قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

م.ق297)ازکارانداختن خودرو، ایجاد مزاحمت در استفاده از پارکینگ

سئوال از آقای محمود

چند ماه قبل واحد آیارتمانی را خریدم که بدلیل عدم استفاده از یارکینگ توسط مالک قبلی یکی از واحدها دیگر بدون اجازه از یارکینک واحد من استفاده میکرد و مدعی بود که یارکینگ مذکور متعلق به ایشان است تا اینکه بررسی های اینجانب بر...

 اساس صورتمجلس تفکیکی و توضیحات سند و کروکی زیر زمین نشان داد که یارکینگ مورد بحث متعلق به اینجانب است و این موضوع به تائید کارشناس رسمی دادگستری نیز رسیده است.لذا من اقدام به یارک در محل مورد اختلاف نمودم و موضوع و مدارک از طریق مدیر ساختمان برای طرف مقابل فرستادم.ولی ایشان بعد از چند شب اقدام به خالی کردن باد چرخهای ماشین اینجانب نموده است.سوال اینجاست که چگونه عمل کنم تا به حقوق خود برسم

با سیاس

پاسخ از ما:  

تأیید کارشناس رسمی دادگستری ظهور در مراجعه شما به مراجع قضایی دارد. تصرّف پارکینگ متعلّق به شما به عنوان ملک خصوصی بدون اذن یا اجازه، تصرف عدوانی تلقی شده در صورت تحقّق تصرف مجدّد می توانید مستند به ماده 690 از قانون مجازات اسلامی علیه متصرف شکایت نمائید. اگر هم تصرّف به معنای واقعی آن محقّق نشده، مزاحمت یا ممانعت از حق قانونی شما نسبت به پارکینگ مورد نظر ایجاد می شود می توانید با اعلام جرم مزاحمت یا ممانعت از حق، علیه مزاحم یا مانع از حق، شکوائیه تنظیم و به دادسرای محل سکونت خود تسلیم نمائید.

علاوه اینکه ماده 677 از قانون مجازات اسلامی مقرّر می دارد: هرکس عمداً اشیاء منقول یا غیرمنقول متعلق به دیگری را تخریب نماید یا به هر نحو کلا" یا بعضا" تلف نماید و یا از کاراندازد به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد. عنصر مادی از کارانداختن دارای معنای وسیعی است و از کارانداختن موقت را نیز شامل می شود لذا با عنایت به اینکه قصد اضرار به دیگری سوء نیّت خاص این جرم نیست خالی کردن باد لاستیک خودرو شما مصداق بارز از کارانداختن موقّت (ماده 677ق.م.ا: به هر نحو کلاً یا بعضاً از کار اندازد) تلقی شده، عنوان مجرمانه و از مصادیق ماده 677 قانون مجازات اسلامی است. لذا می توانید مستند به ماده مرقوم علیه ایشان طرح دعوی کیفری نمائید.

لازم به ذکر است احراز و اثبات خالی کردن باد لاستیک خودرو شما توسط شخص مورد نظر نیاز به ادله قانونی و محکمه پسند داشته به صرف ادعای قبلی مالکیّت طرف نسبت به پارکینگ شما یا حتی تصرّف غیرقانونی اسبق ایشان نمی تواند مثبّت خالی کردن باد لاستیک خودروی شما توسط شخص مورد بحث باشد. در این مورد، شهادت شهود عینی می تواند مثبّت ادّعای شما باشد. مضافاً اقرار شخص مورد نظر نیز جهت احراز و اثبات جرم مذکور کافی است امّا اصولاً اقرار به جرم در این موارد بعید به نظر می رسد گرچه ناممکن نیست.

موفق باشید.

نظرات 1 + ارسال نظر
vudialen جمعه 11 اردیبهشت 1394 ساعت 00:59 http://joker64.blogfa.com

سلام.
وب خوبی دارین.
اگه با تبادل لینک موافقین منو لینک کنین و خبر بدین.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد