قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

دکتر حسن دادبان، استاد فقه و حقوق کشور درگذشت

دکتر حسن دادبان استاد برجسته فقه و حقوق کشور پس از سا‌ل‌ها خدمت در عرصه تعلیم و پژوهش در سن ۸۸ سالگی دیده از جهان فروبست.

به گزارش ایسنا، حسن دادبان در تیر ماه ۱۳۰۳ در محله ویجویه تبریز متولد شد. پدرش فرش فروش بود و از مال دنیا چندان نصیبی نداشت. او تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش و در دبستان سعدی گذراند. در دوازده سالگی از نعمت پدر محروم شد،اما...

 علی رغم مشکلات، تحصیلات دوران متوسطه را در دبیرستان فردوسی به پایان رساند. وی فعالیت فرهنگی را از عنفوان جوانی و از سال آخر دبیرستان با تدریس آغاز کرد. او پس از اخذ دیپلم، تحصیلات خود را ادامه داد، به دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز رفت، در رشته ادبیات فارسی به تحصیل پرداخت و در سال ۱۳۲۸ هـ .ش درجه لیسانس گرفت.

وی در سال ۱۳۳۳ هـ .ش نیز لیسانس حقوق گرفت. مدتی نیز در اهواز و آذربایجان به عنوان قاضی تحقیق و بازپرس به خدمت پرداخت. او در شغل قضاوت نیز بسیار دقیق و سخت‌گیر بود. وی در اواخر دهه ۱۳۳۰ هـ .ش برای ادامه تحصیل به فرانسه رفت و از ۱۳۳۷ - ۱۳۴۷ هـ .ش در دانشگاه پاریس به تحصیل پرداخت و موفق به اخذ دانشنامه دکترای دولتی در حقوق جزا شد. همچنین توانست سه دکترا در رشته‌های علوم جزایی، حقوق خصوصی و اقتصاد توسعه بگیرد.

دکتر دادبان پس از بازگشت به ایران، به عنوان مستشار استیناف در دیوان عالی جنایی مشغول به کار شد. در سال ۱۳۴۹ هـ .ش با خانم حسنیه شعاران ازدواج کرد. حاصل این پیوند، فرزندی به نام علی بود که در سال ۱۳۵۲ هـ .ش متولد شد. دکتر دادبان در سال۱۳۵۰هـ .ش به گروه حقوق جزا در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران پیوست. در سال ۱۳۷۴ هـ .ش جهت مطالعه و پژوهش راهی فرانسه شد و یک سال و نیم در آنجا اقامت گزید و سرانجام با ترجمه دو کتاب مرجع در حقوق جزا (آیین دادرسی کیفری و حقوق جزای عمومی) به ایران باز گشت. دکتر دادبان پس از سالها تدریس در ۱۳۸۳ هـ .ش بازنشسته شد، اما علی رغم بازنشستگی همچنان کار تدریس را دنبال کرد. او بیش از هجده سال مدیریت گروه علوم جزایی و جرم شناسی را بر عهده داشت و زمانی نیز معاونت آموزشی و پژوهشی دانشکده حقوق دانشگاه تهران را عهده‌دار بود.

دکتر دادبان سرانجام در ۱۷ تیرماه سال ۱۳۹۱ به دیدار معبود خویش شتافت. مراسم تشییع پیکر آن استاد فرزانه روز دوشنبه مورخ ۱۹ تیر ماه ۱۳۹۱ ساعت ۹ صبح از دانشکده حقوق دانشگاه تهران انجام می شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) درگذشت این استاد فرزانه را به جامعه علمی و دانشگاهی کشور و خانواده آن مرحوم تسلیت می‌گوید.
انتهای پیام 

قاضی دادگستر درگذشت استاد فرزانه «دکتر حسن دادبان» را به خانواده آن مرحوم و جامه علمی و حقوقی تسلیت عرض می نماید.

نظرات 1 + ارسال نظر
رضا دوشنبه 2 مرداد 1391 ساعت 12:57

انا لله و انا الیه راجعون
استاد دکتر حسن دادبان از مفاخر جامعه دانشگاهی بخصوص حقوقی کشور محسوب شده و بحق انسانی والا و دقیق بود.
افتخار شاگردی اش را در سالهای ۷۵-۷۹ داشته و خاطرات خوشی از وی دارم.
انسانی بی پیرایه و بی آلایش و خاکی بود.
خدایش رحمت کند.
غفرالله لنا و لکم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد