قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

مبلغ ریالی حبس بدل از جزای نقدی

به نام حضرت دوست که ناجسته اش یابند ونادیده دوستش دارند

حبس بدل از جزای نقدی از موارد مبتلا به دراجرای احکام کیفری است.

درموادری که محکوم علیه حکم کیفری از پرداخت جزای نقدی موضوع حکم عاجز باشد، ازقاضی اجرا تقاضای می نماید که بجای آن مدت معینی  محبوس شوید. این تقاضا همان تقاضای اعمال ماده یک قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی مصوب 1377 است[1].

قاضی اجرا مکلف است، مراتب را به قاضی شعبه صادره کننده حکم اعلام و ایشان نیز اعمال ماده یک را تجویز می نمایند و بدین ترتیب بازداشت محکوم علیه مزبورمشروع می گردد[2].

مدت زمانی که نامبرده باید تحمل حبس نماید به میزان جزای نقدی ....

 

موضوع حکم  و مبلغ ریالی حبس بدل از جزای نقدی  بستگی دارد.

 

با توجه به نامه شماره 130/41/6/ مورخ 13/3/1385 معاون قضایی واجری احکام سازمان زندانها واقدامات تأمینی وتربیتی کشور ناظر به  نامه شماره 2564/02/111 مورخ 30/2/1385 وزیرفقید[3] وقت دادگستری  میلغ ریالی حبس بدل از جزای نقدی، به شرح آتی  تغییر یافت.

 

اما قبل ازآن توجه به این نکته درخور تعمق است، این که، علیرغم این که فلسفه افزایش قیمت درسال جاری نیز وجود داشته، مبلغ ریالی جدید حبس بدل از جزای نقدی تعیین نشده و قیمت سال 1385 برای متهم نگون بخت، اعمال می شود[4]؟!!!!!

 

نامه شماره 130/41/6/ مورخ 13/3/1385 معاون قضایی واجری احکام سازمان زندانها واقدامات تأمینی وتربیت کشور

 

مدیران کل محترم زندانهای سراسر کشور

با سلام واحترام

به پیوست تصویر نمامه شماره 2564/02/111 مورخ 30/2/1385 وزیر محترم دادگستری مبنی بر موافقت ریاست محترم قوه قضائیه با افزایش مبلغ ریالی حبس بدل از جرای نقدی ازیکصد هزار ریال به یکصد و پنجاه هزار ریال به ازا هرروز حبس، برای استحضار واقدام لازم ارسال می گردد.

محمدی

معاون قضایی و اجرای احکام

 

رونوشت:

- روسای کل دادگستری های سرایر کشور به انضمام تصویر نامه صدرالذکر برای استحضار

- مدیر کل محترم دادگستری دفتر ارزیاب عملکرد، بازرسی و پاسخگویی به شکایات به انضمام تصویر نامه صدرالذکر برای استحضار

- اداره کل قضایی به انضمام تصویر نامه صدرالذکر برای استحضار

 

 

نامه شماره 2564/02/111 مورخ 30/2/1385 وزیرفقید وقت دادگستری 

 

جناب آقای یساقی

رئیس محترم سازمان زندانها واقدامات تأمینی و تربیتی کشور

با سلام و احترام

دراجرای تبصره ذیل ماده یک قانون نحوه ی اجرای محکومیت های مالی مصوب 10/8/1377 و درصورتی که محکوم علیه جزای نقدی راپرداخت نکند، به ازای یکصد هزار ریال کسر آن یک روز بازداشت می گردد.

بنابه پیشنهاد شماره 1076/02/111 مورخ 29/1/1385 این وزارتحانه و موافقت ریا ست معظم قوه قضائیه به تناسب تورم، با در نظر گرفتن شاخص های اعلام شده از سوی بانک مزکزی جمهوری اسلامی ایران، درخصوص مجازات جایگزین حبس، مبلغ مذکور از یکصد هزار ریال به بکصد و پنجاه هزار ریال افزایش می یابد.

جمال کریمی راد

وزیر دادگستری

 



[1] 1- ماده یک:  هر کس به موجب حکم دادگاه در امر جزایی به پرداخت جزای نقدی محکوم گردد و آن را نپردازد و یا مالی غیر از مستثنیات دین خود از او به دست نیاید به دستور قاضی صادر کننده حکم به ازای هر 50 هزار ریال یا کسر آن یک روز بازداشت می گردد . در صورتی که محکومیت مذکور توام با مجازات حبس باشد بازداشت بدل از جزای نقدی از تاریخ اتمام مجازات حبس شروع می شود و از حداکثر مدت حبس مقرر در قانون برای آن جرم بیشتر نخواهد شد و در هر حال حداکثر مدت بدل از جزای نقدی نباید از 5 سال تجاوز نماید . تبصره ـ مبلغ مذکور در این ماده به تناسب تورم هر سه سال یک بار به پیشنهاد وزیر دادگستری و تصویب رییس قوه قضاییه تعدیل و در خصوص احکامی که در آن سال صادر می گردد لازم الاجرا خواهد بود .

 

[2] - به نظر اینجانب، فاقد اخیتار بوده قاضی اجرا دراین خصوص و ضرورت ارسال پرونده  جهت اخذ مجوز از دادگاه صادر کننده حکم بدوی، خود از موارد تطویل رسیدگی است. مقاله ای دراین خصوص در دست تهیه است که انشاالله درآینده نزدیک منتشر خواهدشد.

[3] - از شما خواننده محترم تقاضا می شود تا دراین ماه عزیر، به روح آن مرحوم فاتحه ای نثار کنی.

[4] - د ر حالیکه د ردیه چنین نیست و نرخ آن همه ساله و حتی بیش از نرخ تورم افزایش می یابد، بویژه درسالهای 1385 و 1386

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد