قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

ارجاع ابتدایی پرونده‌های تجاوز به عنف به دادسراها

دادستان تهران گفت: ارجاع ابتدایی پرونده‌های تجاوز به عنف به دادسرا سبب سرعت در انجام تحقیق و تکمیل پرونده و همچنین پیشگیری از امحای ادله جرم می‌شود.

 دکتر عباس جعفری دولت‌آبادی در گفتگو با ایسنا، درباره پیشنهاد خود مبنی بر انجام تحقیقات مقدماتی جرم تجاوز به عنف در دادسرا اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به تبصره 3 اصلاحی ماده 3 قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب مصوب 1381 پرونده‌هایی...

که موضوع آنها جرایم مشمول حد زنا یا لواط است و جرایمی که مجازات قانونی آنها تا 3 ماه حبس یا تا یک میلیون ریال جزای نقدی می‌باشد و همچنین جرایم اطفال، به طور مستقیم در دادگاه مربوط مطرح می‌شود؛ مگر آن‌که به تشخیص دادستان تحقیقات راجع به سایر جهات ضرورت داشته باشد.

وی با پیشنهاد حذف این تبصره درخصوص جرایم تجاوز به عنف افزود: این تبصره سبب بروز مشکلاتی در مرجع رسیدگی و رفت و آمد متهم و پرونده به دادگاه کیفری استان می‌شود. همچنین تشکیل دادگاه کیفری استان با حضور 5 قاضی با مشکلاتی روبه‌روست.

جعفری دولت‌آبادی در پاسخ به این پرسش که آیا طرح شکایت در دادسرا که خود افزایش مراحل رسیدگی است، سبب اطاله دادرسی نمی‌شود؟ بیان کرد: به ترتیب فوق مرحله‌ای به مراحل رسیدگی اضافه نشده است. در حال حاضر نیز پرونده در دادسرا تشکیل می‌شود. پیشنهاد این است که در جرم تجاوز به عنف نیز مانند سایر پرونده‌ها تحقیقات مقدماتی در دادسرا انجام شود و پرونده با کیفر خواست به دادگاه برود.دادستان تهران ادامه داد: رسیدگی در دادسرا و ارسال پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری استان به منظور رسیدگی، به نفع مردم است؛ زیرا دادستان با ورود فوری به پرونده می‌تواند در انجام فوری تحقیقات و روشن شدن واقعیت اقدام کند.

منبع: مأوی‌نیوز

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد