قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

م.ق266) امکان مطالبه مهریه به موجب دعاوی متعدد

سئوال از خانم سیمین

با سلام و خسته نباشید

برای مطالبه مهریه ام ابتدا در پرونده ای 300 سکه از آن را مطالبه کردم که تقسیط شد (14 سکه+ماهیانه 1 سکه)....سپس یک سال بعد در یک پرونده دیگر مابقی آن را که 714 سکه بود مطالبه نمودم که با اعلام رای "اعسار نسبی" باز هم ...

تقسیط شد(20 سکه+ماهیانه 1 سکه که پس از ابلاغ رای باید پرداخت گردد)....امّا طرف دعوی خواهان تجدید نظر شد و دادگاه تجدید نظر رای را بدین صورت اعلام نمود که: "رائ دادگاه بدوی صحیح به نظر نمی رسد و پرداخت مورد مطالبه (714 سکه) باید بعد از اتمام مورد مطالبه (300 سکه) باشد! در حالیکه وکیل می گوید پرونده دوم مطالبه به پرونده اول ارتباط ندارد.

نظر شما چیست؟

تشکر

پاسخ :

با سلام به شما بازدیدکننده محترم، مستندات دادگاه تجدیدنظر به مواد قانونی را مرقوم نداشته اید که اگر این مهم لحاظ می گردید مبیّنی مبرهن بر دلیل دادگاه موصوف در خصوص حکم صادره می بود. با این اوصاف در خصوص سئوال مطروحه به آگاهی می رساند ماده 349 قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی به صراحت اعلام می دارد: «مرجع تجدید نظر فقط به آن چه که مورد تجدید نظر خواهی است و در مرحله نخستین مورد حکم قرار گرفته رسیدگی می نماید». لذا منطوق و مفهوم این ماده مبیّن این مهم است که دادگاه تجدیدنظر می بایست فقط در خصوص خواسته شما به طرفیت همسرتان مبنی بر مطالبه مهریه به میزان 714 سکه که در مرحله بدوی مورد بررسی قرار گرفته و حکم مقتضی در خصوص آن صادر شده است حکم صادر می نمود و از آنجا که در مرحله بدوی این پرونده (مطالبه 714 سکه) خواسته ای از جانب شما مبنی بر مطالبه مهریه به میزان 300 سکه مطرح نبوده و این موضوع با پرونده ای علیحده مرتبط است که حکم مقتضی در خصوص آن صادر شده و با عنایت به مفهوم مخالف ماده 349 ق.آ.د.م که بیان می دارد: «مرجع تجدیدنظر نمی تواند به آنچه که در مرحله نخستین مورد حکم قرار نگرفته رسیدگی نماید» علیرغم وحدانیّت موضوع در هر دو پرونده (مطالبه مهریه)، خلط موضوع پرونده ای دیگر با خواسته ای علیحده که ربطی به پرونده حاضر نداشته فاقد وجاهت قانونی بوده و نشان از تعارض امر با نظر مقنن دارد.

      در جایی دیگر از سئوال مطروحه، داخل پرانتز مرقوم داشته اید: (... که پس از ابلاغ رأی باید پرداخت گردد). در این خصوص به آگاهی می رساند به استناد ماده 358 از قانون صدرالاشاره که تصریح می دارد: «چنانچه دادگاه تجدید نظر ادعای تجدیدنظرخواه را موجه تشخیص دهد، رأی دادگاه بدوی را نقض و رأی مقتضی صادر می نماید. در غیر این صورت با رد درخواست و تأیید رأی، پرونده را به دادگاه بدوی اعاده خواهد کرد.» لذا با عنایت به منطوق حکم صادره از سوی دادگاه تجدیدنظر، پرداخت 714 عدد سکه مورد مطالبه شما منوط به اتمام پرداخت 300 عدد سکه تقسیطی در پرونده قبلی شده است. علی ایحال مادامی که پرداخت اقساط 300 عدد سکه تقسیطی از قرار ماهی یک عدد از جانب تجدیدنظرخواه (همسر شما) به پایان نرسیده است، پرداخت 714 عدد سکه ی مورد مطالبه شما از قرار 20 عدد سکه بعلاوه ماهی یک عدد متوقف خواهد بود. 

در پناه حق. 

نظرات 1 + ارسال نظر
علی سه‌شنبه 13 بهمن 1388 ساعت 13:09

سلام و خسته نباشید خانم بنده از حق حبس استفاده کرده است و مهریه 400 تایی خود را به اجرا گذاشته است-با توجه به اینکه ایشان در دوران عقد می باشند 200 عدد به آن تعلق می گیرد .این 200 سکه را در طی دو مرحله به اجرا گذاشته است 100 را اول اجرا گذاشت که (30+ماهی یک سکه). من در حال حاضر در حال دادن ماهی یک سکه می باشم.الان دوباره رفته و 100 تای دوم را اجرا گذاشته است-من در جلسه اول دادگاه حاضر نشدم-برای من حکم آمد شما محکوم هستید به پرداخت 100 سکه -20 روز برای واخواهی و 20 روز برای تجدید نظر-من رفتم و برای اعسار نامه دادم -سوال من این هست-آیا مهریه دوم پشت سر مهریه اول قرار می گیرد یا به طور همزمان-اگر قاصی مثل حکم اول عمل کرد یعنی (30+ماهی یک سکه)آنها می تواند حکم جلب برای من بگیرن؟لطفا جواب را به ایمیل من ارسال کنید ممنون می شوم خدا حافظ

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد