قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

م.ق269)ارتباط دعاوی افراز و تقسیم مال مشاع

سئوال از آقای علیپور

با سلام خسته نباشید

با تشکر از وبلاگ و موضوعات خوبتون

یک سوال داشتم ؛ ملک غیر منقول دارای سند رسمی از طریق ارث به وراث رسیده یکی از شرکا به اداره ثبت مراجعه و تقاضای افراز نموده و اداره ثبت نیز به دلیل تعدد وراث ملک را غیر قابل افراز نموده آیا لازم است در دادگاه علاوه بر دادخواست ..

الزام به فروش مال مشاء دادخواست تقسیم ترکه نیز مطرح گردد؟

لطفا اگر امکان دارد به ایمیل جوابش را بفرستید.

با تشکر از شما استاد گرامی

اسماعیل علیپور

پاسخ :

با سلام به بازدیدکننده محترم، ماده 300 از قانون امور حسبی درخواست تقسیم سهم هرکدام از ورثه را از سهم سایر ورّاث در صورت تعدّد ورثه توسط هر کدام از آنها را تصریح نموده است. ماده مزبور اشعار می دارد: «در صورت تعدد ورثه هر یک از آنها می توانند از دادگاه درخواست تقسیم سهم خود را از سهم سایر ورثه بخواهند» و در صورت عدم قابلیّت افراز ملک مورد نظر، دادگاه صالحه به استناد ماده 9 و 10 آیین نامه قانون افراز و فروش املاک مشاع مصوّب آذر ماه 1357 دستور فروش ملک را صادر و پس از فروش سهم ورّاث را پرداخت می نماید. امّا در خصوص ترکه که به استناد ماده 300 از قانون امور حسبی تجویز درخواست تقسیم سهم هر کدام از ورثه را از سهم سایر ورّاث در صورت تعدد ورثه تصریح نموده اگر از متوفی ماترکی غیر از ملک معنونه در سئوال مطروحه موجود است می توانید از دادگاه صالحه تقسیم ترکه را نیز بخواهید. در مورد ملک معنونه با عنایت به تسلیم دادخواست الزام به فروش ملک غیر قابل افراز، به استناد ماده 9 و 10 آیین نامه قانون افراز و فروش املاک مشاع مصوّب 1357 سهم هر یک از ورّاث پرداخت می شود و نیازی به تسلیم دادخواست تقسیم ترکه در این خصوص نیست.

ماده 9 آیین نامه قانون افراز و فروش املاک مشاع مصوّب آذر ماه 1357: در صورت صدور حکم قطعی بر غیر قابل تقسیم بودن ملک، دادگاه شهرستان بر حسب درخواست یک یا چند نفر از شرکاء دستور فروش آن را به دایره اجرا دادگاه خواهد داد.

 مدیر اجراء نسبت به فروش ملک بر وفق مقرّرات قانون اجرای احکام مدنی مربوط به فروش اموال غیر منقول اقدام می نماید.

 ماده 10 آیین نامه قانون افراز و فروش املاک مشاع مصوّب آذر ماه 1357: وجوه حاصله از فروش ملک غیر قابل افراز پس از کسر هزینه عملیات اجرایی طبق دستور دادگاه شهرستان بین شرکاء به نسبت سهام تقسیم خواهد شد.

در پناه حق.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد