قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

شیخ رضا ملکی

آقا رضا ملکی ، در سال ۱۲۴۷ ( ش ) در خانوادهای روحانی به دنیا آمد . تحصیلات خود را با فراگیری قرآن کریم ، خط ادبیات فارسی و عربی ، نزد معلمان سرخانه شروع کرد . هوش و ذکاوت او به حدی بود که معلمان وی میگفتند : از هوش و حافظهای بسیار بسیار بالا بر خوردار است و در حد نابغههاست . در ۱۴ - ۱۳ سالگی ، کل قرآن مجید را با تمام معانی فارسی آن از حفظ بود . پس از طی دورة مقدماتی ، به مدرسة خان مروی رفت و در محضر علمای بزرگ آن زمان همچون : آقا سید ابو الحسن اصفهانی ( یکی از مراجع تقلید در نجف اشرف ) ، مرحوم شیرازی و حاج سید حسن طباطبایی به فراگیری علوم تکمیلی ...

دروس سطح و خارج فقه و فلسفه پرداخت و به درجة اجتهاد رسید . سپس به فراگیری علوم حقوقی پرداخت و پس از اشراف بر علوم حقوقی و قضایی ، به وکالت عدلیه روی آورد .
ملکی ، تسلط بسیاری بر قوانین و اصول محاکمات و فنون وکالت داشت و از نیروی بیان بسیار بالایی برخوردار بود . شیوایی و فصاحت بیان و کلام او باعث جلب توجه و اعجاب شنوندگان میشد . او هرگز پروندههای خود را نمیخواند و این کار را بر عهدة دو منشی خود گذاشته بود . حافظهاش آنقدر نیرومند بود که حتی می دانست کدام مورد یا کلمة خاص در چه صفحه و سطر کدام پرونده درج شده است . او در بسیاری از محاکمات جنجالی و تاریخی رجال و مشاهیر صدة اخیر ایران شرکت داشت . سابقة وکالت ملکی به بیش از نیم قرن میرسد . او یکی از وکلای پایبند شریعت و احکام اسلامی بود . بیشتر در آمدهای حاصل از حق الوکالت را صرف امور خیریه و عالم المنفعه میکرد و از محبوبیتی خاص برخوردار بود .
آقا شیخ رضا ملکی ، در بیست و دوم تیر ماه
۱۳۴۲ ( ش ) بدرود حیات گفت . پیکرش در قبرستان ابوحسین ، مجاور حرم حضرت معصومه ( س ) در قم به خاک سپرده شده است .

نظرات 1 + ارسال نظر
گل بارون زده سه‌شنبه 12 اردیبهشت 1385 ساعت 18:37 http://golebaroonzade.blogsky.com

سلام علیرضا جان
مطالبت زیباست.لذت بردم
اگه دوست داشتی یه سری هم به ما بزن.
روزهایت پرتقالی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد