قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

م.ق(۱) مجازات جرم ایجاد مزاحمت، ممانعت ازحق و سلب آسایش

ایجاد مزاحمت، ممانعت از حق و سلب آسایش و آرامش ساکنین واحدهای آپارتمان

سوال : با سلام و با تشکر از وبلاگ خوبتان و به امید این که آن جماعت بی اخلاق خواننده شما باشند.

مشکلی دارم که از مشکل گذشته و بوی خون میدهد و آن همسایه طبقه بالاسر ما میباشد ،که مدت سه ماه است این خانه را خریده و تبدیل به سوهان روح و جان ما شده است که در این رابطه نیازمند راهنمایی شما میباشم.

این مشکلات بترتیب عبارتند از: 1-کار کردن با چرخ خیاطی صنعتی در طی روز و آخر شب (توسط خانم خانه که اکوان دیو 2 میباشد) 2-سرو صدای زیاد در ساعات آخر شب و در طی روز. درباره مورد اول بعد از تذکراز طریق اف اف. خانم خانه(اکوان دیو 2) با مراجعه به درب منزل  و ایجاد سروصدا و تهدید به اینکه: کاری میکنم که مجبور شوید این خانه را بفروشید درباره مورد دوم هم گفتند: که ما بچه کوچک داریم و نمیتوانیم کاری بکنیم . چون بنده شاغل و بچه محصل دارم الزاما"باید صبح زود از خواب بیدار شوم و این در حالیست که مالک طبقه بالا تا بعد از نیمه شب بیدارند.

لازم به ذکر است که مالک مذبوردر دادگستری در همین رابطه دارای پرونده مزاحمت برای  همسایگان میباشد(به نقل از خودشان)

 بسیار ممنون میشوم اگر در رابطه با شکایت کردن و نتیجه دادن آن بنده را راهنمایی نمایید چرا که کمی از نتیجه معکوس آن وجریحتر شدن مالک مذبور نگرانم.

باتشکر فرهاد.جی.ام

پاسخ:

 از جمله ایراد های برخی افراد این است که قبل از کسب فرهنگ استفاده ...

از مالی، وسیله ای و... مبادرت به استفاده از آن می نمایند؛ که سبب اذیت خود و  دیگران می شوند. موضوع سوال شما نمونه بارز آن است. امیدواربم که متولیان امور در این زمینه مبادرت به فرهنگ سازی نمایند.

اما پاسخ سوال شما:

اولا": مطابق قانون هیچ کس نمی تواند استفاده از حق خودرا وسبله ی مزاحمت دیگران قرار دهد. نامبرده نمی تواند ازمحل مسکونی به عنوان محل اشتغال استفاده نماید و یا استفاده از حق خود را عامل  مزاحمت و تجاوز به حقوق دیگران قرار دهد. ضمنا" علتی که خانم ذکر می نماید، توجبه شخصی است و محمل قانونی نداشته و محکمه پسند نیست و نمی تواند مزاحمت های او را توجیه نماید.

ثانیا": شما می توانید به عنوان ایجاد مزاحمت، ممانعت از حق خود و خانواده خود به استناد ماده 690 قانو مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات های بازدارنده) و نیز به لحاظ  سلب آسایش و آرامش خود و خانواده و سایر واحدها به استناد ماده 618 قانون فوق به دادسرای عمومی  وانقلاب محل شکایت کنند.

ثالثا": بهترین راه برای کسب و جمع آوری دلیل اثباتی جرم این اسنت، که شما درهنگامی که  مزاحمت جریان دارد، از طریق پلیس110 اقدام نمائید؛تا مأمور 110 درزمان وقوع جرم به محل آمده و مشهودات عینی خود در وقوع جرم  را صورتجسله نماید. این صورتجلسه اعتبار شهادت شهود را داشته و برای دادسرا کفایت می نماید تا جرم شما اثبات شود.

قاضی دادگستر

زیرنویس ها:

ماده ۶۹۰ - هرکس به وسیله صحنه سازی از قبیل پی کنی ، دیوارکشی ، تغییرحدفاصل ، امحای مرز ، کرت بندی ، نهرکشی ، حفرچاه ، غرس اشجار و زراعت و امثال آن به تهیه آثار تصرف در اراضی مزروعی اعم از کشت شده یا در آیش زراعی ، جنگلها و مراتع ملی شده ، کوهستانها ، باغها ، قلمستانها ، منابع آب ، چشمه سارها ، انهار طبیعی و پارکهای ملی ، تاسیسات کشاورزی و دامداری و دامپروری و کشت و صنعت و اراضی موات و بایر و سایر اراضی و املاک متعلق به دولت یا شرکتهای وابسته به دولت یا شهرداریها  یا اوقاف و همچنین اراضی و املاک وموقوفات و محبوسات و اثلاث باقیه که برای مصارف عام المنفعه اختصاص یافته یا اشخاص حقیقی یا حقوقی به منظور تصرف یا ذی حق معرفی کردن خود یا دیگری ، مبادرت نماید یا بدون اجازه سازمان حفاظت محیط زیست یا مراجع ذی صلاح دیگر مبادرت به عملیاتی نماید که موجب تخریب محیط زیست و منابع طبیعی گردد یا اقدام به هرگونه تجاوز و تصرف عدوانی یا ایجاد مزاحمت یا ممانعت از حق در موارد مذکور نماید به مجازات  یک ماه تایک سال حبس محکوم می شود دادگاه موظف است حسب مورد رفع تصرف عدوانی یارفع مزاحمت یا ممانعت از حق یا اعاده وضع به حال سابق نماید .


تبصره
۱ - رسیدگی به جرایم فوق الذکر خارج از نوبت به عمل می آید و مقام قضایی با
تنظیم صورتمجلس دستور متوقف ماندن عملیات متجاوز را تا صدور حکم قطعی خواهدداد .

تبصره ۲ - در صورتی که تعداد متهمان سه نفر یا بیشتر باشد و قرائن قوی بر ارتکاب جرم موجود باشد قرار بازداشت صادر خواهدشد ، مدعی می تواند تقاضای خلع ید و قلع بنا واشجار و رفع آثار تجاوز را بنماید .

ماده ۶۱۸ - هرکس با هیاهو و جنجال یا حرکات غیرمتعارف یا تعرض به افراد موجب اخلال نظم و آسایش و آرامش عمومی گردد یا مردم را از کسب و کار باز دارد به حبس از سه ماه تا یک سال وتا ( ۷۴ ) ضربه شلاق محکوم خواهدشد .

نظرات 2 + ارسال نظر
یوسف عزیزنیا پنج‌شنبه 16 خرداد 1392 ساعت 14:52

بسیار ممنون
راهنمای بجا و قابل تقدیری بود
باز هم ممنون

راهتان بر حق و سخنتان حق پذیر

رضوی شنبه 3 فروردین 1392 ساعت 12:03

دوست عزیز متشکرم زنده و موفق باشید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد