستری با اصلاحات بعدی:

«مراجع رسمی ملکفند به اسرع اوقات اطلاعاتی را که دادگاه یا دادسرا یا هیأت مدیره و شعب کانون می خواهد بدهند، مگر این که دادن اطلاع قانوناٌ ممنوع باشد و دادستانها یا نمایندگان ایشان ملکفند تحقیقاتی را که کانون از شاکی یا مشتکی عنه یا مطلعین تقاضا می نماید، انجام داده بفرستند (و تخلف از آن مستوجب تعقیب انتظامی است)»

 

تذکر: قسمت اخیر ماده 72 (متن اخل پرانتز) به موجب رأی مشاره 66 مورخ 27/2/1382 هیأت عمومی دویان عدالت اداری ابطال گردیده است.

 

منبع: مأوی‌نیوز، دوشنبه 24 بهمن 1390

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد