قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

خودروهای فرسوده

مالکیت مابه ازاء خوروهای فرسوده

سلام

ضمن عرض خسته نباشید . مطلبی در مورد طرح از رده خارج کردن خودروهای فرسوده هست که به نظر من از سوی وکلا ، قوه قضائیه و مدعی العموم قابل پیگیری میباشد . همانطور که مطلع هستید بر طبق مصوبه دولت ، برای از رده خارج کردن این خودروها مبلغ یک و نیم ملیون تومان به ازای هر خودرو در نظر گرفته شده است . اما از سوی دیگر صاحبان این خودروها ملزم شده اند تا خودروی خود را به خودروسازها تحویل داده و به ازای آن خودروی دیگری را تحویل بگیرند . چندین اشکال در این روش وجود دارد که باعث تضییع حقوق مالکان خودروها میشود ( از جمله اجبار آنها به انتخاب دو سه مدل خاص ، قیمت خودرو که نسبت به ...

قیمت فروش آن به کشورهای همسایه حدود سه برابر است ، کیفیت بسیار نازل ، اجبار به خرید اقساطی که منجر به مجانی درآمدن خودروی فرسوده برای خودروساز میشود ، و غیره ) اما موضوع حقوقی و قانونی که در این نامه میخواهم به آن اشاره کنم ، سلب حق مالکیت از صاحبان این خودروهاست . تا آنجا که من خبر دارم ، حق مالکیت برای افراد در قانون اساسی برسمیت شناخته شده و طبق قوانین مدنی و جزائی ، هرگونه تجاوز به آن منجر به مجازات های قانونی میشود . طبق تعریف ، حق مالکیت عبارتست:


از حق استفاده یا فروش ملک . در صورتی که در این طرح هیچ نشانه ای از این حق دیده نمی شود . مالک خودرو مجبور است به تحویل خودروی خود ( در صورت عدم تحویل ، در آینده با مجازات جریمه مواجه خواهد شد ) و نمیتواند مابه ازای آن را تعیین کند . ( نمیتواند درخواست وجه نقد یا چیز دیگری کند ، و حتما باید خودروهای بدون مشتری مانده در انبار را به چندبرابر قیمت خریداری نماید . ) روش درست در این طرح همان است که چند ماه پیش اعلام شد ولی هیچگاه اجرا نشد ، یعنی ، مالکان این خودروها با مراجعه به اوراقچی ها ضمن سقف زدن خودرو ، فرم مربوطه را ممهور به مهر اوراقچی نمایند و با مراجعه به مراکز تعیین شده و ارائه مدارک ، مبلغ تعیین شده را دریافت دارند .

شاید کسی نخواهد با فروش خودروی خود ، خودروی دیگری بخرد ، چرا او را مجبور به این کار میکنند ؟ در این مورد خاص ، تنها در صورت پرداخت مستقیم مبلغ به مالک میتوان نام معامله و خرید و فروش را برآن گذاشت . و درغیر اینصورت و با اجبار مالک به معامله ای ناخواسته ، معامله ای انجام میشود که از ابتدا از نظر قانون باطل است . گفته میشود که این مالکان میتوانند خودروی خود را به دیگران بفروشند و آنها خودرو را به خودرو ساز تحویل دهند . از نظر شما خودرویی که باید از رده خارج شود چقدر می ارزد ؟ از زمانی که این طرح اعلام شد ، قیمت این خودروها شدیدا کاهش یافته و در حدود یک سوم قیمت قبلی آن قرار گرفته است چون تعداد خریداران این خودروها به کمتر از ده درصد تعداد سال گذشته تنزل یافته است . اساسا امروزه هیچ انسان عاقلی خود را درگیر خرید چنین خودروهای درد سرسازی ( هم از لحاظ استفاده و هم از لحاظ طرح های نسنجیده ای که هرازگاهی اعلام میشوند ) نمیکند و بحث - فروش این خودروها به کسانی که میخواهند خودروی نو بخرند ، و سپس تحویل این خودروها توسط مالکان جدید به خودروسازها - کاملا غیر عملی و غیر کارشناسی بوده و در نهایت مالکان این خودروها مجبور به معامله ای ناخواسته خواهند شد . بنا بر این ، طبق دلایل فوق ، حق مالکیت مالکان این خودروها نقض شده و از نظر قانونی قابل پیگیری میباشد . لذا از وکلا ، قوه قضائیه و مدعی العموم محترم تقاضا دارم تا این حق را به حدود دو ملیون نفر از مردم ایران باز گردانند .

 با تشکر - محمودی

نظرات 1 + ارسال نظر
علی چهارشنبه 9 آبان 1386 ساعت 15:05

با سلام احتراما به اطلاع می رساند که اینجانب در خرداد ماه سال ۸۶ برای تحویل خودروی سواری مدل ۵۰ خود در سایت فرسوده ثبت نام کردم . زمان تحویل خودرو مرداد ماه بود که در تاریخ فوق خودرو خود را برای تحویل به جاده قم برده و نامه اسقاط آن را دریافت کردم و طیق پیگیری از طریق سایت و سریالی که در برگه اسقاط ثبت شده بود کلیه کارهتی مربوط به اسقاط آن انجام شده و در تاریخ ۱۱/۶/۸۶ به تایید ناجا هم رسیده است ولی تا کنون مبلغ خودرو فرسوده که وعده داده شده بود پرداخت نگردیده و هیچ ارگانی پاسخگو نیست و ما بلاتکلیف مانده ایم .خواهشمند است مارا راهنمایی فرمایید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد