قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

م.ق282) خیانت در امانت نسبت به چک

سئوال از آقای محمد

با درود و ارج، اینجانب تعداد 6 فقره چک مجموعاً به مبلغ نزدیک40 میلیون تومان بعنوان امانت به دوست سابق ام!! دادم و حتی در این مورد سند عادی تنظیم نموده و در آن ضمن درج سریال چکها و بانک مربوطه نوشته شد که چکها بصورت امانت نزد ایشان بوده و ایشان موظف به استرداد آنها به اینجانب بود و حق هیچگونه ادعایی در مورد 

چکها ندارد و زیر برگه را علاوه بر امضاء اثر انگشت نیز زدند.

البته لازم بذکر است که چون بنده فقط مبلغ 750هزار تومان به ایشان بدهکار بودم  از بابت یک  حساب و کتاب دیگر ایشان قبل امضاء به متن سند عادی افزودند که چکهای بالا در صورتی پیش اینجانب امانت میباشد که  آقای ( اینجانب) مبلغ 7580 هزار تومان به من پرداخت کند.

متاسفانه بعد از مدتی متوجه شدم خود ایشان (دوست سابق) تعداد چهار فقره از ان چکها را در مجموع به مبلغ164000000ریال برگشت زده و بر علیه اینجانب دعوی مطالبه وجه چکها را مطرح نموده و بنده به محض اطلاع ضمن اینکه بر علیه ایشان  شکایت خیانت در امانت  با استناد به دعوی ایشان و سند عادی مذکور مطرح نمودم سند عادی مذکور به همراه لایحه دفاعیه در دفاع از خودم در دعوی مطالبه وجه چکها تقدیم دادگاه نمودم که متاسفانه دادگاه بدوی بدون  ورود به سند عادی مذکور و دفاعیات اینجانب، در دادنامه اصداری بنده را محکوم به پرداخت وجه چکها و تاخیر تادیه و .... محکوم کرده و در دادنامه اصداری هیچ گونه اشاره ایی به سند عادی و امانت نکرد وجالب تر اینکه بنده در پرونده وکیلی نداشتم، ولی در دادنامه اصداری به اظهارات وکلای من اشاره شده و حتی نوشته شده که دفاعیات موجه وکیل خوانده موجه بنظر نمیرسد!! و حتی آدرس یک وکیل هم در دادنامه ذکر شده بود که مشخص شد دادنامه به ادرس وکیل ارسال شده که ایشان گفته من ایشان را نمی شناسم و دادنامه را نگرفته بود.

بنده نیز به دادنامه مذکور اعتراض نمودم که پرونده به دادگاه تجدید نظر ارجاع شد و چون من بر علیه قاضی مربوطه در دادسرای انتظامی قضات شکایت نموده بودم هم  اکنون پرونده در حدود هفت ماه است که بعد از مطالبه پرونده به دادسرای انتظامی ارجاع شده و در دادگاه تجدید نظر بدل پرونده موجود است که به دفعات توسط دادگاه تجدید نظر وقت احتیاطی صادر شده و منتظر برگشت پرونده از دادسرای انتظامی هستند تا پرونده را بررسی کنند.

در مورد پرونده کیفری  مبنی بر خیانت در امانت که از طرف من مطرح شد بعرض میرساند که  همان قاضی پرونده حقوقی تا اخرین جلسه رسیدگی  و اصدار رای خودش در سمت دادرس جلسات را برگزار نمود که مراحل رسیدگی آنهم خودش حکایتی مفصل دارد، ولی در اخرین جلسه رسیدگی بعد از حدود یک و نیم سال قاضی دیگر وارد پرونده شده و ضن برگزاری اخرین جلسه دادرسی اقدام به اصدار رای نمود (چون شهر ماه  بزرگ نیست در دادگاه فقط یک شعبه وجود دارد که گاهی قاضی صادر کننده دادنامه کیفری چند ماه در دادگاه شهر ماه خدمت می کند و چند ماه در شهر دیگر (دادگاه سیار) که متاسفانه دادنامه صادره در دادگاه خیانت در امانت نیز مخدوش بوده و دادگاه بدوی دعوی خیانت در امانت را رد و قرار منع تعقیب صادر و دادگاه تجدید نظر هم عیناً دادنامه را استوار و تایید نمود

با توجه به اینکه در دادگاه کیفری وکیل متشاکی (خواهان پرونده مطالبه وجه چک) ادعای انکار و تردید در مورد سند عادی  نمودند که دادگاه بدون ورود به موضوع و درخواست نظر کارشناس اداره تشخیص هویت و کارشناش خط و امضاء و اثر انگشت نسبت به اصدار رای نمود و در دادنامه اصداری در یکجایی نوشته شده بود که بنده چکها را از بابت کمک!! و رفع مشکلات ایشان در بازار و رفع ذمه او در مقابل طلبکارانش به متشاکی داده ام و در سطر دیگر قید شده که بنده چکها را از بابت بدهی خود به متشاکی داده ام و امانت فقط راجع به دوفقره چک دیگر مندرج در سند عادی است نه چهار چک مندرج در آن و در جای دیگر نوشته شده طبق رسید موجود و اظهارات شاکی ( اینجانب) بنده چکها را از بابت کمک به متشاکی داده ام و در سطر دیگر قید شده که چون متشاکی شرط امانت را در پرداخت 750 هزار تومان به او  میداند و چون من 750هزار تومان را به ایشان نداده ام، شرط امانتی بودم چکها از بین رفته است.

لازم به ذکر است که در دادگاه بارها گفته بودم که ایشان از قبول مبلغ 750 هزار تومان خودداری می کند و حتی من طبق اظهار نامه ضم پرونده ها که  به ایشان فرستادم  خواسته بودم چگونگی پرداخت مبلغ مذکور را مشخص کند و در هیچ یک از مراحل دادگاه نگفته ام که چکها را از بابت کمک به ایشان داده ام .
حال بنظر شما بنده چیکار باید  بکنم چون ایشان  رای دادگاه کیفری را به دادگاه تجدیدنظر ارایه نموده و گفته که  طبق این رای چکها امانتی نیست.

 آیا بنده باید بخاطر اینکه در سند عادی مذکور  شرط امانی بودن چکها را پرداخت 750 هزار تومان  قید کرده و ایشان نیز از قبول مبلغ مذکور خودداری میکند و اگر هم مبلغ را به ایشان بدهم به من رسیدی نخواهد داد و یا به حسابش بریزم ادعا خواهد کرد از بابت بدهی دیگری است حال بنده بخاطر 750 هزار تومان با توجه به رای دادگاه باید در حدود 40میلیون تومان به ایشان بدهم؟

لازم بذکر است الان نزدیک به دوسال هم هست که ایشان ماشیم بنده را توقیف و به امین اموال سپرده است (تامین خواسته) امیدوارم مرا راهنمایی نمایید.

البته  برای تجویز اعاده دادرسی در مورد رای قطعی پرونده کیفری هم به تهران و هم به استان مراجعه نمودم که گفتند بخشنامه شده  دیگر از قبول و تجویز اعاده دادرسی (ماده18) خودداری شود.

پاسخ از ما:

با توجه به این که تصویر یا متن سند عادی و نیز آراء صادره ارسال نشده است، نواقص و ابهاماتی در سئوال شما به شرح ذیل است:

رابطه حقوقی اولیه منشاء صدور شش فقره چک را بیان ننمودید و مشخص نیست که علت صدور چک ها چیست؟ چرا شما به ارزش چهل میلیون تومان چک صادر و تحت عنوان امانت نزد دوستان قرار دادید در حالی که بدهی شما تنها هفتصد و پنجاه هزار تومان بود؟

آیا رابطه حقوقی به همان کیفیتی که شما مدعی شدید، امانی می باشد یا چک ها برای تضمین پرداخت بدهی شما به دوستان صادر شده است؟ به ویژه این که علی الاصول صدور چک ظهور در اشتغال ذمه صادر کننده دارد.

رابطه حقوقی دیگر شما و دوستتان که بیان شد از بابت حساب دیگری بوده هم مشخص نیست که چیست و چه ارتباطی با چک ها داشته؟

شما از یک طرف مدعی بدهکاری مبلغ هفتصد و پنجاه هزار تومان به دوست خود شدید و از طرف دیگر مدعی اثبات پرداخت این مبلغ از سوی دوستان؟؟

با توجه به این که احکام دادگاهها ارائه نشده است نمی توان صرفاً بنا به اظهارات صرف شما قضاوت نمود. مثلاً مشخص نیست که در دعوای حقوقی مطالبه وجه چهار فقر چک ها آیا دادگاه در رأی خود به رد دفاعیات شما بشرح لایحه تقدیمی با سند عادی اشاره نمود یا خیر؟ مضافاً این که در دعوی کیفری نیز شما نیتجه نگرفته اید که می تواند دلالت نماید که سند عادی آنطور که شما مدعی دلیل امانی بودن چک ها شدید، مثبت رابطه امانی نبوده و بلکه مثبت رابطه حقوقی دیگری مثلاً تضمین پرداخت بدهی باشد که چون شما به شرط عمل نکردید، دوستان مجاز در استفاده از چک ها شده است و...

در هر حال، با لحاظ مطالب بیان شده و در شراط فعلی، متأسفانه به نظر نمی رسد که راه حلی در پرونده شما وجود داشته باشد.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد