قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

دوربین مداربسته، افزایش امنیت یا جاسوسی؟

بریتانیا درحال‌حاضر یکی از جاسوس‌خیزترین کشورهای جهان است که می‌توان حتی به آن لقب کشور جاسوس‌ها را داد. در این روزها در این کشور گروهی از شهروندان دائما مشغول نگاه کردن تصاویر دوربین‌های امنیتی مداربسته از طریق اینترنت هستند تا بخت خود را برای بردن جایزه یک‌هزار پوندی کشف جرم بیازمایند.

به گزارش «تهران امروز»، صاحبان این دوربین‌ها برحسب زمانی که هر کدام از کاربران اینترنت تصاویر دوربین‌های آنها را تماشا می‌کنند، به آنان دستمزد ...

می‌پردازند.

پروژه چشمان اینترنتی به‌عنوان یک بازی رواج پیدا کرد، اما حالا حالتی جدی یافته است. قرار است پروژه محافظت از طریق کنترل دوربین‌های امنیتی توسط شهروندان معمولی ماه آینده به‌صورت آزمایشی در استراتفورد انجام شود و افراد می‌توانند به‌صورت رایگان برای شرکت در آن ثبت‌نام کنند و در این پروژه به هر یک از آنان چهار دوربین اختصاص داده خواهد شد.

در حقیقت هدف این پروژه متمرکز کردن توجه کاربران اینترنت در سراسر دنیا روی 2/4 میلیون دوربین امنیتی بریتانیاست. انتظار می‌رود این افراد با کشف و گزارش جرم‌هایی که در محدوده نظارت این دوربین‌ها اتفاق می‌افتد پاداش نقدی دریافت کنند.

این پروژه مورد انتقاد گروه‌های طرفدار آزادی مدنی قرار گرفته که ادعا می‌کنند اجرای این پروژه می‌تواند بریتانیا را به «بهشت جاسوس‌ها» بدل کند.

آنها نگران این مساله هستند که همسایگان ناراضی بتوانند جاسوسی همسایه‌هایی را که زباله‌های خود را در سطل قرار نمی‌دهند یا سروصدا می‌کنند را بکنند و آنها را گناهکار جلوه دهند.
سایتی که تصاویر دوربین‌های مداربسته روی آن قرار داده شده بخش دیگری هم دارد که شامل گالری تصاویر مجرمان و فهرست جرم‌هایی است که تابه‌حال مرتکب شده‌اند.

این بخش از کاربران اینترنت برای دستگیری مجرمان کمک می‌خواهد. تونی مورگان که این سایت را راه انداخته، گفت: «این سایت می‌تواند بهترین سلاح موجود برای پیشگیری از جرم باشد. من قصد دارم وظیفه خطیر کشف جرم را با انگیزه دریافت پول همراه کنم. بیش از چهار میلیون دوربین مداربسته در بریتانیا وجود دارد اما تنها یک‌هزارم آنها کنترل می‌شود. به این ترتیب دوربین‌ها تحت کنترل 24 ساعته قرار می‌گیرند.»

کسانی که در این طرح ثبت‌نام می‌کنند، تصاویر ارسالی از سوی دوربین‌ها را تماشا می‌کنند و اگر با موردی مشکوک برخورد کنند، با کلیک کردن روی یک گزینه، عکسی از صحنه به همراه یک پیامک به صاحب دوربین ارسال می‌کنند. صاحب دوربین با بررسی این پیام به آنها خبر می‌دهد که جرمی اتفاق افتاده است یا نه.

کاربران برای گزارش هر صحنه مشکوک یک امتیاز و برای گزارش هر جرم، سه امتیاز دریافت می‌کنند. اگر صاحب دوربین به این نتیجه برسد که آنها در تشخیص صحنه مشکوک مرتکب اشتباه شده‌اند، یک امتیاز از دست می‌دهند.

چارلز فرایر که مدیر یک گروه ضددوربین‌های مداربسته است، در این مورد گفت: «این کار فقط برای علاقه‌مندان به جاسوسی ایده‌آل است و نه‌تنها تفکر خطرناک جاسوسی را تقویت می‌کند بلکه حتی می‌تواند منجر به سوءاستفاده خطرناک از قوانین مدنی شود. اگر اعضای یک گروه نژادپرست تصمیم بگیرند هربار یک سیاه‌پوست را روی صفحه می‌بینند، پیام خطر بفرستند یا تبهکاران با استفاده از این سایت نقاطی را که تحت پوشش دوربین‌ها نیست برای جرم و جنایات خود برگزینند چه اتفاقی می‌افتد؟»

جیمز وودوارد، مدیر فنی گروه چشم‌های اینترنتی در این مورد گفت: «تیم امنیتی سایت دسترسی کاربرانی را که بیش از سه‌بار پیام خطر نادرست ارسال کنند، مسدود می‌کند و به این ترتیب جلوی سوءاستفاده‌های این‌چنینی را سد می‌کنند. کاربران به‌دلیل مسائل امنیتی و حفظ حریم‌خصوصی افراد از مکان دوربین‌ها اطلاع ندارند. تمام صاحبان دوربین‌های مداربسته از جمله پلیس، مقامات محلی، صاحبان صنایع یا صاحبان خانه‌های مجهز به این دوربین‌ها می‌توانند برای کنترل تصاویر دوربین‌های خود در این سایت عضو شوند.» این برنامه درحال‌حاضر تنها شامل دوربین‌های مداربسته فروشگاه‌ها و صنایع منطقه استراتفورد است اما قصد دارد تا پایان سال تمام بریتانیا را تحت پوشش خود قرار دهد و تا پایان سال بعد از آن خدمات خود را جهانی کند.

بریتانیا با نصب یک دوربین به ازای هر 14 نفر از جمعیت خود، بیش از همه کشورهای جهان بر قلمرو خود نظارت دارد. این کشور تنها یک درصد از جمعیت جهان را در خود جای داده اما 20 درصد از دوربین‌های مداربسته کنترل در این کشور است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد