قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

تعددهمسر درشرایط فعلی برخلاف عدالت اجتماعی و اخلاق است

مدیر گروه حقوق پژوهشکده امام خمینی (ره) با بیان این که «چون اساس احکام اسلام در بستر عدالت اجتماعی و اخلاق تدوین و تشریع شده وقتی مساله‌ای در وضعیت کنونی خلاف عدالت اجتماعی و اخلاق باشد یک فقیه باید به جرات آن را اعلام کند» گفت: معتقدم مساله تعدد همسر نیز با توجه به شرایط کنونی جامعه، خلاف عدالت اجتماعی و اخلاق است و مشمول این قاعده می‌شود.
آیت‌الله سیدمحمد موسوی بجنوردی، مساله چندهمسری را از جمله اموری دانست که با توجه به شرایط امروز با عدالت اجتماعی و اخلاق سازگار نیست، در توضیح این موضوع به خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: آیه قرآن کریم که به این موضوع اشاره دارد به صراحت عنوان می‌کند که اگر خوف نداشته باشید از این که نتوانید ...

قسط و عدل را در حفظ اموال یتیمان رعایت کنید می‌توانید دو، سه یا چهار همسر اختیار کنید و اگر خوف داشته باشید که نتوانید عدالت را برقرار کنید یکی بیشتر نمی‌توانید اختیار کنید.
وی افزود: معنی این آیه از قرآن کریم بدین معنی است که اگر همسر دومی را اختیار کردید در حالی که خوف داشتید که نمی‌توانید عدالت را برقرار کنید عقد دومی باطل است این مساله خیلی مهمی است که باید مدنظر قرار گیرد چون صریح قرآن است و استفسار بنده یا فلان فقیه یا فلان روایت ضعیف، نیست.
بجنوردی تاکید کرد: معتقدم اگر در شرایط فعلی جامعه بخواهیم عدالت اجتماعی را برقرار کنیم این موضوع محقق نمی‌شود جز در تک همسری، مگر در موارد خاص که مثلا همسر کسی مریض باشد یا از او صاحب فرزند نشود یا این‌که زن قادر به اعمال زناشویی نباشد؛ در واقع باید یک عذر عقلایی وجود داشته باشد که مرد نمی‌تواند با همسرش ادامه زندگی بدهد.
این حقوقدان خاطرنشان کرد: چون اساس احکام اسلام در بستر عدالت اجتماعی و اخلاق تدوین و تشریع شده وقتی مساله‌ای در وضعیت کنونی خلاف عدالت اجتماعی و اخلاق باشد یک فقیه باید به جرات آن را بگوید، مساله تعدد همسر نیز با توجه به شرایط کنونی جامعه خلاف عدالت اجتماعی و اخلاق است لذا یک فقیه باید به جرات بگوید مساله تعدد همسر در وضعیت کنونی جایز نیست مگر در موارد اضطراری که عذر موجه و عقلایی وجود داشته باشد.
مدیر گروه حقوق پژوهشکده امام خمینی (ره) تصریح کرد: این واقعیتی است که حوزه‌های علمیه و کارشناسان باید بر روی این مساله تبادل افکار کنند، وضعیت فعلی جامعه را نیز در نظر بگیرند چون اساس فقه برای جامعه است و امام (ره) فرمودند عنصر زمان و مکان باید در اجتهاد دخالت داشته باشند.
بجنوردی ادامه داد: ما اگر این صحبت امام (ره) و ضرورت این مساله را درک کنیم به این نتیجه می‌رسیم که با وضعیتی که الان بر جهان حاکم است، اگر بخواهیم عدالت اجتماعی و اخلاقی را حاکم کنیم، نمی‌شود جز با تک همسری.
وی با بیان این‌که تعدد همسر ناقض عدالت اجتماعی و بر خلاف اخلاق است، عنوان کرد: اسلام هیچ‌گاه بر روی قانونی صحه نمی‌گذارد که بر خلاف عدالت اجتماعی و اخلاق باشد چون خود پیامبر (ص) می‌فرمایند من مبعوث شدم برای این‌که مکارم اخلاق را به اتمام برسانم در چنین شرایطی می‌شود کسی هدف بعثتش را تکمیل مکارم اخلاق بداند بعد قانونی بر خلاف اخلاق بیاورد؟
وی همچنین اظهار داشت: نکته مهم در این رابطه این که ما اعتقاد داریم ذات باری تعالی در موضوع قانون‌گذاری عادل است و عدل را جزو اصول دین می‌دانیم آیا می‌توانیم با این اعتقاد حکمی را به ذات باری تعالی نسبت دهیم که بر خلاف عدالت اجتماعی و اخلاقی باشد که زیربنای فقه اسلام محسوب می‌شود؟
بجنوردی در پایان خاطرنشان کرد که کارشناسان، جامعه‌شناسان، روانشناسان، حقوقدانان و فقها باید وضعیت جامعه را بررسی کنند و ببینند آیا با وضعیت امروز تعدد همسر با عدالت اجتماعی و اخلاق سازگار است یا خیر؟ اگر سازگار بود نظر دهند ایرادی ندارد مشروط به این‌که بتوانند عدالت را برقرار کنند همان‌گونه که قرآن گفته است؛ اما اگر به این نتیجه رسیدند که شرایط جامعه به گونه‌ای است که تعدد همسر بر خلاف عدالت اجتماعی و اخلاق است، آقایان باید نظر دهند که جایز نیست چون احکام اسلام نمی‌تواند بر خلاف عدالت اجتماعی و اخلاق باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد