قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

زبان بومی

ع.ر.م - قاضی دادگستری

ابتدای قضاوتم در سال 1378با سمت قاضی تحقیق دریکی از شهرستان های محروم استان لرستان به عنوان قاضی تحقیق و قاضی واحد سرپرستی مشغول خدمت شدم.

دراین استان برخی از افراد بویژه آنان که مقیم روستاهای دورتراز شهر یا بخش می باشند، تنها به زبان محلی (لری یا لکی) تکلم می نمایند.

درارتباط با امور سرپرستی صغار و محجورین، علی اصول مادر صغار به عنوان قیم آن انتخاب می شود و از جمله وظائف قیم این است که باید حساب دوره تصدی خود را حداقل سال یک بار به دادستان و یا نمایده وی ارائه نماید.

در آن زمان رویه جاری یه این صورت بود که در هرسال...

 یکبار اخطاریه ای برای قیم ها ارسال و از آنان خواسته می شد جهت ارائه حساب زمان تصدی سال قبل خود درشعبه سرپرستی محل حاضر شود.پس از حضور از آنان نسبت به امور مالی افراد تحت قیمومت و نیزدرخصوص فرد یا افراد مزبور پرسش هایی به عمل می آمد و مراتب صورت جلسه و ضمیمه پرونده می شد.

دریکی از روزهای گرم تابستان، قیمی جهت فوق به شعبه دعوت شد. به کمک منشی شبعه درخصوص حساب زمان تصدی یکساله، در مورد اموال منقول و غیر منقول و وجوه صغار که به عنوان سپرده نزد یکی از شعب بانک آن شهرستان بوده و نیز وضعیت افراد تحت قیمومت از وی تحقیق و گزارش اخذ شد. وقتی از او درمورد وضعیت صغار پرسیدم، گفت حاملم.گفتم چی؟، گفت حاملم.گفتم یعنی چه؟، گفت حاملم.گفتم شوهر شما مرحوم شد و شما حامله ای ؟، کی و....

چیزی نگفت و دائم می گفت حاملم.

منشی شعبه که متوجه سوء تفاهم ما شده بود، زیر لب خندید.علت را پرسیدم و گفت در زبان بومی لکی، « حاملم‌ »، یعنی به گردنم. و منظور او این است که نگهداری فرزندان محجور برگردن و عهده ام است؛نه این که علیرغم فوت شوهر حامله شده باشم!!!.

مشکل عدم آشنایی به زبان های بومی از جمله مواردی است که قاضی تازه کار باید در مناطق غیر بومی با آن دست و پنجه نرم کند.اگر وجود و حضور پرسنل بومی چون منشی فوق نبود، واقعا" انجام قضاوت در آن محل دربرخی موارد برایم غیر ممکن بود.زیرا برخی افراد مانند قیم فوق جزبه زبان محلی قادر به تکلم نبودند.

امیدوارم، قوه قضائیه که خواهان تسریع رسیدگی به پرونده هاست و نیز اعضای کمیسیون تقسیم کارآموزان قضایی، امرفوق را - که در روند رسیدگی نقش بسزایی دارد - مطمح نظر قرار دهند.

نظرات 9 + ارسال نظر
سیما فرهادی دوشنبه 6 اسفند 1386 ساعت 00:35 http://www.etebar.blogfa.com

با درود . وبلاگ مرجع بانک اطلاعات مقالات حقوقی منتشر شده در نشریات و مجلات حقوقی است که میتوانید نسخه الکترونیکی ان را داشته باشید و زمان کمتری را در یافتن منابع از دست بدهید . سرافراز باشید . مرجع

شیوا سپهری شنبه 4 اسفند 1386 ساعت 14:09 http://delshekaste10.blogfa.com

با عرض سلام فرمایش شما درست است اما به دلیل کمبود وقت این مشکل وجود دارد

حقوق روز چهارشنبه 1 اسفند 1386 ساعت 09:45 http://www.shahheidari.blogfa.com/

با سلام لینک شما را در پیوند ها قرار دادم. از اظهار لطف و نیز اظهار نظرتان راجع به شکل وبلاگ سپاسگذارم. پس از فراغت نسبی از مشغله های علمی و کاری فراوان نسبت به اصلاح برخی موارد اقدام خواهم کرد.

شیوا سپهری سه‌شنبه 30 بهمن 1386 ساعت 21:37 http://delshekaste10.blogfa.com

با عرض سلام واقعا جالب بود تشکر از شما

حقوق روز دوشنبه 29 بهمن 1386 ساعت 08:54 http://www.shahheidari.blogfa.com/

با سلام و آرزوی موفقیتَ وبلاگ خوبی دارید به ویژه آنکه احساس می کنم که ارتباط خوبی با بازدید کنندگان بر قرار کرده اید. بیش از پیش موفق باشید. اگر برای تبادل لینک موافق باشید اعلام کنید.

موفق باشید!

علی توفیق جمعه 26 بهمن 1386 ساعت 18:11

سلام
خسته نباشید.خاطره جالبی بود یاد همکارای لرم افتادم
من یه مشکلی در مورد نظام وظیفه دارم.میخواستم ببینم چطور میتونم از شما کمک بگیرم.تو خود حوزه نظام وظیفه جواب درست نمیدن.با تشکر از شما
موفق باشید

با سلام
برای راهنمایی به قسمت «‌ شناسه من »‌ مراجعه نمایید.

ع.ج پنج‌شنبه 25 بهمن 1386 ساعت 11:56

دادگستر جون سلام خسته نباشید مطلبو خوندم خاطره خوندنیه بازم از خاطراتت بنویس هر چند میدونم سختی زیاد کشیدید اونجا ولی خواهش میکنم بیای ما رو نادیده بگیرید

behshad ( Booter yahoo )8 پنج‌شنبه 25 بهمن 1386 ساعت 03:10 http://www.booter-rasht.blogsky.com

salam dost aziz va Gol khobi wblaget ghashang bood va jaleb tonesty be man sar bezan va az barname haye yaho 8 final Estefadeh kon va be dostanet moarefy kon montazeret hastam khosh hal shodam behshad bye

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد