قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

م.ق294)دعوی بطلان بیع به جهت جعل سند

سئوال از آقای قاسم لطفیان

باسلام: تفاوت ابطال سند با بطلان بیع و بطلان بیع نامه. دادخواست ابطال سند به علت جعل ثمن پرداختی در سند از جانب وکیل دروبه اختیار گرفتن مستند وکالت بدون پرداخت ثمن، تقدیم دادگاه نمودم. قرار رد دادخواست به این اعتبار که باید دادخواست بطلان بیع تقدیم نمایم، ردگردید تفاوت آنها در چیست؟


 پاسخ از ما:

گرچه سوال شما ناقص طرح شده است، مع الوصف، بطور کلی باید گفت، اسناد اعم از عادی یا رسمی، متضمن رابطه حقوقی طرفین تنظیم کننده آن...

 است. به عبارت دیگر سند وسیله اثبات رابطه حقوقی میان آنان است. هر یک از اسناد رسمی و عادی واجد شرایطی است که به عنوان شرایط شکلی و ماهوی سند نامیده می شود که شرح آن از بحث حاضر خارج است.

همچنین هریک از عقودی که طرفین منعقد می کنند علاوه بر شرایط عمومی قراردادها یعنی قصد طرفین و رضای آنها، اهلیت طرفین، موضوع معین که مورد معامله باشد و مشروعیت جهت معامله؛نیازمند شرایط اختصای نیز است که این شرایط به تناسب نوع عقد متفاوت است. بطلان بیع می تواند به جهت یکی از شرایط عمومی یا اختصاصی فوق باشد.

بیع نامه همان سندی است که بیع در آن نوشته شده است. بطلان بیع نامه در واقع ابطال سند متضمن بیع است که شما به عنوان ابطال سند نام بردید.

اگر شماه مدعی هستید که بیع شما به جهت جعل سند باطل است، می توانید دعوی بطلان بیع را با ذکر علت آن اقامه و دلیل آن را جعل سند عنوان و از دادگاه تقاضای رسیدگی اصالت آن را نمایید و اگر امکات تعیین جاعل برای وجود داشته باشد، وی را نیز معرفی نماید. به دستور دادگاه کارشناس رسیدگی به اصالت سند تعیین و نسبت به ادعای جعل شما رسیدگی می کند. در صورت اثبات ادعا ممکن است حکم به بطلان بیع صادر شود. بنابراین ایراد دادگاه و صدور تصمیم در این خصوص صحیح بوده است.

ضمناً شما می توانید ابتدائاً با طرح شکایت کیفری جعل سند علیه جاعل آن در دادسرای محل وقوع جرم اقدام و تقاضای رسیدگی نماید تا در صورت صدور حکم  قطعی دادگاه در این خصوص، به استناد این حکم دعوی بطلان بیع را مطرح نمایید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد