مالکیت مابه ازاء خوروهای فرسوده
سلام
ضمن عرض خسته نباشید . مطلبی در مورد طرح از رده خارج کردن خودروهای فرسوده هست که به نظر من از سوی وکلا ، قوه قضائیه و مدعی العموم قابل پیگیری میباشد . همانطور که مطلع هستید بر طبق مصوبه دولت ، برای از رده خارج کردن این خودروها مبلغ یک و نیم ملیون تومان به ازای هر خودرو در نظر گرفته شده است . اما از سوی دیگر صاحبان این خودروها ملزم شده اند تا خودروی خود را به خودروسازها تحویل داده و به ازای آن خودروی دیگری را تحویل بگیرند . چندین اشکال در این روش وجود دارد که باعث تضییع حقوق مالکان خودروها میشود ( از جمله اجبار آنها به انتخاب دو سه مدل خاص ، قیمت خودرو که نسبت به ...
قیمت فروش آن به کشورهای همسایه حدود سه برابر است ، کیفیت بسیار نازل ، اجبار به خرید اقساطی که منجر به مجانی درآمدن خودروی فرسوده برای خودروساز میشود ، و غیره ) اما موضوع حقوقی و قانونی که در این نامه میخواهم به آن اشاره کنم ، سلب حق مالکیت از صاحبان این خودروهاست . تا آنجا که من خبر دارم ، حق مالکیت برای افراد در قانون اساسی برسمیت شناخته شده و طبق قوانین مدنی و جزائی ، هرگونه تجاوز به آن منجر به مجازات های قانونی میشود . طبق تعریف ، حق مالکیت عبارتست:
از حق استفاده یا فروش ملک . در صورتی که در این طرح هیچ نشانه ای از این حق دیده نمی شود . مالک خودرو مجبور است به تحویل خودروی خود ( در صورت عدم تحویل ، در آینده با مجازات جریمه مواجه خواهد شد ) و نمیتواند مابه ازای آن را تعیین کند . ( نمیتواند درخواست وجه نقد یا چیز دیگری کند ، و حتما باید خودروهای بدون مشتری مانده در انبار را به چندبرابر قیمت خریداری نماید . ) روش درست در این طرح همان است که چند ماه پیش اعلام شد ولی هیچگاه اجرا نشد ، یعنی ، مالکان این خودروها با مراجعه به اوراقچی ها ضمن سقف زدن خودرو ، فرم مربوطه را ممهور به مهر اوراقچی نمایند و با مراجعه به مراکز تعیین شده و ارائه مدارک ، مبلغ تعیین شده را دریافت دارند .
شاید کسی نخواهد با فروش خودروی خود ، خودروی دیگری بخرد ، چرا او را مجبور به این کار میکنند ؟ در این مورد خاص ، تنها در صورت پرداخت مستقیم مبلغ به مالک میتوان نام معامله و خرید و فروش را برآن گذاشت . و درغیر اینصورت و با اجبار مالک به معامله ای ناخواسته ، معامله ای انجام میشود که از ابتدا از نظر قانون باطل است . گفته میشود که این مالکان میتوانند خودروی خود را به دیگران بفروشند و آنها خودرو را به خودرو ساز تحویل دهند . از نظر شما خودرویی که باید از رده خارج شود چقدر می ارزد ؟ از زمانی که این طرح اعلام شد ، قیمت این خودروها شدیدا کاهش یافته و در حدود یک سوم قیمت قبلی آن قرار گرفته است چون تعداد خریداران این خودروها به کمتر از ده درصد تعداد سال گذشته تنزل یافته است . اساسا امروزه هیچ انسان عاقلی خود را درگیر خرید چنین خودروهای درد سرسازی ( هم از لحاظ استفاده و هم از لحاظ طرح های نسنجیده ای که هرازگاهی اعلام میشوند ) نمیکند و بحث - فروش این خودروها به کسانی که میخواهند خودروی نو بخرند ، و سپس تحویل این خودروها توسط مالکان جدید به خودروسازها - کاملا غیر عملی و غیر کارشناسی بوده و در نهایت مالکان این خودروها مجبور به معامله ای ناخواسته خواهند شد . بنا بر این ، طبق دلایل فوق ، حق مالکیت مالکان این خودروها نقض شده و از نظر قانونی قابل پیگیری میباشد . لذا از وکلا ، قوه قضائیه و مدعی العموم محترم تقاضا دارم تا این حق را به حدود دو ملیون نفر از مردم ایران باز گردانند .
با تشکر - محمودی
با سلام احتراما به اطلاع می رساند که اینجانب در خرداد ماه سال ۸۶ برای تحویل خودروی سواری مدل ۵۰ خود در سایت فرسوده ثبت نام کردم . زمان تحویل خودرو مرداد ماه بود که در تاریخ فوق خودرو خود را برای تحویل به جاده قم برده و نامه اسقاط آن را دریافت کردم و طیق پیگیری از طریق سایت و سریالی که در برگه اسقاط ثبت شده بود کلیه کارهتی مربوط به اسقاط آن انجام شده و در تاریخ ۱۱/۶/۸۶ به تایید ناجا هم رسیده است ولی تا کنون مبلغ خودرو فرسوده که وعده داده شده بود پرداخت نگردیده و هیچ ارگانی پاسخگو نیست و ما بلاتکلیف مانده ایم .خواهشمند است مارا راهنمایی فرمایید.