قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

اثر فوت محکمو علیه در قبل و بعد از ابلاغ حکم قطعی و اجرائیه‏

« چنانچه محکوم‌علیه پیش از قطعیت حکم فوت نماید، دادگاه باید مراتب را به محکوم‌له جهت تعیین وراث محکوم‌علیه اعلا‌م کند و پس از تعیین وراث، دادنامه غیرقطعی را به جانشینان متوفا ابلا‌غ نماید؛ اما چنانچه دادنامه به شخص محکوم‌علیه ابلا‌غ و حکم به طرق قانونی قطعیت یافته باشد، اجراییه باید علیه وراث محکوم‌علیه صادر شود».

پرسش:

در صورتی که محکوم‌علیه پیش از قطعیت حکم فوت نماید، نحوه ابلا‌غ رأی و صدور اجراییه چگونه است؟

نظریه شماره 7965/7 مورخ 8 بهمن 1384  اداره کل امور حقوقی، اسناد و امور مترجمین قوه قضاییه

با توجه به ماده یک قانون اجرای احکام مدنی (1)، احکام صادر شده از دادگاه‌های عمومی‌به اجرا گذاشته نمی‌شود؛ مگر این که قطعی شده باشد. در فرض ....

مذکور در استعلا‌م از آنجا که محکوم‌علیه پیش از قطعیت حکم فوت کرده، دادگاه باید مراتب را به محکوم‌له برای تعیین وراث محکوم‌علیه اعلا‌م کرده و پس از تعیین وراث دادنامه غیرقطعی را به جانشینان متوفا ابلا‌غ نماید.در صورت فوت محکوم‌علیه پس از صدور حکم، چنانچه دادنامه به شخص محکوم‌علیه ابلا‌غ و به طرق قانونی حکم قطعیت یافته باشد، اجراییه باید علیه وراث محکوم‌علیه متوفا صادر شود. از این رو پس از تعیین ورثه، اجراییه صادر شده به آنها ابلا‌غ و عملیات اجرایی علیه ورثه محکوم‌علیه تعقیب می‌شود. مادام که فوت محکوم‌علیه از طرف اشخاص ذی‌نفع به دایره اجرا اعلا‌م نشده و دادگاه نیز از فوت وی بی‌اطلا‌ع مانده باشد، تعقیب عملیات اجرایی منع قانونی ندارد.

پی‌نوشت‌:

1- ماده یک قانون اجرای احکام مدنی: هیچ حکمی از احکام دادگاه‌های دادگستری به اجرا گذارده نمی‌شود؛ مگر این که قطعی شده یا قرار اجرای موقت آن در مواردی که قانون معین می‌کند، صادر شده باشد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد