قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

نقد نشریه داخلی قوه قضائیه - مأوی

نقدی بر نشریه مأوی و سایت آن

علیرضا مرادی – قاضی دادگستری تهران

مأوی -نشریه داخلی قوه قضائیه- فعالیت خود را از روز سه شنبه مورخ 23 بهمن 1380 آغاز نمود.

هرچند نقد از نشریه متعلق به خانواده خود، کاری بس دشوار می باشد، اما زمانی که راه اصلاح و پیشرفت این باشد،گریزی از آن نیست و این امر را نباید ایراد محسوب نمود.

برنشریه فوق انتقاداتی از جهت کمیت نسخ انتشاراتی و نیز کیفیت مطالب منتشره وارد است، که طرح وبررسی آن مجال دیگری را می طلبد،که فعلا"در صدد بیان  آن نیستیم. اما دراین جستار چند ایراد کلی قابل طرح بوده که به آن می پردازیم.

الف: امساک در اطلاع رسانی

- دراین نشریه علیرغم اندک مقالات حقوقی و قضایی

منتشره،هیچگاه به ذکر منابع آن اشاره ای نمی شود و صرفا" ذکر می گردد: « منابع در دفتر نشریه موجود است». این امر در  عصرفناوری اطلاعات بسی جای تعجب دارد.؟!!!.

- با توجه این که مأوی، نشریه داخلی قوه است، علی الاصول باید حاوی تمامی بخشنامه ها،آراء محاکم و بویژه آرآء دیوان عالی کشور، دیوان عدالت اداری و...باشد، اما نه تنها چنین نیست، بلکه اگر درمواردی اقدام می شود، حداقل به خود زحمت ذکر شماره، تاریخ بخشنامه و آراء منتشره را نمی دهد؟!!!.

-در اجرای بخشنامه ریاست محترم قوه و اجرای طرح اتوماسیون اداری درخانواده قوه قضائیه، این نشریه مبادرت به انتشار ویژه نامه ای چهار صفحه ای تحت عنوان توسعه فناوری اطلاعات نموده که علیرغم ذکر نحوه اجراء طرح و بیان اصطلاحات فناوری اطلاعات، هیچگاه به خود زحمت ذکر سایت آن مرجع را نمی دهد.؟!!!!.

ب : سایت نشریه

- سایت اولیه این نشریه  www.judiciary.ir بوده که حاوی آرشیو کامل نشریه بودو از طرفی مدعی امر تازه ای نبود.اما اخیرا" مبادرت به سایت اختصاصی تحت نام www.maavanews.ir نمود، که نشریه درعلت تأسیس آن بیان داشت: « به منظور دسترسی سریع و آسان مخاطبان به مطالب مأوی سایت اینترنیت این نشریه راه اندازی شد »، که اشکال های ذیل به آن وارداست.

-اولا" همچنانگه کاربران حرفه ای عرصه اینترنت آگاهی دارند،دامنه .ir  از جمله دامنه هایی است که سرعت بارگیری سایت در آن کند تر از سایر دامنه هایی چون .com,.net و... است، مخصوصا" اگر سایت بدرستی طراحی نشده باشد. متأسفانه سایت مزبور به طرز بسیار زیادی کند و دیر بارگیری می شود، به نحوی که کاربر را از بازدید مجدد سایت منصرف می نماید.دلیل این مدعا، بازدید کم کاربران از آن است، که متآسفانه در حد بازدید یک وبلاگ نیز نیست.

- طراحی صفحات آن به نحوی است که امکان مطالعه آفلاین را به کاربر نمی دهد. که علت آن بسیار عجیب به نظر می رسد؟!!!.

- امکان دریافت فایل نشریه تنها بصورت فرمتPDF وجود دارد و نه دیگرفرمت های رایج مانند HTML و Word  که با توجه به سرعت اشتراک ها اینترتت DialUp  برای دانلود هشت صفحه نشریه و لحاظ این که ذخیره صفحه نشریه به صورت Save as دز دیسک سخت و یا مطالعه آفلاین آن با اشکال پیشین مواجه  است، این انحصار ایراد به نظر می رسد.

- دراین سایت، بخشی به عنوان عضویت درنظر گرفته شده، اما علیرغم جستجو، گرینه ای برای این امر و عضویت وجود ندارد.

- بخش خبرنامه سایت، علیرغم اخذ نام کاربری و ایمیل، خبری ارسال نمی کند.؟!!!.

 - دربخش آرشیو نشریه تنها یک نسخه از آخرین شماره وجوددارد.اما همچنان که از نام آرشیو. پیداست، باید شامل شمارگان گذشته باید باشد.

 

امیدواریم که مسؤولین امر با بررسی ایرادات فوق، نسبت به رفع نواقص آن اقدام نمایند، تا با بازدیدکنندگان کم آن مواجهه نشوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد